حکومت ایران: به روسیه پهپاد نداده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که تهران سیاست «بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ» دارد 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که تهران به روسیه پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین نداده است. ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه، روز دوشنبه، ۱۱ مهر (سوم اکتبر)، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این مورد گفت: « جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی‌اساس دانسته و آن را تایید نمی‌کند.»

این در حالی است که ارتش اوکراین روز یکشنبه، دوم اکتبر (۱۰ مهر)، اعلام کرد که هفت پهپاد شاهد ۱۳۶ ساخت ایران اخیرا در حمله به منطقه میکولایف در این کشور نقش داشته‌اند که پنج مورد آن‌ها سرنگون شده‌اند. کی‌یف اخیرا در اعتراض به ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، سطح روابط دیپلماتیک خود را با ایران کاهش داد و سفیر ایران را اخراج کرد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران همواره منکر ارسال پهپاد به روسیه برای جنگ اوکراین بوده است.

الکساندر استوپون، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، در بیانیه روز یکشنبه گفته بود: «در ۲۴ ساعت گذشته، دشمن چهار حمله موشکی و ۱۶ حمله هوایی انجام داده است. دشمن همچنان از پهپادهای شاهد ۱۳۶ ساخت ایران برای حمله به زیرساخت‌ها استفاده می‌کند. بیش از ۳۰ شهر و روستا هدف حملات دشمن قرار گرفتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، اداره اطلاعات راهبردی ارتش اوکراین در روز ۱۳ سپتامبر اعلام کرد که یک پهپاد ساخت ایران در نزدیکی کوپیانسک در استان خارکیف در شرق کشور سرنگون شده است و عکس‌هایی از آن‌ را هم منتشر کرد که به گفته کارشناسان، شباهت بسیاری به شاهد ۱۳۶ دارد. آمریکا پیش از سرنگونی این پهپادها نیز در این مورد هشدار داده بود. 

کنعانی در سخنان خود مدعی بی‌طرفی ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین شد و گفت: «ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در ماه‌های گذشته در دیدارها و تماس‌های خود با همتایان روس و اوکراینی «همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو، تصریح، و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.»

این در حالی است که در دوران اخیر شاهد نزدیکی‌ بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران به روسیه و حکومت ولادیمیر پوتین بوده‌ایم. از سوی دیگر، نزدیکی اوکراین به آمریکا و کشورهای ناتو باعث شده است که رسانه‌های سپاه به شدت به این کشور حمله کنند.