بازداشت چند ساعته خبرنگار و تصویربردار طلوع‌نیوز به‌وسیله طالبان

بنفشه بینش و یوسف حمیدی برای تهیه گزارشی رفته بودند که به دست طالبان بازداشت شدند

این دو خبرنگار به علت مصاحبه با یک زن فقیر بازداشت شدند عکس هااز ایندیپندینت فارسی

ماموران طالبان روز سه‌شنبه، ۵ مهر (۲۷ سپتامبر)، یک خبرنگار و یک تصویربردار تلویزیون طلوع نیوز را چندین ساعت بازداشت کردند. منابع معتبر به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که بنفشه بینش، خبرنگار، و یوسف حمیدی، تصویربردار تلویزیون طلوع‌نیوز، روز سه‌شنبه در ناحیه‌ای در حوزه هشتم کابل، به دست طالبان بازداشت شدند.

این منابع می‌افزایند این دو خبرنگار برای تهیه گزارش در مورد زن دست‌فروشی در حوزه هشتم رفته بودند که طالبان آنان را بازداشت کردند و در یک ساختمان در منطقه کارته نو، چهار ساعت زندانی کردند. به گفته منابع خبری مذکور، ماموران طالبان در حین بازداشت این خبرنگاران، به آنان توهین و بی‌احترامی کرده‌اند. 

علت بازداشت این دو خبرنگار، مصاحبه با زن فقیری بوده است که دست‌فروشی می‌کند و به آنان گفته شده است که نباید با زنان مصاحبه کنند. پیش‌تر نیز گزارش‌هایی حاکی از آن بود که طالبان از تهیه گزارش‌های خبری در مورد فقر و مسائل زنان جلوگیری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که دو روز پیش نیز ماموران اطلاعاتی طالبان به تلویزیون طلوع‌نیوز رفته‌اند و مسئولان آن را تهدید کرده‌اند که «اگر خبرهای منفی پخش کنید، شما را گردن می‌زنیم.»

هفته گذشته نیز کارمندان امر به معروف و نهی از منکر طالبان به دفتر تلویزیون طلوع‌نیوز رفته‌اند و خپلواک سافی، مدیر طلوع‌نیوز، را به علت پوشیده نبودن چهره مهمانان زن در برنامه‌های تلویزیونی تهدید کرده‌اند و به او گفته‌اند زنانی که برای حضور در برنامه‌های این تلویزیون دعوت می‌شوند، باید چهره خود را بپوشانند.

طالبان در هفته گذشته به دفترهای تمامی رسانه‌ها در کابل رفته‌اند و به آنان نیز دستور داده‌اند که مهمانانان زن در برنامه‌ها و گزارش‌ها باید چهره‌های خود را بپوشانند.

بنا به گزارش‌های انجمن حمایت از روزنامه‌نگاران افغانستان، طالبان در یک سال گذشته ۱۳۹ خبرنگار، از جمله چندین خبرنگار زن، را بازداشت کرده و آزار داده‌اند.

خالد قادری، عبدالحنان محمدی، و میرزا حسنی، سه تن از خبرنگاران بازداشت‌شده، از ماه‌ها پیش به این سو در زندان‌های طالبان زیر شکنجه قرار دارند.

در یک سال گذشته ۳۰۰ رسانه تعطیل شده‌اند و بیش از ۶۰ درصد خبرنگاران کشور شغل خود را از دست داده‌اند.

محدودیت‌های روزافزون طالبان بر رسانه‌ها در افغانستان، انتقادهای شدید جامعه جهانی را برانگیخته است، اما طالبان بی‌توجه به انتقادها و اعتراضات، فشارها و محدودیت‌ها را همچنان ادامه می‌دهند.

جلوگیری از دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات و منع تهیه و انتشار گزارش‌های واقعی از اوضاع جامعه و خبرهای «منفی»، اجبار زنان به پوشاندن چهره خود در رسانه‌ها، منع حضور همزمان مجریان زن و مرد در برنامه‌ها، منع پخش موسیقی، و منع پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که زنان در آن حضور داشته باشند، از محدودیت‌هایی است که طالبان بر رسانه‌ها تحمیل کرده‌اند.

بیشتر از جهان