کاخ سفید: توافق مرزی اسرائیل و لبنان در مدیترانه، اولویت دولت بایدن است

دولت اسرائيل به‌تازگی با دولت مصر بر سر انتقال گاز طبیعی به اروپا قرارداد بسته است

لبنان و اسرائيل از ۱۹۴۸، از زمان تاسیس دولت اسرائیل، به‌لحاظ حقوقی، همچنان در «وضعیت جنگ» قرار دارند-

اسرائیل در آستانه بهره‌برداری از میدان گازی «کاریش» در شرق مدیترانه است و مناقشه مرزی این کشور با لبنان و تهدیدهای «حزب‌الله» همچنان ادامه دارد. در همین حال، دولت آمریکا نگران تشدید تنش‌های مرزی میان دو کشور است. روز چهارشنبه یک مقام «کاخ سفید» در اظهار‌نظری گفت ارائه یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران کنونی میان دو کشور، یکی از اولویت‌های دولت بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، است.

حسن‌ نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، تهدید کرده که اگر اختلاف‌ مرزی فعلی با اسرائيل در دریای مدیترانه به سود لبنان تمام نشود، این گروه دست به اقدام نظامی می‌زند.

شبکه خبری العربیه روز چهارشنبه نهم شهریورماه ۱۴۰۱ به‌نقل از یکی از مقام‌های «کاخ سفید»، بدون ذکر نام، نوشت ایالات متحده به تلاش‌های خود برای دستیابی به یک توافق پایدار مرزی میان اسرائيل و لبنان ادامه می‌دهد و اعتقاد دارد رسیدن به یک توافق، متضمن «ثبات پایدار» و «رفاه اقتصادی» برای هر دو کشور است.

لبنان و اسرائيل از ۱۹۴۸، از زمان تاسیس دولت اسرائیل، به‌لحاظ حقوقی، همچنان در «وضعیت جنگ» قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو کشور بر سر مالکیت حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع، در شرق دریای مدیترانه با هم اختلاف دارد.

این بخش از دریای مدیترانه، جدا از مسائل امنیتی، به واسطه ذخایر انرژی، از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است.

میدان گازی «کاریش» در نزدیکی شهر حیفا اسرائیل قرار دارد. دولت اسرائیل این بخش از دریای مدیترانه را جزو «منطقه انحصاری اقتصادی» خود می‌داند و به‌تازگی با دولت مصر بر سر انتقال گاز طبیعی به اروپا توافق کرده است.

طی ماه‌های گذشته عاموس هوخشتاین، هماهنگ‌کننده ارشد و مشاور امنیت انرژی ایالات متحده، چندین مرتبه، برای پیشبرد مذاکرات و دستیابی به یک توافق مرزی میان اسرائيل و لبنان به تل‌‌آویو و بیروت رفته است؛ اما به‌نظر می‌رسد زیر سایه تهدیدهای «حزب‌الله» پیشرفت مشخصی نداشته است.

انتظار می‌رود میدان گازی «کاریش»، از چند هفته دیگر کار خود را شروع کند. مقام‌های نظامی-دولتی اسرائيل نیز تهدید کرده‌اند به کوچک‌ترین اقدام علیه «امنیت سرزمینی» خود به‌شدت پاسخ خواهند داد.

بیشتر از جهان