بازتاب سخنرانی خامنه‌ای در رسانه‌های جهان؛ ضعف و فرمان سرکوب

العربیه در تحلیلی درباره سخنان خامنه‌ای، نوشت که حمایت او از نیروهای امنیتی ممکن است نشانه سرکوب شدیدتر معترضان باشد

سخنرانی روز دوشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره خیزش سراسری مردم ایران در رسانه‌های بین‌المللی، بازتابی گسترده‌ داشت. خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مختلف جهان با اشاره به اینکه این سخنرانی اولین اظهارات رهبر جمهوری اسلامی پس از سه هفته اعتراض‌های مردمی در سراسر ایران و جهان بود، ادعاهای او مبنی بر دست داشتن آمریکا و اسرائیل در خیزش مردم علیه حکومت را تیتر گزارش‌های خود کردند. رسانه‌های بین‌المللی به سرکوب شدید دانشجویان در دانشگاه شریف پیش از سخنرانی علی خامنه‌ای، نیز اشاره کردند.

لوموند: اتهام‌زنی بدون ارائه سند

روزنامه فرانسوی لوموند به این مسئله اشاره کرد که علی خامنه‌ای در حالی آمریکا و اسرائیل را مسئول اعتراض‌های گسترده اخیر در ایران می‌‌داند که برای اثبات گفته‌هایش هیچ مدرکی ارائه نمی‌کند.

در گزارش لوموند، آمده است: «اظهارات خامنه‌ای در حالی است که اعتراض‌های سراسری به دلیل مرگ مهسا امینی، با تمام تلاش‌های دولت برای سرکوب معترضان، به هفته سوم وارد شد. مقام‌های ایرانی بارها کشورهای خارجی و گروه‌های تبعیدی مخالف را به دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم کرده‌اند؛ بدون اینکه مدرکی ارائه کنند. ربط دادن اعتراض‌ها به بیگانگان در شرایطی است که هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در این هفته، طبق ویدیوهایی که به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، دانشجویان در اعتراض به سیاست‌های حاکم بر ایران، در دانشگاه‌های سراسر این کشور تجمع کردند و علیه مقام‌ها شعارهایی سر دادند. آن‌ها در شعارهایشان تاکید می‌کردند که این یک اعتراض نیست؛ بلکه انقلاب است.»

بلومبرگ: شورش برنامه‌ریزی شده یا اعتراض دانشجویی؟

بلومبرگ نیز در مطلب خود، به هم‌زمانی این سخنرانی با سرکوب دانشجویان در دانشگاه شریف اشاره کرد. در گزارش این رسانه با عنوان «انتقاد خامنه‌ای از اعتراض‌های ایران در حالی که نیروها دانشگاه‌ها را هدف قرار می‌دهند» آمده است: «رهبر ایران در اولین اظهارات خود در مورد اعتراض‌های گسترده پس از مرگ مهسا امینی، گفت که این اعتراض‌ها شورش‌های برنامه‌ریزی‌شده و طراحی‌شده ایالات متحده و اسرائیل‌اند. او این سخنان را در حالی مطرح کرد که از محاصره تعداد زیادی از دانشجویان در محوطه دانشگاه و سرکوب شدید آن‌ها تنها یک روز می‌گذشت. پردیس‌های دانشگاهی محرک مهم انقلاب ۱۹۷۹ بودند و دانشجویان بخش اصلی گروه‌های مخالف را تشکیل می‌دادند که شاه ایران را سرنگون کردند. با این سابقه،‌ جمهوری اسلامی همواره فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها را به‌شدت کنترل و سرکوب کرده است.»

بلومبرگ به ابراز همبستگی علی خامنه‌ای با نیروهای امنیتی اشاره کرد و ادامه داد: «بالاترین مقام جمهوری اسلامی از دستگاه امنیتی متخلف حمایت می‌کند؛ آن هم در شرایطی که واکنش تند به اعتراض‌ها انتقاد جامعه بین‌المللی را برانگیخته است. حتی اتحادیه اروپا که میان تهران و واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای میانجی‌گری می‌کند، در روزهای اخیر به آنچه در ایران می‌گذرد واکنش نشان داده است.»

لا رپوبلیکا: حمایت حاکمیت از نیروهای امنیتی

گزارش روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا نیز با تیتر «از درگذشت مهسا امینی تا سخنرانی خامنه‌ای: در ایران چه خبر است؟» سخنان رهبر جمهوری اسلامی را هم‌زمان با برخورد شدید با دانشجویان، بازتاب داد.

