صدها تن از فعالان مدنی خواستار پایان دادن به سرکوب کودکان شدند

«پاسخ هیچ معترضی، به‌ویژه معترض نوجوان، گلوله و جای او در زندان نیست»

تظاهرات‌های خیابانی در اعتراض به مرگ مهسا امینی، و همچنین قوانین تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی علیه زنان در ایران، سیزدهمین روز خود را پشت سر می‌گذارد. با این‌حال، و با توجه به‌گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، شمار قابل توجهی از کشته‌شدگان و بازداشتی‌های این اعتراض‌های خیابانی را کودکان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از تظاهرات‌های دو هفته گذشته در ایران کودکانی دیده می‌شوند که نهادهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، به‌منظور در هم کوبیدن تظاهرات‌های مردم معترض، از آنها به‌عنوان نیروهای سرکوب استفاده می‌کنند.

وقوع این دو امر واکنش برخی از نهادهای مدنی و فعالان مدافع حقوق کودکان را در پی داشته است. در تازه‌ترین مورد، نزدیک به ۸۰۰ تن از فعالان حقوق کودکان، با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۱، نسبت به نقض گسترده حقوق کودکان از سوی نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:«این روزها در میان مردم خشمگین و دادخواهی که در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی به خیابان آمده‌اند، نوجوانان به جان آمده‌ای نیز هستند که به امید رقم زدن آینده‌ای روشن و عاری از بی‌عدالتی و جبر و سرکوب به اعتراضات پیوسته‌اند.»

این گروه از فعالان مدنی در عین‌حال بر سرکوب کودکان به وسیله نیروهای انتظامی و امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند و در این مورد چنین نوشتند:«پاسخ هیچ معترضی، به‌ویژه معترض نوجوان، گلوله و جای او در زندان نیست.»

این گروه از فعالان مدافع حقوق کودکان همچنین در فراز پایانی بیانیه خود خواستار آزادی بی‌قید و شرط کودکانی شدند که در حال حاضر در بازداشت نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی قرار دارند. 

پیش از انتشار این بیانیه نیز گروه‌های دیگری از فعالان مدافع حقوق کودکان نسبت به سرکوب و بازداشت کودکانی که در تظاهرات‌های خیابانی حضور داشتند واکنش نشان داده بودند. به‌عنوان مثال انجمن حمایت از حقوق کودکان در دوم مهر ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه در این زمینه خواستار آزادی این گروه از کودکان شد و از نیروهای امنیتی و انتظامی خواست تا از انتقال آنها به بازداشتگاه خودداری کند و از اعمال خشونت بر این گروه اجتماعی دست بردارد.