تاکید بر راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات هم‌زمان با تشکیل معاونت امنیت در وزارت ارتباطات

میلیون‌ها کاربر در ایران برای دسترسی به اینترنت آزاد راهی جز استفاده از فیلترشکن ندارند

ISNA / AFP

هم‌زمان با اظهارات مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره تشکیل معاونت امنیت در وزارت ارتباطات، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، نیز بر بسیج همه امکانات برای راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت ما برنامه داریم تا مردم را از فیلترشکن‌ها بی‌نیاز کنیم.

سخنان وزیر ارتباطات اشاره‌ای تلویحی به برنامه نهادهای مختلف حکومتی از جمله وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر در دسترسی کاربران در ایران به اینترنت آزاد هم‌زمان با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

میلیون‌ها کاربر در ایران برای دسترسی به اینترنت آزاد و هزاران سایت فیلترشده و حتی دسترسی به رسانه‌های اجتماعی فیلترشده‌ای چون توییتر، تلگرام و فیس‌بوک راهی جز استفاده از فیلترشکن ندارند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، روز پنج‌شنبه در حاشیه «کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات» گفت: «شبکه ملی اطلاعات مبانی روشن، طرح مصوب و شاخص دارد و ما اکنون تمام امکانات وزارت ارتباطات را بسیج کرده‌ایم تا استقرار کامل شبکه ملی اطلاعات محقق شود.»

وزیر ارتباطات افزود که شبکه ملی اطلاعات چیزی جز یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن نیست که انواعی از محتواها و خدمات عمدتا بومی و باکیفیت روی آن عرضه می‌شود و این شبکه در اختیار مردم است تا زندگی آن‌ها را تسهیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زارع‌پور همچنین گفت که شبکه ملی اطلاعات یک کار ایجابی است و روند پیشرفت آن به‌خوبی پیش می‌رود. در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، گزارش پیشرفت کار را به روسای قوه و شورای عالی فضای مجازی ارائه دادیم و تاکنون پیشرفت ۴۴ درصدی داشته و امیدواریم تا پایان سال این میزان را به ۶۵ درصد افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه امروز فناوری اطلاعات به زیرساختی برای زندگی مردم تبدیل شده و در تمام جوانب زندگی مردم رسوخ پیدا کرده است، گفت که زیست اصلی مردم در خدماتی است که در بستر فناوری اطلاعات به مردم ارائه می‌شود و تضمین امنیت در فضای مجازی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که ما باید به آن بپردازیم.

زارع‌پور گفت که ما باید با ابزارهای فنی و زیرساخت‌های حقوقی، زمینه‌های بروز جرم در فضای مجازی را از بین ببریم و اکنون امنیت به الزامی برای فضای مجازی تبدیل شده است.

وزیر ارتباطات با دفاع از سانسور جست‌وجوی (سرچ) گوگل و فعال کردن قفل کودک این ماشین جست‌وجو برای بیش از ۸۰ ملیون ایرانی، درباره تاثیر ۸۰ درصدی فیلترشکن‌ها و افزایش استفاده از آن به‌دلیل اختلال‌های اینترنتی، گفت: «ما اختلال گسترده در شبکه را تکذیب می‌کنیم و اقدامی که برای فعال کردن جست‌وجوی ایمن هم انجام دادیم، هیچ اثری روی هیچ سرویس دیگری نداشته است و اگر کسی شواهدی دارد ارائه دهد.»

زارع‌پور هم‌زمان گفت که استفاده از فیلترشکن‌ها موضوع مهمی است و مدعی شد که بسیاری از گوشی‌ها در ایران به‌دلیل استفاده از فیلترشکن و دیگر ابزارهای دور زدن فیلتر به بدافزار آلوده شده‌اند. او گفت که ما به همین دلیل در وزارت ارتباطات برنامه داریم که مردم نیازی به فیلترشکن نداشته باشند و سرویس‌های مورد نیازشان بر بستر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود.

وزیر ارتباطات گفت که برای بی‌نیاز شدن مردم از فیلترشکن برنامه‌ای ترتیب داده شده که در زمان خودش اعلام می‌شود تا استفاده از فیلترشکن به حداقل برسد.

از سوی دیگر، امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، از تشکیل «معاونت امنیت شبکه ملی اطلاعات» در وزارت ارتباطات خبر داد.

محمدزاده لاجوردی گفت که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آذرماه سال گذشته برای ایجاد نقطه ‌کانونی متمرکز و مرتبط با مباحث امنیت شبکه ملی اطلاعات تصمیم به تشکیل معاونت امنیت در وزارت ارتباطات گرفت.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود که پررنگ‌ترین موضوع در حوزه شبکه ملی اطلاعات بحث امنیت و پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی است.

محمدزاده لاجوردی گفت که در زمینه امنیت شبکه ملی اطلاعات‌ اعم از امنیت، سالم‌سازی، پدافند و مسائل دیگر، در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته و بودجه این بخش ۱۰ برابر افزایش یافته است.