نگاه روزنامه‌های ایران به خیزش سراسری مردم: «برای مسائل جنسی به خیابان آمده‌اند»

روزنامه اصولگرای جوان نوشت: «۹۳ درصد حاضران در تجمعات اخیر در بازه سنی تا ۲۵ سال بودند که نشانگر به وجود آمدن نسل نو اغتشاشگران در کشور است»

روز شنبه نهم مهر ماه همزمان با وارد شدن اعتراض‌های سراسری مردم ایران به سومین هفته متوالی، روزنامه‌های داخلی با تحلیل‌ها و گزارش‌های مختلفی به حضور مردم در خیابان‌ها واکنش نشان دادند. 

انتشار گزارش‌های تند علیه معترضان در روزنامه‌های اصولگرا و انتساب انواع تهمت‌ها به مردم و هنرمندان، در شرایطی صورت گرفته که برخی از روزنامه‌نگاران منتشرکننده خبر درگذشت مهسا امینی صرفا به دلیل روایتگری و مشاهده آنچه در خیابان‌ها و بین مردم می‌گذشت، بدون تفهیم اتهام در بازداشت به سر می‌برند.

روزنامه‌های اصولگرا: معترضان را مجازات کنید

یکی از تندترین واکنش‌ها نسبت به تجمع معترضان در خیابان‌ها را روزنامه اصولگرای جوان نشان داد.

این روزنامه با ادعای این که «مسائل جنسی در به صحنه آوردن نسل جدید برای تجمع عنصر تعیین‌کننده‌ای بوده است» نوشت: «تحلیل جمعیتی تجمعات اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد بازداشت‌شدگان نوجوان تجمعات اخیر به صورت دوست دختر - دوست پسری در اغتشاشات حاضر شده بودند. ۹۳ درصد حاضران در تجمعات اخیر در بازه سنی تا ۲۵ سال بودند که نشانگر به وجود آمدن نسل نو اغتشاشگران در کشور است.»

نویسنده این گزارش همچنین اینطور ادامه داد: «به‌رغم اینکه گفته شد جنس تجمعات زنانه است، حضور جداگانه دختران و زنان در تجمع اخیر بسیار کم بوده است. بیش از ۹۰ درصد بازداشت‌شدگان در سن پایین دوست دختر-دوست پسر بودند که برای هیجان آشوب و... وارد صحنه شده و حتی در بازجویی‌های اولیه نیز اعلام کرده بودند برای نمایش قدرت و شجاعت در مقابل دوستانشان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و اقدامات مشابه کردند.»

روزنامه جوان در مطلب دیگری نیز اشاره کرد «خانم بدحجابی که در راهپیمایی شرکت می‌کند، با بقیه بدحجاب‌ها فرق دارد.» در ادامه این مطلب آمده است: «آن خانمی‌ که در راهپیمایی ملی شرکت می‌کند و با رأی خود در انتخابات علاقه‌اش را به میهنش نشان می‌دهد، در واقع نشان می‌دهد که به هنجارها و ارزش‌های عمومی این جامعه علاقه‌منداست و حتی اگر در عمل با برخی از آن‌ها موافق نباشد، به دنبال برهم زدن آن‌ها و مبارزه با این هنجارها نیست. اصل حضور او در یک اقدام ارزشمند ملی نشان از حاکمیت ارزش‌ها بر ذهن و فکر او دارد و عدم موفقیت در رعایت همه ضوابط این ارزش‌ها را نمی‌توان به‌منزله اراده بر مقابله با این ارزش‌ها دانست. بنابراین، روشن است که وضعیت این بانوان اساسا با آن اقلیت هنجارشکن متفاوت است.»

کیهان، یکی دیگر روزنامه‌های اصولگرا نیز روز شنبه نسبت به اعتراض‌های سراسری واکنش نشان داد. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به بیانیه وزارت اطلاعات درباره حوادث اخیر، خواهان مجازات چهره‌های شناخته‌شده حامی مردم شد. 

