صدای افسانه‌ای «دارت ویدر» جنگ ستارگان روی هوش مصنوعی

ارل جونز ۹۱ ساله به مهندسان صدا گفت سرآمدن دوران خود را بررسی می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد برای ادامه این کاراکتر، راه‌های جدیدی کشف کنند

جیمز ارل جونز نخستین اجرایش به عنوان آدم بد و ضدقهرمان جنگ ستارگان در سال ۱۹۷۷ بود - Imdb

پس از آنکه صداپیشه دارت ویدر، حقوق [استفاده] از صدای خود را به یک شرکت نوآفرین (استارتاپ) هوش مصنوعی واگذار کرد، [اینک] هوش مصنوعی یکی از نمادین‌ترین صداهای تاریخ سینما را به کار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، جیمز ارل جونز که نخستین اجرایش به عنوان آدم بد و ضدقهرمان جنگ ستارگان در سال ۱۹۷۷ بود، موافقت کرد به شرکت اوکراینی ری‌اسپیچر اجازه دهد صدای او را شبیه‌سازی و برای فیلم‌ها و سریال‌های متعلق به دیزنی دیالوگ‌های جدیدی ضبط کند.

طبق گزارشی از ونیتی فیر، ارل جونز در سن ۹۱ سالگی به مهندسان صدا گفت که «سرآمدن [دوران خود] را بررسی می‌کند» و به آن‌ها اجازه می‌دهد برای ادامه این کاراکتر، راه‌های جدیدی کشف کنند.

از فناوری شبیه‌سازی صدا پیش از این در «اوبی-وان کنوبی»، یک مینی‌سریال دیزنی پلاس که امسال عرضه شد، استفاده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سریال‌ها از صدای تولیدشده هوش مصنوعی استفاده می‌کردند که بر اساس صدای ارل جونز در فیلم‌های اصلی ۴۵ سال پیش [ساخته شده] بود، نه از نسخه‌های جدید مانند فیلم «خیزش اسکای واکر» در سال ۲۰۱۹.

از فناوری ری‌اسپیچر برای نسخه جوان‌تر «لوک اسکای‌واکر» در مندلورین نیز استفاده شد.

این شرکت نوآفرین ادعا می‌کند برای شبیه‌سازی صدای یک فرد با استفاده از نرم‌افزار تلفیق داده‌های گفتاری، تنها یک تا دو ساعت ضبط باکیفیت کافی است.

این فناوری همچنین روی بیماران مبتلا به سرطان حنجره آزمایش می‌شود تا از طریق جعبه‌های صوتی الکترونیکی، جایگزینی آنی و بی‌درنگ برای صدا ارائه دهد.

ایجاد صدایی که از صدای اصلی قابل تشخیص نباشد، به صاحبان حق امتیاز امکان می‌دهد مدت‌ها پس از آنکه بازیگران اصلی دیگر نتوانستند کار کنند، به کار خود ادامه دهند؛ با این حال به نگرانی‌ها در خصوص فناوری‌های «دیپ فیک» مبتنی بر هوش مصنوعی نیز دامن می‌زند.

ری‌اسپیچر در یک بیانیه مطبوعاتی، تصدیق کرد که بسترهای رسانه‌ای مصنوعی می‌توانند «در دستان اشتباه، خطرساز باشند» و گفت که در حال کار روی چگونگی کنترل آن است.

این شرکت نوآفرین نوشت: «توجه گسترده و به کار گرفتن فناوری‌های دیپ‌فیک نیاز به تنظیم فناوری را تسریع می‌کند.»

«ری‌اسپیچر همواره حذف احتمال آسیب رساندن به دیگران با فناوری‌های دیپ‌فیک را در اولویت قرار می‌دهد که بدون متفق‌القول شدن نقش‌آفرینان مختلف صنعت رسانه و سرمایه‌گذاران حول هدف استفاده از فناوری‌های رسانه مصنوعی به اخلاقی‌ترین روش ممکن، انجام‌پذیر نیست.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی