درخواست انجمن روزنامه‌نگاران آزاد افغانستان از طالبان برای آزادی سه خبرنگار زندانی

طالبان در یک سال حکومت خود بر افغانستان، ۱۰۶ خبرنگار را بازداشت کرده‌اند

تلاش‌ نهادهای مدافع خبرنگاران برای رهایی این سه نفر بی‌نتیجه مانده است- تصاویر از انجمن روزنامه‌نگاران افغانستان

انجمن روزنامه‌نگاران آزاد افغانستان خواستار آزادی سه خبرنگاری است که ماه‌ها در بند طالبان‌ مانده‌اند. عبدالحنان محمدی، خبرنگار آژانس خبری پژواک، خالد قادری، خبرنگار رادیو نوروز در هرات، و میرزا حسنی، مسئول رادیو آفتاب در دایکندی، از چند ماه پیش در زندان‌های طالبان به سر می‌برند.

نماینده انجمن روزنامه‌نگاران آزاد افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که از طالبان خواسته‌اند از طریق کمیسیون بررسی شکایات و رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ به پرونده این خبرنگاران رسیدگی و آنان را آزاد کنند.

عبدالحنان محمدی روز ۱۳ ژوئن در استان کاپیسا به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت شد. خانواده عبدالحنان محمدی می‌گویند که پسرشان فقط یک خبرنگار است و با جبهه مقاومت هیچ رابطه‌ای ندارد. به گفته آنان، پسرشان تحت شکنجه است و اکنون در زندان پل‌چرخی کابل نگهداری می‌شود. این خانواده از نهادهای مدافع خبرنگاران خواسته است برای رهایی فرزندشان به آن‌ها کمک کنند.

خالد قادری روز ۲۸ مارس ۲۰۲۲ به اتهام تبلیغ علیه طالبان در هرات بازداشت شد. طالبان او را در دادگاه نظامی به یک سال زندان محکوم کرده‌اند. خبر زندانی‌شدن خالد قادری، بیماری پدرش را تشدید کرده و او اکنون در بستر بیماری است.

میرزا حسنی، مسئول رادیو آفتاب، را هم کارمندان استخبارات (اداره اطلاعات) طالبان در هرات بازداشت کرده‌اند. 

تلاش‌ خانواده‌ها و نهادهای مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در افغانستان برای آزادی این سه‌نفر تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن روزنامه‌نگاران آزاد افغانستان شمار خبرنگاران بازداشت‌شده در مدت حکومت طالبان در آن کشور را ۱۳۹ مورد ذکر کرد و افزود که شماری از بازداشت‌شدگان زنان خبرنگارند.

بنابر اعلام این انجمن، از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تاکنون که طالبان بر افغانستان تسلط یافته‌اند، دو خبرنگار کشته، چهار تن زخمی و ۲۵ خبرنگار نیز به‌شدت ضرب‌وجرح شده‌اند.

اجمل حقیقی، مدل و برنامه‌ساز یوتیوب، یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای است که طالبان او را به اتهام توهین به مقدسات بازداشت و زندانی کرده‌اند و تا امروز هیچ اطلاعی از سرنوشتش در دست نیست.

طالبان در یک سال تسلط خود بر افغانستان، محدودیت‌های روزافزونی برای رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند. بازداشت، شکنجه، نبود دسترسی به اطلاعات و پوشاندن و حذف چهره زنان از رسانه‌ها از بزرگ‌ترین محدودیت‌های طالبان بر خبرنگاران و رسانه‌ها به‌شمار می‌روند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ۳۰۰ رسانه در این کشور تعطیل شدند و ۶۰ درصد خبرنگاران شغل خود را از دست دادند.

بیشتر از جهان