او در یادداشت خود با ادبیات فحاشانه‌ای نوشت: «حمایت از آشوب و آشوبگران از سوی برخی سیاست‌بازها و احزاب سیاسی و شماری از هنرپیشه‌ها و ورزشکاران که از سفره گشاده و سخاوتمندانه این مرز و بوم چریده و به آلاف و علوف رسیده‌اند جنایت آشکاری است که نباید بی‌پاسخ بماند.»

شریعتمداری همچنین ادامه داد: «برخی از شخصیت‌های سیاسی حمایت‌کننده از آشوبگران سابقه سیاهی در همسویی با بیگانگان و مخصوصا آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی در کارنامه خود دارند که دعوت از آمریکا برای تحریم ایران، اعتراض به مبارزه رزمندگان با داعش، پرونده مفتوح فساد اقتصادی، فقط اندکی از آن بسیارهاست. در سوی دیگر برخی از به اصطلاح سلبریتی‌های حمایت‌کننده از آشوب‌ها، سوابق نفرت‌انگیزی از برپایی خانه فحشا، قمار، تجاوز به زنان و دختران، سوءاستفاده‌های کلان مالی و... دارند که حتی اشاره‌ای گذرا به محتویات کارنامه سیاه آنها نیز شرم‌آور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اصولگرای رسالت نیز در یادداشتی، معترضان دهه هشتادی را «سنت‌گریز»، «جامعه‌ستیز» و «نسل ضد» خواند و نوشت: «این نسل بعضا هیجان‌طلب و بی‌اعصاب، اساسا قدرت‌ستیز و تقدس‌ستیز است. مادر را مقدس نمی‌داند و هر نوع احترام به پدر را پدرسالاری می‌شمارد. تکلیفش با حاکمیت که دیگر مشخص است.»

جواد شاملو، نویسنده این یادداشت در ادامه یادداشت خود نوشت: «این نسل یک معمای جامعه‌شناختی است که باید روی آن فکر کرد. این نسل را نسل «زد»z   هم می‌خوانند. با کمی بازی با کلمات می‌توانیم آن را نسل «ضد» بخوانیم! نسلی که پاره‌ای اوقات جلوه‌ای عیان‌گر، قاعده‌گریز و رهایی‌طلب از آن می‌بینیم. این نسل را پیشتر هم می‌توانستیم ببینیم. در روزمره‌های توییتری، وقتی‌که داشتند با ادبیاتی شدیداللحن و با زبانی بی‌قید و شوک‌آور از والدین و ایفای نقش آنان انتقاد می‌کردند. وقتی‌که نزدیک نوروز، از نزدیک شدن روزهای دیدوبازدید با فامیل گلایه می‌کردند و تحمل فامیل را روی اعصاب‌ترین کار دنیا می‌خواندند. وقتی تمایلات جنسی خود را با لذت و افتخار افشا می‌کردند.»

روزنامه‌های اصلاح‌طلب: زمان مناسبی برای اصلاحات است

روزنامه هم‌میهن در گزارش روز شنبه خود به متهمان زیر ۱۸ سال پرداخت و نوشت: «دهه هشتادی‌ها از حاشیه به متن آمده‌اند.»

در گزارش این روزنامه ذکر شده است که «بررسی‌های هم‌میهن نشان می‌دهد بازداشتی‌های زیر ۱۸ سال به کانون‌های اصلاح و تربیت استان‌ها منتقل شده‌اند و پرونده تعدادی از آنها در دادسرای اطفال در حال بررسی است. گروهی می‌گویند همان شب اول دستگیری، تعدادی از آنها رها شده‌اند و از سرنوشت عده‌ای دیگر خبری در دست نیست.»

در این گزارش به نقل از وکلای دادگستری آمده است که افراد زیر ۱۸ سال از همان ابتدا نباید دستگیر و وارد روند قضایی شوند.

