لاپید: نتانیاهو با انتقاد از معامله دریایی لبنان به حزب‌الله کمک می‌کند

دولت اسرائیل می‌گوید توافق با لبنان بر سر منابع گازی دریایی می‌تواند امنیت و اقتصاد اورشلیم را تقویت کند

بخشی از میدان گازی کاریش که اسرائیل آن را متعلق به خود می‌داند، در سرزمینی واقع است که لبنان نیز مدعی مالکیت آن است- Marc Israel SELLEM / POOL / AFP

یاییر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه، سوم اکتبر (۱۱ مهر)، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین و رهبر اپوزیسیون دولت کنونی، را متهم کرد که با انتقاد از توافق نوظهور برای تعیین مرزهای دریایی با لبنان، به تلاش‌های تبلیغاتی حزب‌الله کمک می‌کند.

لاپید تاکید کرد که این توافق، گامی است که می‌تواند امکان اکتشاف منابع فراساحلی را برای هر دو کشور فراهم کند.

به گزارش تایمز اسرائیل،‌ پس از ارائه پیشنهاد توافق از سوی ایالات متحده به دولت‌های اسرائیل و لبنان، نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائيل، در روزهای پایانی هفته گذشته مدعی شد که لاپید بر سر منابع طبیعی این کشور، با لبنان و حزب‌الله توافقی امضا کرده است.

اگرچه جزئیات کامل این توافق علنی نشده است، اما در اورشلیم و بیروت با استقبال مثبتی روبه‌رو شده است و حتی به نظر می‌رسد که حزب‌الله نیز مخالفت شدید سابق خود را با چنین معاهده‌ای، کنار گذاشته است.

نخست‌وزیر اسرائيل با انتقاد از نتانیاهو، در توییتی نوشت: «من درک می‌کنم که برای شما دردناک است که [در زمان نخست‌وزیری خود] موفق به دستیابی به توافق نشدید، اما این دلیلی برای پیوستن به کارزار تبلیغاتی [حسن] نصرالله نیست.»

لاپید با اشاره به اینکه نتانیاهو «مفاد توافق را ندیده است»، نوشت که چنین معاهده‌ای برای اسرائیل «دسترسی به ۱۰۰ درصد نیازهای امنیتی، ۱۰۰ درصد ذخایر «کاریش»، و حتی بخشی از سود حاصل از ذخایر لبنان را فراهم می‌کند». بخشی از میدان گازی کاریش که اسرائیل آن را متعلق به خود می‌داند، در سرزمینی واقع است که لبنان نیز مدعی مالکیت آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، نتانیاهو و حزب لیکود او به حملات خود علیه لاپید در زمینه توافق در حال ظهور، ادامه می‌‌دهند. حزب لیکود روز دوشنبه در توییتی نوشت: «لاپید یک ذخیره عظیم گاز اسرائیل را به حزب‌الله می‌دهد؛ چیزی که نتانیاهو هرگز با آن موافقت نکرد.»

در کنار آن، دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسرائیل در دوره دولت ترامپ (سال‌های ۲۰۱۷ - ۲۰۲۱ که نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بود)، نیز از این توافق انتقاد کرد. او در توییتی نوشت: «ایالات متحده سال‌ها کوشید برای رسیدن به یک توافق بین اسرائیل و لبنان در مورد میدان‌های گازی مورد مناقشه دریایی، میانجیگری کند. با پیشنهاد جدید، انشعابات ۵۵ تا ۶۰درصدی برای لبنان و ۴۰ تا ۴۵ درصدی برای اسرائیل حاصل شد. دوست دارم بفهمم چگونه به اینجا رسیدیم.»

همچنین، لیکود ام کی یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی سابق، که در دولت نتانیاهو مذاکرات با لبنان را رهبری می‌کرد، به کانال ۱۲ اسرائيل گفت که در مورد توافق در حال ظهور، با او مشورت نشده است. او تاکید کرد: «این توافق به نظر می‌رسد تسلیم در برابر نصرالله باشد. آن‌ها ۱۰۰ [درصد] می‌گیرند و ما صفر.»

در حالیکه بحث بر سر این توافق ادامه دارد، گیدئون سار، وزیر دادگستری اسرائيل، روز دوشنبه در پاسخ به منتقدان خاطرنشان کرد که هرگونه تغییر ارضی از سوی دولت اسرائیل، باید برای تصویب به کنست (مجلس اسرائيل) ارائه شود.

بلوک اپوزیسیون راست مذهبی نتانیاهو مدعی شده است که دولت نباید اجازه داشته باشد چنین توافق مهمی را در آستانه انتخابات ماه آینده تصویب کند.

 بنا به گزارش‌ها، کابینه امنیتی قرار است روز پنجشنبه، ۶ اکتبر، برای بررسی این توافق تشکیل جلسه دهد.

لبنان و اسرائیل رسما در حال جنگند و مرز زمینی آن‌ها تحت نظارت سازمان ملل است. لبنان اعلام کرده است که پیشنهاد آمریکا را برای توافق با اسرائیل، بررسی خواهد کرد. رهبران لبنان روز دوشنبه، ۳ اکتبر، برای بحث در مورد این پیشنهاد که پس از سال‌ها مذاکره ارائه شده و امیدها را در این کشور دچار کمبود نقدینگی افزایش داده است، نشستی برگزار کردند. مقام‌های لبنان امیدوارند که پس از چنین اقدامی، چشم‌انداز روشنی درباره استفاده از منابع بالقوه گاز در منطقه مرزی دریایی پدید آید.

لبنان امیدوار است که در حالیکه با بدترین بحران اقتصادی در تاریخ خود دست و پنجه نرم می‌کند که سه چهارم جمعیت را در فقر فرو برده است، بتواند تولید نفت و گاز فراساحلی را آزاد کند.

یک مقام لبنانی که ماه گذشته در مذاکرات شرکت کرد، به اسوشیتدپرس گفت که پیشنهاد ارائه شده از سوی آمریکا، به لبنان حق می‌دهد که [مالکیت] میدان قانا را که تا حدی در قلمرو اسرائیل قرار دارد، داشته باشد.

رهبر حزب‌الله لبنان بارها اسرائیل را تهدید کرده بود که چنانچه پیش از دستیابی به توافق، به استخراج در مناطق مورد مناقشه ادامه دهد، حملاتی علیه آن انجام خواهد داد. حسن نصرالله از تحولات روز شنبه به مثابه «گامی بسیار مهم» استقبال کرد.

بیشتر از جهان