چهره پشت‌پرده برگزاری باشکوه‌ترین خاکسپاری قرن

دوک نورفولک در حال برنامه‌ریزی مراسم تاجگذاری شاه جدید بریتانیا است

دوک باید مطمئن می‌شد که در تمام مدت مراسم تا مرحله تدفین، تابوت ملکه در امنیت کامل است- AFP

عمر طولانی ملکه الیزابت به دربار بریتانیا این فرصت را داد تا در تمام سال‌های پس از آغاز قرن بیست‌و‌یکم، در حال برنامه‌ریزی برای مراسم تدفین او باشند. اصلی‌ترین برنامه‌ریزی‌ها هم بر عهده مردی بود این شغل را از پدرش به ارث برد.  

برنامه‌ریزی مراسم تشییع ملکه الیزابت دوم که می‌توان آن را باشکوه‌ترین در نوع خود نامید، بر عهده ادوارد فیتزالان هاوارد بود که پس از مرگ پدرش  در سال ۲۰۰۲، هجدهمین دوک نورفولک شد.

ملکه الیزابت دوم، ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در سن ۹۶ سالگی، در اقامتگاهش در بالمورال اسکاتلند، درگذشت.

حصول اطمینان از برگزاری بی‌دردسر این رویداد به گونه‌ای که در شان ملکه‌ای باشد که ۷۰ سال در خدمت بریتانیا بود، کار آسانی نیست. به گزارش تایمز لندن، دوک نورفولک ۲۰ سال گذشته را به‌صورت‌رایگان در حال برنامه‌ریزی این رویداد بوده است.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دوک چه بودند؟

دوک باید مطمئن می‌شد که در تمام مدت مراسم تا مرحله تدفین، تابوت ملکه در امنیت کامل است.  

مورد مهم بعدی ایجاد توازن بین ادای احترام مردم، سران دولت‌ها و مقام‌های سیاسی و همین‌طور خانواده سلطنتی بود؛ به نحوی که اهمیت هیچ‌کدام زیر سایه دیگری کمرنگ نشود.

مورد دیگر، ایجاد فضایی آرام و پراحترام در مراسم تدفین بود؛ به نحوی که جایگاه نشستن و زمان ورود و خروج مهمان‌ها تنش‌های سیاسی یا دیپلماتیک ایجاد نکند.۷۰ سال سلطنت ملکه بریتانیا باعث شد او دوستان فراوانی در میان سیاستمداران فعال یا بازنشسته داشته باشد که الزاما از دیدن هم در مراسم تدفین خوشحال نبودند.

در حالی که توجه همه به کلیات مراسم معطوف بود، دوک باید تک‌تک جزئیات را بارها بررسی می‌کرد تا در قسمت تشریفات، کوچک‌ترین ایرادی نباشد. زمانی که تمام دوربین‌های خبری در حال پخش زنده این ‌مراسم‌اند، حتی لغزش یک گلدان گل هم می‌تواند به یک آبروریزی منجر شود.

البته دوک در اجرای مراسم رسمی بی‌تجربه نیست. او از خانواده‌ای می‌آید که از سال ۱۶۷۲ مراسم تشییع و تاجگذاری سلطنتی را برنامه‌ریزی می‌کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


 به گزارش گاردین، این نقش موروثی مسئولیت ترتیب دادن مراسم افتتاح مجلس و همچنین سازماندهی مراسم تشییع حاکمان و تاجگذاری پادشاهان جدید را بر عهده دارد. این مقام به طور سنتی در اختیار صاحب بالاترین رتبه دوک در انگلستان، دوک نورفولک، است.

دوک نورفولک فعلی که با نام ادوارد فیتزالان هاوارد شناخته می‌شود، از سال ۱۹۳۶، منصب ارل مارشال را هم بر عهده دارد. پدربزرگ فیتزالان هاوارد مسئول برگزاری مراسم تاجگذاری ملکه در سال ۱۹۵۳، مراسم تشییع سر وینستون چرچیل در سال ۱۹۶۵ و مراسم انتصاب شاه چارلز سوم به عنوان شاهزاده ولز در سال ۱۹۶۹ بود.

