شکایت ایران از آمریکا در لاهه؛ تهران برای آزادسازی میلیاردها دلار مسدود‌شده تلاش می‌کند

نمایندگان ایالات متحده قرار است روز چهارشنبه به ادعاهای روز دوشنبه ایران در دادگاه پاسخ دهند

مقام‌های ایرانی امیدوارند میلیاردها دلار از دارایی‌هایی را که واشینگتن مسدود کرده است، آزاد کنند - HRW

 جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور)، مبارزه حقوقی‌اش را در دادگاه عالی سازمان ملل علیه ایالات متحده آغاز می‌کند.

مقام‌های ایرانی امیدوارند که بتوانند با پیش بردن این پرونده حقوقی در دادگاه بین‌المللی دادگستری واقع در لاهه، میلیاردها دلار از دارایی‌هایی را که واشینگتن مسدود کرده است، آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تهران در سال ۲۰۱۶ پس از اینکه دادگاه عالی آمریکا دستور مسدود شدن حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را صادر کرد، شکایت علیه واشینگتن را به لاهه برد و خواستار آزادسازی این مبالغ شد. این در حالی است که ایالات متحده باور دارد این دارایی‌ها باید به دست قربانیان حملات تروریستی که تهران مقصر آن‌ها دانسته می‌شود برسد.

از حملات مورد اشاره آمریکا می‌توان بمباران پادگان تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت را نام برد. این حمله که در سال ۱۹۸۳ اتفاق افتاد، به کشته شدن ۲۹۹ نفر، ازجمله ۲۴۱ سرباز آمریکایی منجر شد. از دیگر حملات تروریستی ایران می‌توان به بمباران برج‌هایی که سال ۱۹۹۶ در عربستان سعودی رخ داد و ۱۹ کشته بر جای گذاشت اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، ایران اعلام کرده است که مسدود کردن وجوه جمهوری اسلامی، ناقض معاهده دوستی ۱۹۵۵ با ایالات متحده است.

تهران استدلال می‌کند که ایالات متحده دارایی‌های مالی جمهوری اسلامی و شرکت‌های ایرانی را غیرقانونی مصادره کرده است. آزادسازی این مبالغ با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ایران، برای مقام‌های این کشور بسیار مهم است.

در سوی دیگر، واشینگتن با اشاره به «دست‌های ناپاک» ایران، از حمایت مشکوک جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی انتقاد کرده است و شکایت برای بازپس‌گیری دو میلیارد دلار دارایی را فاقد صلاحیت می‌داند.

پس از آن‌که دیوان بین‌المللی دادگستری در یک پرونده جداگانه در اکتبر ۲۰۱۸ به واشینگتن دستور داد تحریم‌های مربوط به پرونده هسته‌ای بر کالاهای بشردوستانه برای ایران را لغو کند، ایالات متحده اعلام کرد که از معاهده دوستی خارج می‌شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه)‌، دادگاه عالی سازمان ملل است و پس از جنگ جهانی دوم برای حل‌وفصل اختلافات بین کشورهای عضو تشکیل شد. احکام این سازمان لازم‌الاجرا است و قابل تجدیدنظر نیست، ولی ابزاری برای اجرای آن وجود ندارد.

جلسه استماع روز دوشنبه که نمایندگان ایالات متحده قرار است روز چهارشنبه به آن پاسخ دهند، در حالی برگزار می‌شود که امیدها برای احیای برجام بین تهران و غرب بسیار کمرنگ شده است.

بیشتر از جهان