شب سیزدهم؛ «زن زندگی آزادی» از قم و مشهد، تا رشت و تهران

مردم قم، رشت، سنندج، تهران، گوهردشت کرج، شیراز، مسجد سلیمان، بندرعباس و کرمان به خیابان آمدند

در شهر رشت نیز بار دیگر مردم به خیابان آمدند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند - AFP

با وجود اینکه مسئولان جمهوری اسلامی کماکان خبر از پایان اعتراض‌ها می‌دهند، شب سیزدهم خیزش سراسری مردم ایران پرشورتر از روز قبل برگزار شد.

در شب سیزدهم مردم در دو شهر مذهبی قم و مشهد حضوری گسترده داشتند. با وجود فیلترینگ شدید و قطعی اینترنت و از کار افتادن بسیاری از فیلترشکن‌ها، ویدیوهایی از شهرهای قم، رشت، سنندج و تهران نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. همچنین خبرهایی در مورد اعتراض‌ها در گوهردشت کرج، شیراز و مسجدسلیمان، بندرعباس و کرمان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

معترضان در شهرقم که مرکز حوزه‌های علمیه در ایران است و مراجع زیادی در آن زندگی می‌کنند، شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند. مردم قم با آتش زدن سطل زباله‌ها تلاش کردند که راه عبور نیروهای یگان ویژه را ببندند و با آن‌ها مقابله‌به‌مثل کنند.

در مشهد نیز مردم این شهر به خیابان آمدند و با شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» خیزش سراسری را در این شهر ادامه دادند. در خیابان‌هایی از این شهر نیز مردم با ایجاد ترافیک و بوق زدن ممتد سعی کردند تا از عبور نیروهای ضد شورش جلوگیری و از معترضان حمایت کنند.

در مشهد همچنین ویدیویی از تیراندازی مستقیم یک مامور نیروی انتظامی به مردم منتشر شد. در این ویدیو مردمی که نزدیک به آن مامور قرار دارند به او اعتراض می‌کنند و فریاد می‌زنند که تیراندازی نکند. او با دیدن حضور بخشی از مردم در نزدیکی‌اش از محل فرار کرد و به باقی نیروهای انتظامی موتورسوار پیوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شهر رشت نیز بار دیگر مردم به خیابان آمدند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند. صدها نفر از مردم این شهر در محله‌های مختلف جمع شدند. معترضان در این تجمع‌های غیرمتمرکز شعار «مرگ بر اصل ولایت‌فقیه» سر می‌دادند.

در تهران نیز صدها نفر از شهروندان این شهر از تقاطع پارک‌وی در خیابان ولیعصر به سمت میدان تجریش حرکت کردند. در این مسیر دخترانی با درآوردن شال‌هایشان وسط خیابان ولیعصر ایستادند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند. مردم در محله نارمک نیز بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و شعار سر دادند. در محله‌های مختلف در غرب و شرق تهران نیز مردم از پشت پنجره و پشت‌بام‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند.

مردم در سنندج نیز بار دیگر به خیابان آمدند. مردم سنندج در تمامی این ۱۳ روز در خیابان‌ها حاضر شده‌اند. نیروهای امنیتی تلاش کردند با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله معترضان را پراکنده کنند که با مقاومت مردم روبرو شدند.

مردم در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی برای جمعه‌شب و همچنین روز شنبه صادر کرده‌اند و قرار است برای همراهی با دانشگاه‌ها روز شنبه ساعت ۱۰ صبح مقابل دانشگاه‌های کشور حاضر شوند.