چطور علائم کرونا و آنفلوانزا را از هم تشخیص دهیم؟

نشانه‌های ابتلا به کووید-۱۹ پس از دو دوز واکسن به شدت کاهش می‌یابد و علائم آشکار قبلی در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌گیرند

علائم هر دو بیماری بسیار مشابه و تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است-Canva

قرنطینه‌های پشت سر هم ، دورکاری، توجه به بهداشت فردی، و ماسک زدن باعث شد در دو سال گذشته افراد کمتری به بیماری‌های رایج فصل سرما، مانند آنفلوانزا، مبتلا شوند. اما آیا ممکن است که بیمار نشدن، ما را آسیب‌پذیرتر کرده باشد؟ 

مسئولان آژانس امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA) هشدار داده‌اند که پس از اینکه در طول همه‌گیری کمتر در معرض سایر افراد قرار گرفته‌ایم، سطوح ایمنی طبیعی بدن به آنفلوانزا، در سال جاری کمتر خواهد بود.

استیو راسل، مدیر واکسیناسیون و غربالگری سرویس  سلامت بریتانیا عمومی (NHS)، گفت: «این زمستان می‌تواند نخستین باری باشد که اثرات به‌اصطلاح «تویین‌دمیک»، یا همه‌گیری همزمان کووید و آنفلوانزا را مشاهده می‌کنیم، بنابراین بسیار مهم است که کسانی که بیشتر به ابتلا به بیماری‌های جدی ناشی از این ویروس‌ها مستعدند، به منظور محافظت از خود و اطرافیانشان، برای دریافت واکسن رجوع کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علائم هر دو بیماری بسیار مشابه، و تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار است. اما، اگرچه در صورت ابتلا به هر یک باید بکوشید در خانه بمانید و از آلوده کردن دیگران جلوگیری کنید، در اینجا نگاهی می‌اندازیم به نشانه‌ها و عوارضی که ابتلا به هر یک از این دو ویروس در شما ایجاد خواهد کرد.

آنفلوانزا  یک بیماری تنفسی مسری است که با ویروس‌های آنفلوانزا  ایجاد می‌شود. درست مانند کووید-۱۹، این بیماری نیز از طریق ذرات و قطرات پراکنده‌شده با سرفه، عطسه، یا صحبت کردن فرد مبتلا، به دیگران سرایت می‌کند.

نشانه‌های ابتلا به آنفلوانزا عبارتند از:

تب و بدن درد

احساس خستگی یا فرسودگی

سرفه خشک

گلودرد و سردرد 

مشکل در خوابیدن

از دست دادن اشتها همراه با اسهال و درد شکم 

هرچند آنفلوانزا اغلب به خودی خود بهبود می‌یابد، برخی ممکن است به شدت بیمار شوند. علائم در کودکان نیز به طور مشابه ظاهر می‌شود، و نیز ممکن است دچار گوش‌درد شوند و کمتر فعال به نظر برسند.

علائم کووید-۱۹

کووید-۱۹ نیز یک بیماری تنفسی مسری است، اما با ویروس SARS-CoV-2، گونه‌ای از ویروس کرونا، ایجاد می‌شود.

علائم ابتلا به کووید-۱۹عبارتند از:

درجه حرارت بالای بدن یا لرز

سرفه مداوم

از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی

نفس‌تنگی 

احساس خستگی یا فرسودگی

بدن‌درد، سردرد و گلودرد

مسدود شدن یا آبریزش بینی

از دست دادن اشتها، و اسهال 

در ماه آوریل ۹ نشانه جدید به فهرست علائم ابتلا به کووید-۱۹ اضافه شد. این نشانه‌ها به علائم اصلی این عفونت که فقط شامل «تب»، «سرفه مداوم جدید»، و «از دست دادن حس بویایی یا چشایی» است، افزوده شدند.

با این حال به لطف تجزیه و تحلیل گزارش‌های روزانه کاربران در برنامه مطالعاتی  ZOE COVID که ۱۳ سپتامبر منتشر شد، پنج علامت اصلی به ترتیب شناسایی شده‌اند. همچنین، بسته به تعداد واکسن‌هایی که دریافت کرده‌اید، این علائم می‌توانند متفاوت باشند.

نشانه‌های ابتلا به کووید-۱۹ پس از دو دوز واکسن به شدت کاهش می‌یابد و علائم آشکار قبلی، مانند آنوسمی (از دست دادن جزئی یا کامل بویایی)، تنگی نفس و تب، در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌گیرند.

پس از یک بار واکسیناسیون، علائم ابتلا به کووید-۱۹ به سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، عطسه کردن، و سرفه‌های مداوم محدود می‌شود. 

در برخی از از افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، چه آنفلوانزا و چه کووید-۱۹، عوارض بسیار کمی بروز می‌کند. درواقع، این نکته بستگی زیادی به سطح ایمنی بدن دارد.

بیشتر از زندگی