صبح هجدهمین روز اعتراض‌ها: تحصن در زندان، احضار ورزشکاران و ادامه اعتصاب‌ها

علی‌رغم سرکوب‌های گسترده، خیزش ملی مردم ایران همچنان به راه خود ادامه می‌دهد

حمله یگان ویژه و نیرو‌های لباس شخصی به دانشگاه صنعی شریف با خشم گسترده معترضان در ایران همراه شد- AFP

در هجدهمین روز از اعتراض‌های سراسری در ایران، مردم همچنان در خیابان‌ها حضور دارند، اعتصاب‌ها ادامه دارد و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان تلاش می‌کنند اعتراض‌ها را به هر روش ممکن، سرکوب کنند.

شامگاه یکشنبه، دانشگاه صنعتی شریف در تهران اصلی‌ترین محل این اعتراض‌ها و سرکوب‌ها بود که گزارش شد در آن، دست‌کم ۴۰ دانشجو بازداشت و گروهی نیز زخمی شده‌اند.

در پی گسترش اعتراض‌‌های دانشجویی، این دانشگاه با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد کلیه کلاس‌های درس این دانشگاه از روز دوشنبه ۱۱ مهر مجازی برگزار می‌شوند. در اطلاعیه این دانشگاه آمده که تنها تردد دانشجویان دکترا به دانشگاه بلامانع است و حضور دانشجویان کارشناسی‌ارشد نیز پس از تایید درخواست آن‌ها از طریق سامانه آموزش، مجاز خواهد بود.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با انتشار اطلاعیه‌ای، حمله یگان ویژه و لباس شخصی‌ها به دانشجویان را محکوم و اعلام کرد: «برای خفه‌کردن صدای دانشجویان معترض، سناریویی ازپیش‌طراحی‌شده وجود داشت و دانشگاه شریف قرار بود محل عبرت بقیه دانشگاه‌های کشور و البته عقده‌گشایی‌های اقلیتی تندرو شود.»

این انجمن در بیانیه خود، مقام‌های جمهوری اسلامی را چنین خطاب قرار داد: «​​ما فاتحه‌ این دانشگاه را خواندیم، ما فاتحه این وزارت علوم را خواندیم، ما فاتحه این دولت را خواندیم.»

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در واکنش به ادامه اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی در ایران، خواستار «پاکسازی» دانشگاه‌ها از دانشجویان و استادان معترض شد. ترقی در واکنش به یورش ماموران یگان ویژه به دانشگاه صنعتی شریف، خطاب به آن‌ها نوشت: «دانشگاه را حجامت کنید. وقت پاکسازی دانشگاه‌های نظام اسلامی از استادان و دانشجویان فتنه‌گر فرا رسیده است.»

او در حساب توییتر خود، استادان و دانشجویان معترض را به «خیانت» به کشور متهم کرد و خواستار «بیرون ریختن» آن‌ها از دانشگاه‌ها شد.

روزنامه دولتی ایران هم در تازه‌ترین شماره خود، مدعی شد که کشتار مردم سیستان و بلوچستان در روز جمعه کار «تجزیه‌طلبان» بود. این در حالی است که مولوی عبدالحمید،امام جمعه اهل سنت زاهدان، گفته بود: «اکثر تیرها به سر و قلب نمازگزاران شلیک شده و مشخص است که کار تک‌تیراندازها بوده است.»

تهدید و بازداشت ورزشکاران و هنرمندان از دیگر حربه‌های جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراض‌های ۱۸ روز اخیر در ایران بود که در تازه‌ترین آن‌ها، تعدادی از بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازیکنان به دلیل اینکه در مسابقه با تیم تراکتور تبریز با دستبند مشکلی به میدان رفتند، احضار و بازجویی شده‌اند. کریم باقری، سروش رفیعی، کمال کامیابی‌نیا، علیرضا بیرانوند، فرشاد فرجی، میلاد سرلک، مرتضی پور‌علی‌گنجی، علی نعمتی و حامد پاکدل از جمله بازیکنان احضار‌شده اعلام شده‌اند.

البته این احضار و بازجویی‌ها و بازداشت‌ها نتوانست مانع از ادامه اعتراض‌ها و پیوستن چهره‌های سرشناس به خیزش ملی مردم ایران شود.

از طرفی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان هم همسو با اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در ایران، فراخوان اعتصاب معلمان و دانش‌آموزان در روز ۱۲ مهر را منتشر کرد. در بیانیه این شورا آمده است: «معلمان و دانش‌آموزان با اعتصاب در مدرسه و خودداری از کلاس رفتن، همبستگی و همراهی خود را با همه معترضان جان‌به‌لب‌آمده از بی عدالتی‌های حاکمیت نشان دهند.»

در این بیانیه از پلیس خواسته شد تا «در کنار مردم معترض و عدالت‌خواه» بایستد و حسابش را از «لباس شخصی‌های قاتل و سرکوبگر و آمران خشک‌مغز آنان» جدا کند.

گروهی از زنان زندانی در اوین هم اعلام کرده‌اند که در اعتراض به «کشتار و خشونت و بازداشت وسیع و شکنجه معترضان» قصد دارند در بند زنان زندان اوین تحصن کنند. این تحصن روز دوشنبه، ۱۱ مهر، آغاز خواهد شد و در بیانیه این زندانیان آمده است: «مشتاقانه امیدواریم که این دیوارها فرو ریزد و در صورت آزادی، بی‌شک در میان موج قدرتمند و خروشان اعتراض‌ها و شانه‌به‌شانه به‌پاخاستگان و ستمدیدگان خواهیم بود.»

نرگس محمدی، سپیده قلیان، عالیه مطلب‌زاده، الناز اسلامی، هستی امیری، ژیلا مکوندی، ملیحه جعفری، نازنین محمدنژاد، سپیده کاشانی، الناز اسلامی، مهناز طراح،، رها عسگری زاده و گلاره عباسی از امضاکنندگان این بیانیه‌اند.