مجلس: با خبرنگارانی که احساسات مردم را تحریک کردند، برخورد می‌کنیم

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید در اعتراض‌های اخیر دست‌کم ۲۱ خبرنگار دستگیر شده‌اند

پس از تهدید‌های شماری از مقام‌ها و نمایندگان مجلس علیه چهره‌های مشهوری که از اعتراض‌های مردمی حمایت کردند، حالا موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، از برخورد با خبرنگارانی که به گفته او «دنبال تحریک احساسات مردم» بوده‌اند، خبر داده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی را که طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند، تلویحا به «تحریک احساسات مردم» و «ارسال خبر برای خارج از کشور» متهم کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «مستنداتی وجود دارد که اگر نشان دهد تحریک‌کننده بوده‌اند، مسائل را ضبط می‌کردند و برای خارج می‌فرستادند و برای تحریک احساسات کاری کردند، حتما با این‌ها برخورد می‌شود.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز یکشنبه، ۱۰ مهر، اعلام کرد که تعداد روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که در اعتراض‌های اخیر دستگیر شده‌اند، به ۲۱ نفر رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یلدا معیری، نیلوفر حامدی، فاطمه رجبی، الهه محمدی، مجتبی رحیمی، علیرضا خوشبخت، روح‌الله نخعی، مسعود کردپور، علیرضا جباری دارستانی، مرضیه طلایی، علی خطیب‌زاده، ایمان به‌پسند، ویدا ربانی، احمد حلبی‌ساز، بتول بلالی، سمیرا علی‌نژاد، مهرنوش طافیان، فرشید قربان‌پور، آریا جعفری، صفیه قره‌باغی و سیاوش سلیمانی روزنامه‌نگاران، عکاسان و خبرنگارانی‌اند که طی روزهای اخیر دستگیر شدند. از این میان، تنها مسعود کردپور، مسئول آژانس خبری موکریان، با قرار وثیقه آزاد شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در روزهای گذشته با صدور بیانیه‌ای، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به دستگیری روزنامه‌نگاران پایان دهند و امکان دسترسی آزادانه به اینترنت را فراهم کنند. آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این رابطه گفت: «ما از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم که از پوشش اعتراض‌های ملی به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب رسانه‌ها استفاده نکنند. هر شهروند در ایران حق دارد بداند چه خبر است.»

بلانگر همچنین افزود: «همکاران ما باید فورا آزاد شوند و اجازه گزارش آزادانه داشته باشند. ما همچنین از مقام‌ها می‌خواهیم که فورا به اخلال گسترده در اینترنت ایران پایان دهند.»

بر اساس اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌های سال ۲۰۲۲ در بین ۱۸۰ کشور جهان، در رتبه ۱۷۸ قرار دارد. این سازمان نیز در بیانیه اخیر خود که هم‌زمان با ۲۸ سپتامبر (۶ مهر)، روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات، منتشر شد، از حکومت ایران خواست «سرکوب خبرنگاران را فورا متوقف و بازداشت‌شدگان را آزاد کند. همچنین اجازه دهد که رسانه‌ها به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند».

بر اساس اعلام این سازمان، در حال حاضر دست‌کم ۳۳ روزنامه‌نگار ایرانی زندانی‌اند که بیش از ۱۹ نفر آنان در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز فاش کرد که در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با احضار و تهدید ده‌ها روزنامه‌نگار به آنان دستور داده‌اند از انتشار مطالبی درباره اعتراض‌ها حتی در حساب‌های کاربری شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی نیز اجتناب کنند.