مقامات جمهوری اسلامی دغدغه نابودی کسب‌وکارهای آنلاین را ندارند

فیلتر دائمی اینستاگرام خطر نابودی ۴۰۰ هزار شغل را در پی دارد

هم‌زمان با شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر فیلتر دائمی اینستاگرام، انجمن تجارت الکترونیک در بیانیه‌ای درباره نابودی ۴۰۰ هزار کسب‌وکار هشدار داد.

بر اساس اعلام انجمن تجارت الکترونیک، محدودسازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، خسارت‌های سنگینی به کسب‌وکارها و به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک و خانگی وارد می‌کند. همچنین امرارمعاش بیش از یک‌میلیون نفر طی روزهای اخیر بعد از فیلتر اینستاگرام با مشکلات جدی مواجه شد.

به گفته انجمن تجارت الکترونیک، «فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، برخورد قهری با کاربران این فضا و ده‌ها تصمیم اشتباه دیگر، نه‌تنها تیشه به ریشه تجارت الکترونیک کشور می‌زند، این‌ بار موجی از نارضایتی را نیز بین کارکنان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فناوری پدید آورده و باعث اعتصاب بخشی از کارکنان این شرکت‌ها شده است.»

طی روزهای گذشته شماری از کارکنان شرکت‌های نوآفرین مانند دیجی‌کالا، اسنپ و تپسی اعلام کردند که به اعتصاب‌های سراسری می‌پیوندند. مجتبی توانگر، رئیس کمیته دیجیتال مجلس، روز پنجشنبه هفتم مهر، درباره اعتصاب کارکنان این شرکت‌ها هشدار داد و آنان را به «تشویق به اغتشاش و بر‌هم زدن نظم عمومی» متهم کرد.

او همچنین در سخنانی تهدیدآمیز از صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین خواست که «برای ایجاد یک حصار امن از اقتصاد خود» موضوع را تکذیب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود هشدار کارشناسان و اعتراض‌های مردم، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از فیلتر برنامه‌های پرطرفدار مانند اینستاگرام و واتس‌اپ دفاع کرده‌اند.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مدافع طرح صیانت در سخنانی به صراحت گفت: «نمی‌شود بگوییم چون قطعی اینترنت تا این اندازه خسارت وارد می‌کند، پس ما کاری نکنیم.» او مدعی شد که فضای مجازی به مکانی برای «توطئه‌چینی دشمنان» تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز در روزهای گذشته کارزاری را برای فیلتر دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ راه انداخت و به صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین توصیه کرد از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند. برخی رسانه‌ها نیز احتمال فیلتر دائمی این برنامه پرطرفدار را تایید کردند. روزنامه سازندگی در همین زمینه نوشت: «احتمال برداشتن محدودیت اینستاگرام و واتس‌اپ تقریبا نزدیک به صفر است.»

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز آب پاکی را روی دست صاحبان مشاغل آنلاین ریخت و گفت که «کسب‌وکارها برای فعالیت خود روی پلتفرم‌هایی که تابع قانون جمهوری اسلامی نیستند، سرمایه‌گذاری نکنند.»

بیشتر کسب‌وکارهای آنلاین تا قبل از فیلتر تلگرام، در این بستر فعالیت داشتند، اما پس از فیلتر آن در سال ۱۳۹۷ به اینستاگرام کوچ کردند. در همان زمان نیز فعالان کسب‌وکارهای آنلاین درباره خطر نابودی مشاغل خانگی هشدار دادند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی تصمیم خود را برای فیلتر دائمی تلگرام اجرایی کردند. اکنون نیز در شرایطی که گفته می‌شود بیش از شش میلیون کاربر ایرانی به دلیل فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام به تلگرام بازگشته‌اند، اخباری درباره فیلتر دائمی این دو برنامه به گوش می‌رسد.

وزیر ارتباطات نیز مسئولیت نابودی مشاغل آنلاین را به گردن افرادی که او «اغتشاشگر» نامید، انداخت و گفت که تلاش می‌کند مشکل کسب‌وکارهای آنلاین در پلتفرم‌های داخلی حل شود. او این ادعا را در حالی مطرح کرد که کاربران ایرانی در سال‌های گذشته نشان داده‌اند تمایلی به استفاده از پلتفرم‌های داخلی ندارند و حتی پس از فیلتر دائمی تلگرام نیز از برنامه‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نکردند.