نمایندگان مجلس در برابر ملت؛ تقدیر از مدیریت صبورانه نیروی انتظامی

حمایت نمایندگان مجلس از عملکرد نیروی انتظامی در شرایطی است که به گواه ویدیوهای منتشرشده در روزهای گذشته نیروی انتظامی با خشونت معترضان را سرکوب کرده است

یک روز پس از آن که ایرانی‌ها در سراسر جهان خشم خود را نسبت به حاکمان جمهوری اسلامی نشان دادند و در شرایطی که شهرهای مختلفی از ایران وارد سومین هفته تظاهرات و اعتصابات سراسری شده‌اند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز یکشنبه دهم مهر ماه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ خود از «اقدامات نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان اغتشاشات اخیر» حمایت کردند. آنها همچنین خواستار «اشد مجازات» برای «تعرض‌کنندگان به نیروهای انتظامی و امنیتی» شدند.

در بخشی از این بیانیه خطاب به تحلیلگران سیاسی و اجتماعی آمده است که از آنها انتظار می‌رود در اظهارنظرهای خود، به «نقش واقعی و تحسین‌برانگیز نیروی انتظامی برای ایجاد آرامش» بپردازند.

متن منتشرشده از سوی نمایندگان مجلس، نیروی انتظامی را «یکی از نمادهای افتخارآمیز اعتماد اجتماعی» خوانده و تاکید کرده است: «نیروی انتظامی توانست به حکم رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ و با مدیریت صبورانه از سویی خشم معترضان را کاهش دهد و از سوی دیگر أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ در حق مزدوران دشمن به کار گیرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه روز یکشنبه شعارهایی همچون «نیروی انتظامی تشکر تشکر» و «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» سر دادند. 

حمایت نمایندگان مجلس از نیروی انتظامی در شرایطی صورت می‌گیرد که ویدیوهای منتشرشده در روزهای گذشته نشان‌دهنده برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان است. در همین حال، برخی از اقدامات نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران، از جمله پنهان شدن در آمبولانس‌ها معترضان را خشمگین‌تر کرده است. به لحاظ حقوقی، به‌کارگیری نیروهای مسلح از آمبولانس‌ها ممنوع است و در زمره «جرایم جنگی» به‌شمار می‌رود.

جمهوری اسلامی پس از خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شروع شد، به کشتار ده‌ها تن از معترضان و بازداشت چندین هزار تن در تظاهرات خیابانی اقدام کرده است.

نیروهای حکومت تاکنون ده‌ها نفر از فعالان سیاسی، مدنی، فرهنگی و حتی فوتبالیست‌ها، بازیگران سینما و تئاتر و خوانندگان، دانشجویان و روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده‌اند. با وجود سرکوب‌های شدید و در کنار قطع اینترنت، مقامات حکومتی هنوز نتوانسته‌اند این خیزش عمومی را سرکوب کنند و اعتراضات در شهرهای مختلف ادامه دارد.

آمار دقیقی از تعداد افراد بازداشت‌شده یا جان‌باخته در دسترس نیست اما بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۱۳۳ نفر در اعتراضات سراسری کشته شده‌اند که برخی از کشته‌شدگان، کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در جدیدترین کارزار خود با عنوان «به خونریزی پایان دهید» با اشاره به اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ سرکوب مرگبار اعتراضات سراسری به مرگ مهسا امینی ادامه می‌دهند، از جامعه بین‌المللی خواسته است تا سازوکاری پژوهشی برای بازداشت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

در بخشی از متن طومار عفو بین‌الملل آمده است، از کشورها بخواهید که با ایجاد سازوکار مستقلی جمهوری اسلامی را در مقابل جدی‌ترین جنایات این رژیم پاسخگو کند.