فراخوان هماهنگ مردم و دانشگاه‌ها برای شنبه نهم مهر

دانشجویان ساعت ۱۰ و مردم ساعت ۱۴ اعتراضات خود را همزمان با دیگر شهرهای جهان آغاز می‌کنند

در بیانیه جوانان محلات تهران از معترضان خواسته شده در ساعت ۱۴ این روز در مقابل نزدیک‌ترین دانشگاه محل زندگی خود جمع شوند - AFP

در چهارده روز گذشته دانشگاه‌هایی از سراسر کشور با حمایت از خیزش سراسری مردم ایران اعلام اعتصاب کرده و تجمع‌هایی را در محیط دانشگاه برگزار کردند. پس از این اتفاق برخی دانشگاه‌ها برای هفته‌های اول، دانشگاه‌ها را غیرحضوری اعلام کردند. مشابه این اتفاق برای ورزشگاه‌های فوتبال نیز رخ داد و اعلام شد بازی‌های لیگ برتر فوتبال نیز بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. ترس جمهوری اسلامی از هر تجمعی گستردگی اعتراضات را نشان می‌دهد. اتفاقی که در سال‌های گذشته نمونه آن مشاهده نشده است.

اکنون دانشجویان سراسر کشور برای روز شنبه نهم مهرماه اعلام برگزاری تجمع در محیط دانشگاه کرده‌اند. همراه با دانشجویان گروهی از جوانان محلات تهران در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته‌اند شنبه ۹ مهر مقابل دانشگاه‌های بزرگ تهران در محله‌های مختلف اجتماع کنند. دانشگاه‌هایی مانند علم و صنعت در شرق، دانشگاه تهران در مرکز و دانشگاه علوم تحقیقات در غرب و ... از جمله دانشگاه‌هایی هستند که احتمالا با حضور مردم در کنار دانشجویان اعتراضات شنبه صبح را رقم خواهد زد.

بر اساس فراخوان‌های منتشر شده از سوی دانشگاه‌هایی در سراسر ایران؛ این تجمع به صورت سراسری، روز شنبه نهم مهر ساعت ۱۰ صبح شکل خواهد گرفت. بر اساس بیانیه «جوانان محلات تهران» پس از برگزاری تجمع دانشجویان در داخل دانشگاه‎ها مردم محلات مختلف نیز به محیط بیرونی نزدیک‌ترین دانشگاه به خود می‌روند تا با حمایت از دانشجویان اعتراضات سراسری را ادامه دهند.

 این جوانان در بیانیه خود از مردم خواسته‌اند شنبه ۹ مهر ساعت ۱۴ مقابل دانشگاه‌های بزرگ تهران اجتماع کنند. در این اطلاعیه از معترضان خواسته شده در ساعت ۱۴ این روز در مقابل نزدیک‌ترین دانشگاه محل زندگی خود جمع شوند و اگر ماموران در محل بودند، به کوچه‌های اطراف بروند. این جوانان روز پنج‌شنبه هفتم مهر در اطلاعیه خود نوشتند: «حضور دانشجویان قهرمان تهرانی در اعتراضات باعث‌ ترس سرکوبگران ضحاک‌صفت گردیده است. تعطیل کردن هفته اول مهر در تمام دانشگاه‌های تهران شاهد همین مطلب است.»

دانشگاه تهران، دانشگاه پلی‌تکنیک، دانشگاه شریف، دانشگاه هنر، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه آزاد تهران مرکز و دانشگاه علوم و تحقیقات، از جمله دانشگاه‌هایی هستند که جوانان محلات تهران برای این تجمع پیشنهاد کرده‌اند.

همزمان با این اتفاق مردم در شهرهای مختلف دنیا در حمایت از مردم ایران به خیابان‌ها خواهند آمد. تجمع هماهنگ ایرانیان در روز شنبه در ۱۲۰ شهر بزرگ و کوچک جهان برگزار خواهد شد. این تظاهرات به ابتکار حامد اسماعیلیون سخنگوی خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی برنامه‌ریزی شده است. اسماعیلیون، این فراخوان را با پوسترهایی مخصوص شهرهای مختلف در حساب توییتری خود منتشر کرد. حامد اسماعیلیون گفت: «از سوی انجمن خانواده‌های پرواز به تمام فعالان خارج از کشور پیشنهاد می‌کنیم ضمن حفظ روزهای برنامه‌ریزی‌شده، برای روز شنبه، اول اکتبر، به این راهپیمایی بپیوندند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه تبریز در بیانیه دعوت از دانشجویان برای برگزاری تجمع روز شنبه نوشته‌اند: «با توجه به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تبریز،ما دانشجویان این حرکت را محکوم کرده و برای اعتراض و اعتصاب، تجمع مسالمت‌آمیز انجام می‌دهیم تا اساتید نیز به اعتصابات سراسری روی بیاورند. دانشگاه تبریز با سابقه درخشانش در اعتراضات،گل سر سبد دانشگاه های کشور میباشد و ما اجازه نمی دهیم این نام و افتخار به ننگ بدل شود.»

علاوه بر دانشجویان، اساتید بسیاری نیز از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرده‌اند. بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید و مدرسین دانشگاه در محکومیت بازداشت دانشجویان و ضرورت آزادی هرچه سریع‌تر آن‌ها نوشته‌اند: «شدیدا نگران سلامت و سرنوشت دانشجویان بازداشت‌شده‌ایم و خواهان آزادی این دانشجویان و حضور آنها سر کلاس‌های درس در اسرع وقت هستیم. در غیر این صورت التهاب و نگرانی در فضای دانشگاه ادامه خواهد یافت و دانشگاه به فضای معمول خود باز نخواهد نگشت.»

در بابل نیز در پی بازداشت دو تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی این شهر بیش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان با امضای نامه به رئیس این دانشگاه خواستار پیگیری سریع و جدی برای آزادی بی‌قید و شرط «محمد عرب» و «مائده جمال لیوانی» شدند.

دانشجویان بیش از ۱۰۰ دانشگاه در سراسر ایران در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی و سرکوب معترضان در خیابان، از دوشنبه چهارم مهر اعتصاب کرده‌اند و گفته‌اند تا زمانی که دانشجویان بازداشت شده آزاد نشوند، در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد. منابع نزدیک به فعالان دانشجویی و شوراهای صنفی دانشگاه‌ها تا کنون هویت ۴۳ تن از دانشجویان بازداشت شده را احراز کرده‌اند.

از مدارس شهرهای مختلف نیز ویدئوهایی منتش می‌شود که دانش‌آموزان دختر با درآوردن مقنعه‌های خود از خیزش سراسری مردم ایران حمایت می‌کنند. همچنین در برخی مدارس دانش‌آموزان اقدام به پایین آوردن عکس‌های خمینی و خامنه‌ای کرده و شعار زن زندگی آزادی را جایگزین آن کرده‌اند.

در ویدئویی دیگر از یکی از مدارس ایران نیز نشان می‌دهد که دانش‌آموزان به صورت هماهنگ صفحه اول کتاب درسی خود را که عکس خمینی بر روی آن بود از کتاب‌هایشان پاره می‌کنند.