دلار به کانال ۳۳ هزار تومان نزدیک‌تر شد

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ دلار در ایران بار دیگر رکورد زد و به قیمت ۳۲۸۵۰ تومان رسید

نا امیدی از احیای برجام و همچنین خیزش سراسری مردم ایران می‌توانند موجب افزایش تقاضای ارز شود - ATTA KENARE / AFP

گزارش‌های میدانی و رصد کانال‌های تلگرامی مربوط به بازار ارز نشان می‌دهد که نرخ دلار در ایران بار دیگر رکورد زد و به قیمت ۳۲۸۵۰ تومان رسید.

پیش از این برخی کارشناسان پیش از این معتقد بودند که اگر قیمت دلار مرز ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان را رد کند، روند افزایشی آن ادامه‌دار خواهد بود. تا کنون دولت واکنشی نسبت به این اتفاق نشان نداده است و پیش‌بینی‌ها نشان از این دارد که روند افزایشی نرخ دلار ادامه خواهد داشت.

به گفته حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار مالی لیست جدید تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های پتروشیمی سیگنال افزایشی به قیمت دلار داده و سبب افزایش آن شد. این کارشناس بازار مالی معتقد است افزایش تحریم‌ها تنها عامل افزایش‌دهنده قیمت دلار نیست.

او در گفتگو با تجارت نیوز می‌گوید: «چون بازار ارز ما از چندین مولفه اثر می‌گیرد. یکی دیگر از این مولفه‌ها، تراز تجاری است. تراز تجاری شش ماهه ایران هفته گذشته منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد که میزان واردات از صادرات پیشی گرفته است و تعادل منابع ارزی بر هم خورده است. البته این کارشناس می‌گوید الان به لحاظ ارزآوری و منابع بلوکه شده قبلی وضعیت به گونه‌ای است که ما مشکلی در تامین ارز نداریم و حتی بانک مرکزی توانسته قیمت دلار را مهار کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده بسیاری از معامله‌گران، آنچه دلار را در پایین مرز ۳۲ هزار تومان نگه داشته و مانع صعود بیشتر آن شده بود در واقع امید به دیدارهای نیویورک بوده است. از سوی دیگر مذاکرات احیای برجام نیز به نظر شکست خورده باقی ماند و امیدی به احیای آن وجود ندارد. فعالان بازار ارز معتقدند که نا امیدی از احیای برجام و همچنین خیزش سراسری مردم ایران می‌توانند موجب افزایش تقاضای ارز شود. اگرچه بازار ارز در هفته گذشته به این اتفاقات بی‌واکنش بود.

اقتصادنیوز به نقل از تحلیل‌گران فنی نوشته است که در صورت تثبیت دلار بالای کانال ۳۳ هزار تومان،‌ احتمال رشد قیمت به سوی کانال ۳۴ هزار تومان نیز وجود خواهد داشت. برخی تحلیلگران صعود تا کانال ۳۵ هزار تومانی را نیز پیش‌بینی می‌کنند.

هرچند در حال حاضر با چراغ سبزی که آمریکا به جمهوری اسلامی نشان داده است برخی معتقدند که این افزایش قیمت طولانی نخواهد بود. آزادی باقر نمازی و سیامک نمازی در ازای هفت میلیارد دلار اعتراض معترضین در خیابان‌های ایران را به همراه داشته که ایالات متحده علی‌رغم اعلام حمایت از مردم ایران مانند دوران اوباما همزمان با اعتراضات خیابانی در ایران با جمهوری اسلامی وارد معامله شده است.