روزنامه شرق نیز با یادداشت‌ها و گزارش‌هایی به اعتراضات اخیر سراسری در ایران واکنش نشان داد. در یکی از یادداشت‌های روز شنبه نهم مهر ماه این روزنامه به قلم مهرداد احمدی شیخانی آمده است: «مطالبات ۸۸، ماهیتی سیاسی و از جنس مطالبه سهمی از کیک قدرت داشت که بالاخره یکطرف به هر دلیل دســت بالا در اســتفاده از قدرت داشــت و از طرفی، چون موضوع انتخابات بود، می‌شد فرصت تنفسی چهار ساله برای آن یافت تا بعد چه شود. ولی ماجرای این بار‌، همانطورکه در یادداشت یک هفته پیش از اعتراضات نوشتم، از جنس زندگی است و زندگی در هر لحظه جریان دارد. شاید بتوان سیاستی پیش گرفت تا میل به مهاجرت فزونی یابد، ولی همه که نمی‌توانند مهاجرت کنند، بیشتر مردم می‌مانند و زندگی می‌کنند. اگر برای ختم اتفاقات ۸۸، می‌شد رخداد ۹ دی را اجرا کرد و گفت همه چیز تمام شد، برای ادامه زندگی که نمی‌شود گفت تمام شد. زندگی که تمام نمی‌شود و در هر کوچه و خیابانی جریان دارد و مطالبات از جنس زندگی نیز همیشه هست و چه بخواهیم و چه نخواهیم، تداوم بعضی کارها مثل گشت ارشاد، فقط به تداوم درگیری منجر خواهد شد و این درگیری قطعا به سود هیچکس نیست، به‌خصوص حاکمیت.»

در ادامه این یادداشت با ادعای این که فعالیت گشت ارشاد متوقف شده است، تاکید شد: «چاره‌ای نیست که یکطوری، وفاداران و هواداران را نسبت به شرایط جدید توجیه کرد. همین را در نظر بگیرید که بیش از دو هفته است که گشت ارشاد نداریم و پوشش مردم با زمان وجود گشت ارشاد تفاوتی نکرده. بهتر نیست بگذاریم مردم زندگیشان را بکنند؟»

روزنامه اعتماد نیز گفتگویی با احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال اصلاح‌طلب داشته است. در بخشی از این گفتگو، زیدآبادی اظهار کرده است: «این تجمعات یک تاثیر مثبت دارد، این حسن را دارد که به تصمیم‌سازان و سیاستگذاران اصلی این پیام ارسال می‌شود که این‌گونه نمی‌توان کشور را اداره کرد و کشور در معرض بی‌ثباتی قرار گرفته است. اگر این پیام درک شود، اتفاقا زمان مناسبی است برای اصلاحات واقعی و بنیادین.»

او همچنین با اشاره به این که «از ابتدای انقلاب تا امروز جز یکی، دو سال نخست پس از انقلاب، حق اعتراض در هیچ سطحی به رسمیت شناخته نشده» تاکید کرده است: «تنها یک راه برای اعاده حیثیت از ساختار سیاسی باقی می‌ماند که آن هم اصلاحات است. اصلاحات بهترین شانس برای حفاظت از کشور است.»

با این که شعارهای سیاسی در میان تظاهرات تجمع‌کنندگان شنیده می‌شود، زیدآبادی در گفتگوی خود ادعا کرده که «اغلب افرادی که به خیابان می‌آیند، مطالبه سیاسی ندارند و بیشتر می‌خواهند سبک زندگی آنها به رسمیت شناخته شود.» 

او همچنین با نگاهی جناحی به خیزش اخیر مردمی نگاه کرده و ضمن اشاره به رای نیاوردن عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری گفته است: «خدا به همه ما رحم کرد که همتی نیامد. همه این مصائب به پای او، اصلاح‌طلبان و جامعه مدنی نوشته می‌شد. همان‌طور که در سال ۹۸ همه اشتباهات و برخوردها و نارسایی‌ها به نام روحانی نوشته شد.»