احتمال رفع توقیف از منابع ارزی ایران در کره جنوبی

رفع توقیف احتمالی منابع ارزی ایران، ممکن است با آزادی سیامک و باقر نمازی مرتبط باشد

حدود هفت ‌میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، از محل فروش نفت، در بانک‌های کره‌جنوبی مسدود است - تجارت‌نیوز

همزمان با انتشار خبر آزادی سیامک و باقر نمازی، دو تن از زندانیان دوتابیعتی، از ایران، گزارش‌های منتشر شده که نشان می‌دهد آزادی این دو زندانی ایرانی-آمریکایی، با احتمال رفع توقیف از منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی مرتبط است.

وبسایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران، چند ساعت بعد از انتشار خبر آزادی سیامک و باقر نمازی نمازی در گزارشی نوشت با میانجیگری یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا، میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در آستانه رفع توقیف شدن است.

حدود هفت ‌میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، از محل فروش نفت، در بانک‌های کره‌ جنوبی مسدود است و به دلیل تحریم‌ها، امکان آزادسازی و انتقال آن‌ها به ایران وجود ندارد.

شامگاه شنبه، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی، اجازه دارد ایران را برای درمان پزشکی ترک کند و پسرش، سیامک نمازی، نیز از زندان آزاد شده است. چند ساعت بعد گزارش‌های منتشر شد که هر دو این زندانیان دوتابیعتی ایران را ترک کرده‌اند. این گزارش‌ها هنوز تایید نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خردادماه گذشته، در حالی که همچنان امیدهای زیادی به توافق هسته‌ای با حکومت ایران وجود داشت  پارک جین، وزیر خارجه کره جنوبی، در یک نشست مشترک خبری با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌ خود، با اشاره به «موانع» موجود برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در کره، ابراز امیدواری کرد این موانع از طریق مذاکره با دو کشور ایران و ایالات‌متحده از میان برداشته شوند.

در حال حاضر دست‌کم دو شهروند ایرانی-آمریکایی دیگر، عماد شرقی و مراد طاهباز در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند و تلاش‌ها و رایزنی‌های دولت آمریکا برای آزادی‌ آن‌ها هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حکومت ایران از بازداشت و محاکمه شهروندان خارجی به‌‌عنوان یک ابزار فشار غیرانسانی و نامشروع، به‌منظور  پیشبرد اهداف سیاسی-امنیتی خود استفاده می‌کند. مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا بارها حکومت ایران را متهم کردند که با زندانی کردن شهروندان آمریکایی، سیاست باج‌خواهی و گروگان‌گیری را پیش برده است.

بیشتر از جهان