تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی؛ آلونک پنج متری در تهران، ۲۱۵ میلیون تومان

متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۳ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان رسید

در شهریور  ۱۴۰۱، تفاوت قیمت گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در شهر تهران ۶۵ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بود- AFP

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۳ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان رسیده و گران‌ترین خانه‌ها به قیمت متری ۸۷ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در منطقه ۱ تهران واقع است.

در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن در شهر تهران آمده که ارزان‌ترین خانه‌ها در شهر تهران به قیمت متری ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در منطقه ۱۹ قرار دارند.

بر اساس این آمار، در شهریور ۱۴۰۱، فاصله قیمت گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در شهر تهران ۶۵ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده و بنا بر این گزارش، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۳ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان رسیده است. این عدد نشان‌ می‌دهد که اگر یک کارگر در تهران به مدت ۱۳۳ سال یک‌سوم حقوق خود را با هدف خرید خانه‌ پس‌انداز کند، می‌تواند در این کلانشهر خانه‌ای داشته باشد.

بررسی گزارش بانک مرکزی از نظر تفاوت متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران در شهریور نسبت به مرداد ۱۴۰۱، بیانگر این است که ۱۲ منطقه تهران با افزایش قیمت مسکن در این ماه مواجه شده‌اند. از طرفی، متوسط قیمت خانه در ۱۰ منطقه از تهران در مقایسه با ماه قبل کاهش یافت. این مناطق عبارت‌اند:  ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۹ و ۲۱.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، رشد ماهانه و سالانه قیمت مسکن در تهران در شهریور ۱۴۰۱، به ترتیب ۱.۱ و ۳۶.۳ درصد بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار حاکی از ان است که در شهریور ۱۴۰۱، مسکن ۳.۳ درصد گران شده و متوسط قیمت هر مترمربع خانه به ۴۶ میلیون رسیده است.

مسکن در ایران به یکی از بحران‌های معیشتی و اقتصادی تبدیل شده و بخش مهمی از درآمد‌ ناچیز مردم را در قالب اجاره‌بها و قسط بلعیده می‌شود. ​​مقام‌های دولت سیزدهم ادعا می‌کنند که برای خانه‌دار کردن مردم برنامه‌های مفصلی در دستور کار دارند اما با گذشت بیش از یک سال از شروع به کار این دولت، هنوز بسیاری از وعده‌ها عملی نشده‌اند.

نتایج مطالعات طرح جامع مسکن نشان می‌دهد که در ایران سالانه باید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود و کف ضروری برای تامین نیاز بازار هم ۵۶۰ هزار واحد است؛ اما بر اساس واقعیت‌های آماری، میزان ساخت‌وساز در هشت سال اخیر از این پایین‌ترین حد، ۳۰ درصد کمتر بوده است.

نتایج یک تحقیق مرکز مطالعات و برنامه‌‌‌ریزی شهرداری تهران نشان می‌دهد که در دو سال گذشته، سود ساختمان‌ساز‌ها در مناطق شمالی تهران به ۲۸ درصد کاهش یافت که از کف حداقلی موردانتظار سازنده‌‌‌ها یعنی ۳۰ ‌درصد، پایین‌‌‌تر بود و انگیزه آن‌ها برای فعالیت را کاهش داد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، هم این شرایط را «بحرانی» توصیف کرد و گفت که اگر سالی یک میلیون خانه ساخته شود، باز هم کم است؛ چرا که در حال حاضر پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن‌اند که تنها سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن‌ها اطلاعاتشان احراز شده‌ است.

بیشتر از اقتصاد