در این گزارش، با اشاره به سرکوب شدید معترضان در خیابان‌های ایران پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، به کشته شدن تعداد زیادی از جوانان معترض دیگر و همچنین بازداشت تعدادی از اتباع خارجی از جمله یک زن ۳۰ ساله ایتالیایی اشاره می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رپوبلیکا درباره سخنان علی خامنه‌ای نوشت: «روز شنبه، با آغاز رسمی سال تحصیلی، اعتراض‌های خیابانی به دانشگاه‌های ایران رسید. اعتراض‌های دانشجویی در شهرهای مختلفی انجام شد اما در تهران، دانشجویان دانشگاه شریف که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های این کشور است، به محاصره نیروهای بسیجی درآمدند. هم‌زمان با برخورد شدید با دانشجویان، رهبر ایران اعتراض‌ها را برنامه‌ریزی‌شده خواند و گفت که از سوی ایرانیان عادی سازماندهی نشده است. خامنه‌ای در اظهاراتش، مرگ مهسا امینی را یک حادثه تلخ خواند و در عین حال حمایت خود را از نیروهای امنیتی که طی درگیری با تظاهرات‌کنندگان در حقشان بی‌عدالتی شد، اعلام کرد.»

نیویورک تایمز: تاکید بر حال نامساعد خامنه‌ای

نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران اعتراض‌ها در این کشور را محکوم کرد»، به سخنرانی علی خامنه‌ای پرداخت. مطلب این‌طور شروع می‌شود: «علی خامنه‌ای در اولین سخنرانی خود درباره اعتراض‌های سراسری در ایران، آمریکا و اسرائیل را به ایجاد ناآرامی متهم و در عین حال از سرکوب معترضان حمایت کرد. او با اشاره به اعتراض‌هایی که اکنون سومین هفته آن است، گفت که تامین امنیت ملت ایران وظیفه نیروهای امنیتی است.»

نیویورک تایمز که پیش از این از وخامت حال رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بود، در این گزارش نیز به این موضوع پرداخت و نوشت: «خامنه‌ای در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و به گفته چهار منبع آگاه، ماه گذشته تعدادی از جلسات و دیدارهای عمومی خود را به دلیل بیماری لغو کرد. او تا روز دوشنبه، در مورد اعتراض‌ها صحبتی نکرده بود و در ایران گمانه‌زنی‌ها مبنی بر وخامت وضعیت سلامتی او تقویت شد.»

 آکسیوس: سکوت خامنه‌ای شکست

وب‌سایت خبری و تحلیلی آکسیوس درباره تازه‌ترین سخنان رهبر جمهوری اسلامی، نوشت: «خامنه‌ای با شکستن سکوت، اسرائیل و آمریکا را مقصر اعتراض‌ها دانست.»

در این گزارش آمده است: «علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بدون ارائه هیچ مدرکی، آمریکا و اسرائیل را مسئول موجی از اعتراض‌ها دانست که ایران را در بر گرفته است. این اولین باری بود که او به طور علنی به اعتراض‌های اخیر در ایران پس از مرگ یک زن در بازداشت پلیس، واکنش نشان می‌‌داد. او گفت که مرگ امینی قلب ما را شکست، اما واکنش معترضان قبل از تکمیل تحقیقات، عادی نبود. خامنه‌ای معتقد است این واقعیت که ایالات متحده تلاش دارد به تظاهرات‌کنندگان خدمات اینترنتی ارائه دهد تا بتوانند به‌راحتی با هم ارتباط برقرار کنند، دلیلی بر این است که دست خارجی پشت این رویدادها است.»

العربیه: سرکوب شدیدتر در راه است؟

وب‌سایت العربیه در تحلیلی درباره سخنان علی خامنه‌ای، نوشت که حمایت او از نیروهای امنیتی ممکن است نشانه سرکوب شدیدتر معترضان در ایران باشد.

در گزارش این رسانه آمده است: «رهبر جمهوری اسلامی از نیروهای امنیتی در مقابله با اعتراض‌ها پس از مرگ مهسا امینی حمایت کامل کرد؛ اظهاراتی که می‌تواند از سرکوب شدیدتر برای سرکوب ناآرامی‌ها بیش از دو هفته پس از مرگ این دختر خبر دهد. او همچنین با محکوم کردن شدید آنچه شورش‌های برنامه‌ریزی‌شده توصیف کرد، آمریکا و اسرائیل را به سازمان‌دهی این اغتشاش‌ها متهم کرد و گفت کسانی که برای خرابکاری در جمهوری اسلامی ناآرامی ایجاد کردند، مستحق تعقیب و مجازات شدیدند.»

العربیه ادامه داد که با وجود افزایش تعداد کشته‌ها و سرکوب خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور، باتوم و در برخی موارد، گلوله‌های واقعی، تظاهرات کاهش نیافته است.

هاآرتص: اعتراض‌ها ایران را فلج کرده است

هاآرتص، چاپ اسرائیل، نیز در واکنش به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی نوشت: «خامنه‌ای اعتراض‌های ایران را به گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی انداخت.»

این رسانه در گزارش خود نوشت: «رهبر جمهوری اسلامی این گفته‌ها را در شرایطی مطرح کرد که ایران در پی تظاهرات گسترده‌ای که به دلیل مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس اخلاق رخ داد، فلج شده است. اتهام‌های خامنه‌ای درباره کشورهای دیگر در حالی است که بازداشت مهسا امینی و اعتراض‌ها به مرگ او به دلیل قوانین مرتبط با حجاب اجباری در ایران رخ داده‌اند.»