سازمان گزارشگران بدون مرز: سرکوب خبرنگاران ایرانی فورا متوقف شود

با آغاز دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران دست‌کم ۱۹ خبرنگار بازداشت شده‌اند

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌های سال ۲۰۲۲ از میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۸ قرار دارد. AFP

 سازمان گزارشگران بدون مرز هم‌زمان با ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) «روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات» اعلام کرد که دست‌کم ۳۳ روزنامه‌نگار ایرانی زندانی‌اند.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای از حکومت ایران خواست که «سرکوب خبرنگاران را فورا متوقف و بازداشت‌شدگان را آزاد کند. همچنین اجازه دهد که رسانه‌ها به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند». 

در بیانیه بخش خاورمیانه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است: «بسیاری از کشورهای جهان در حالی روز جهانی دسترسی به اطلاعات را گرامی می‌دارند که خبرنگاران در ایران با موج جدیدی از محدودیت‌ها مواجه‌اند.» 

بر اساس اعلام این سازمان تا قبل از شروع اعتراض‌های اخیر دست‌کم ۱۴ روزنامه‌نگار پشت میله‌های زندان بودند و طی روزهای گذشته نیز ۱۹ روزنامه‌نگار دیگر نیز در تهران و دیگر شهرها دستگیر شدند که ۹ نفر آنان (دو عکاس و هفت روزنامه‌نگار) زن بودند. 

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شهرهایی مانند تهران، قزوین، رشت، آمل و اهواز با احضار و تهدید که‌ها روزنامه‌نگار به آنان دستور دادند از انتشار مطلب درباره اعتراض‌ها حتی در حساب‌های کاربری شخصی خود اجتناب کنند. 

از میان خبرنگاران بازداشت‌شده، سه تن از آنان به نام‌های مسعود کردپور، مرضیه طلایی و علی خطیب‌زاده در خبرگزاری موکریان مشغول به کار بودند.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که قبل از مرگ مهسا امینی به بیمارستان رفت و درباره وضعیت وخیم او گزارش داد در پی حمله نیروهای امنیتی به منزلش در روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور بازداشت شد.

خبرنگاری که نخواست نامش فاش شود به سازمان گزارشگران بدون مرز گفت: «در پی افزایش موج دستگیری روزنامه‌نگاران، شمار زیادی از خبرنگاران به شهرهای دیگر نقل‌مکان کرده با به خانه‌های دوستان و بستگان خود پناه برده‌اند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات» مناسبتی است که حقوق ملت‌ها برای دسترسی آزادانه به اطلاعات را یادآور می‌شود اما هم‌زمان با شروع اعتراض‌های اخیر در ایران دسترسی شهروندان به برنامه‌های اینستاگرام، واتس‌آپ، لینکدین و اسکایپ قطع شد. علاوه بر این، گوگل‌پلی و اپ‌استور آیفون هر دو مسدود شده‌اند. همچنین گزارش‌ها از اختلال شدید اینترنت در مناطق مختلف ایران حکایت دارد. 

بر اساس اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌های سال ۲۰۲۲ از میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۸ قرار دارد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در گزارشی که روز سه‌شنبه ۵ مهرماه منتشر شد از دستگیری شماری از خبرنگاران در اعتراض‌های اخیر خبر داد و از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست «به دستگیری روزنامه‌نگاران پایان داده و امکان دسترسی آزادانه مردم به اینترنت را فراهم کنند.»

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که از پوشش اعتراضات ملی به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب رسانه‌ها استفاده نکنند. هر شهروند در ایران حق دارد بداند چه خبر است.»

آقای بلانگر همچنین افزود: «همکاران ما باید فورا آزاد شوند و اجازه گزارش آزادانه داشته باشند. ما همچنین از مقامات می‌خواهیم که فوراً به اخلال گسترده در اینترنت ایران پایان دهند.»

یلدا معیری، نیلوفر حامدی، فاطمه رجبی، مجتبی رحیمی، علیرضا خوشبخت، روح‌الله نخعی، مسعود کردپور، خسرو کردپور، مرضیه طلایی، علی خطیب‌زاده، ایمان به‌پسند، ویدا ربانی، احمدی حلبی‌ساز، فرشید قربان‌پور، بتول بلالی، سمیرا علی‌نژاد و مهرنوش طافیان خبرنگارانی‌اند که طی روزهای اخیر دستگیر شده‌اند.

براساس اعلام کانال تلگرامی روزنامه هم‌میهن، الهه محمدی نیز روز پنج‌شنبه که احضار تلفنی شده بود، هنگام حرکت به سوی محل بازجویی بازداشت شد.