بایدن: آمریکا هزینه سرکوب معترضان در ایران را بالا می‌برد

سخنگوی کاخ سفید: درباره ایران نگرانی‌هایی داریم اما توافق هسته‌ای بهترین گزینه است

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در هفدهمین روز خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی گفت که ایالات‌متحده هزینه سرکوب معترضان در ایران را برای مقامات مسئول بالاتر می‌برد. همزمان، کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا درباره ایران نگرانی‌هایی دارد اما همچنان توافق هسته‌ای بهترین گزینه است.

خیزش سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی که گشت ارشاد او را بازداشت کرده بود، به رغم سرکوب خشن و بازداشت‌های گسترده و کشته شدن دست‌کم ۱۳۰ نفر و بازداشت و مجروح شدن صدها نفر دیگر، وارد سومین هفته خود شده است. در این مدت مقامات آمریکا از جمهوری اسلامی خواسته‌اند سرکوب معترضان را متوقف کند و حقوق بشر را رعایت کند.

به گزارش رویترز، بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌شدت نگران شدت گرفتن سرکوب معترضان در اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران است. او قول داد که پاسخ قاطعی بدهد.

این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی از روند مثبت رد و بدل کردن پیام‌ها با دولت بایدن از طریق واسطه‌ها خبر می‌دهند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز می‌گوید که اگر آمریکا همین رویکرد روزهای اخیر را ادامه دهد، توافق در دسترس است. به گفته او روند رایزنی‌ها برای لغو تحریم‌ها هم در مسیر خوبی قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ارزی ایران در مقابل آزادی دو گروگان ایرانی آمریکایی از ایران منتشر شد که واشینگتن آن را رد کرد. اما خبرگزاری‌های داخلی جمهوری اسلامی از جمله نورنیوز می‌‌گویند این منابع مالی در راه ایران است.

بایدن روز دوشنبه گفت: آمریکا این هفته هزینه‌های بیشتری علیه عاملان سرکوب در ایران اعمال می‌کند و مقامات جمهوری اسلامی را پاسخگو می‌کند و از حقوق ایرانیان برای اعتراض آزادانه حمایت می‌کند.

آمریکا اخیرا تحریم‌های دیگری علیه برخی مقامات و گشت ارشاد اعمال کرده بود، اما تا کنون از تحریم شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و عامل اصلی سرکوب و کشتار در ایران خودداری کرده است.

در عین حال دولت بایدن به مذاکره با جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه با اشاره به سرکوب و بازداشت دانشجویان در دانشگاه شریف که یکشنبه شب در مقیاسی گسترده انجام شد، گفت: این نمونه رویدادهایی است که جوانان را برآن می‌دارد که کشور را ترک کنند و به کشورهای دیگر بروند.

البته در اظهارات او هیچ نشانه‌ای از اینکه این رویکرد جمهوری اسلامی، دیپلماسی کاخ سفید با تهران را تحت تاثیر قرار دهد، به چشم نمی‌خورد.

کارین ژان پییر گفت که آمریکا نگرانی‌هایی درباره ایران دارد، اما توافق هسته‌ای بهترین راه برای حل مساله‌ هسته‌ای با ایران است و تا زمانی که آمریکا باور داشته باشد این توافق در چارچوب منافع ملی ایالات متحده است، به حمایت از آن ادامه می‌دهد.

او در توجیه این رویکرد به رونالد ریگان، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا اشاره کرد که در دوران جنگ سرد با جماهیر شوروی سابق بر سر سلاح هسته‌ای مذاکره کرد.