حمله روسیه به اوکراین با پهپادهای ایرانی؛ کی‌یف اعتبار سفیر تهران را سلب می‌کند

وزارت دفاع اوکراین: «تهران بنیادگرا به حامی نازیسم روسی و قتل شهروندان تبدیل شده است»

کی‌یف می‌گوید پهپادهای روسی ساخت ایران دست‌کم یک غیرنظامی کشته شد-REUTERS/Serhii Smolientsev

 

اوکراین روز جمعه اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش می‌دهد و اعلام کرد که اعتبار سفیر را به دلیل آنچه تصمیم «غیر دوستانه» تهران برای تامین پهپاد به نیروهای روسیه خواند، سلب خواهد کرد.

ساعاتی قبل در روز جمعه، اوکراین اعلام کرد که چهار پهپاد انتحاری ایرانی موسوم به «کامیکازه» را سرنگون کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، گفت که تهران به حاکمیت اوکراین و مردم آن کشور آسیب می‌رساند.

کی‌یف همچنین اعلام کرد که ‌در حمله روسیه به اودسا با استفاده از پهپاد ایرانی، یک غیرنظامی کشته شد.

اوکراین و ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به تامین پهپادهای نظامی به روسیه متهم کرده‌اند. تهران این اتهام را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای گفت: «تامین تسلیحات به روسیه برای جنگ علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است و به روابط اوکراین و ایران ضربه جدی می‌زند.»

این بیانیه افزود که در واکنش به این اقدام غیردوستانه، اوکراین تصمیم گرفته است تا اعتبارنامه سفیر جمهوری اسلامی ایران را رد کند و شمار کارکنان دیپلماتیک سفارت آن در کی‌یف را به شکل قابل توجه کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از آنجا که منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی در اوکراین در حال حاضر در این کشور حضور ندارد، پیام اخیر دولت کی‌یف به سرپرست سفیر تحویل داده شد.

مقام‌های نظامی در جنوب اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کردند که پهپادهای «شاهد-۱۳۶» را بر فراز دریا و در نزدیکی بندر اودسا سرنگون کرده‌اند.

کارشناسان نظامی می‌گویند که روسیه از این پهپادها هم برای عملیات شناسایی و هم به عنوان پهپادهای انتحاری استفاده می‌کند.

وزارت دفاع اوکراین، روز جمعه در توییتی ضمن انتشار فیلم منتسب به سرنگونی یک پهپاد ایرانی، نوشت که شش پهپاد ساخت ایران را سرنگون کرده است.

همزمان در روز جمعه، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی به نشریه الشرق الاوسط گفت که فناوری پهپادی جمهوری اسلامی ایران تهدیدی فزاینده علیه خاورمیانه است.

او گفت که کشورهای منطقه در قبال این خطر باید با دو رویکرد کوتاه‌مدت برای رسیدگی به تهدید موجود، و بلندمدت برای برنامه‌ریزی رسیدن به فناوری مقابله با این خطر و دفاع از خود در آینده، برخورد کنند.