زندگی شخصی

او پدر پنج فرزند است و ثروتش بیش از ۱۰۰ میلیون پوند گزارش شده است. دوک بلندپایه‌ترین عضو کلیسای کاتولیک رم در بریتانیا است و به‌تازگی از همسرش جدا شده است. پس از یک دوره طولانی جدایی، دوک و همسر سابقش، جورجینا، دوشس نورفولک، در سال ۲۰۲۲، طلاق خود را نهایی کردند. به عنوان بلندپایه‌ترین عضو غیرروحانی کلیسای کاتولیک رم، احتمالا طلاق برای دوک تصمیم دشواری بوده است.

به گزارش نشریه تاتلر، این زوج سابق در زمان جدایی هنوز در قلعه قرون‌وسطایی وسیع خود با هم زندگی می کردند؛ اما بعد از طلاق، جورجینا به ملک دیگری در نزدیکی خانه مشترکشان نقل مکان کرد.

این خانواده مدت‌ها است که با خانواده سلطنتی در ارتباطند. سومین دوک نورفولک، عموی آن بولین و کاترین هاوارد بود که هر دو همسر پادشاه هنری هشتم شدند.

دوک اخیرا به‌ دلیل خدماتش به سلطنت در طول جشن‌های هفتادمین سال سلطنت ملکه در تابستان ۲۰۲۲، عنوان صلیب بزرگ شوالیه (RVO) را دریافت کرد.

عملیات پل لندن

عملیات پل لندن

عملیات پل لندن با عبارت «پل لندن  فروریخت» رمز اعلام مرگ ملکه الیزابت دوم بود. این عملیات اعلام مرگ او، دوره عزاداری رسمی و جزئیات تشییع را شامل می‌شد. این طرح در اوایل دهه ۱۹۶۰ ایجاد و در سال‌های قبل از مرگ ملکه تا سال ۲۰۲۲ بارها بازنگری شد.

به گزارش اینسایدر، در طول ۲۰ سال گذشته، افراد درگیر در برنامه‌ریزی مراسم خاکسپاری ملکه، از ۲۰ نفر به ۲۸۰ نفر رسیدند.  

مراسم تدفین پدر، الگوی تشییع جنازه دخترش شد

 

به گفته دوک منبع الهام و الگوی او برای مراسم تدفین ملکه الیزابت، مراسم تشییع پدر او، شاه جورج ششم، بود که در سال ۱۹۵۲ درگذشت. اگرچه از آن زمان هم بریتانیا و جهان و هم خانواده سلطنتی تغییر کرده‌اند و لازم بود در آنچه قبلا در سنت ۲۰۰ ساله در مورد مرگ اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا وجود داشت، تغییراتی داده شود.

تاجگذاری چارلز سوم

هنوز درباره مراسم تاجگذاری پادشاه جدید بریتانیا اطلاعات زیادی نداریم و برنامه‌ریزی آن به صورت محرمانه در حال اجرا است. تاریخ رسمی تاجگذاری هنوز اعلام نشده است؛ با این حال تلگراف گزارش داد که احتمالا در بهار یا تابستان ۲۰۲۳ خواهد بود.

 

در مقایسه با مراسم تدفین ملکه، دوک نورفولک کار سختی در پیش ندارد؛ زیرا انتظار می‌رود مراسم تاجگذاری شاه چارلز سوم مختصرتر و مدرن‌تر از نمونه‌های قبلی باشد.

برخی منابع گفته‌اند که این مراسم کوتاه‌تر، جمع‌وجورتر و کم‌هزینه‌تر از مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم خواهد بود.

مهم‌ترین بخش‌های مراسم تاجگذاری عبارت‌اند از سوگند قانونی، مسح با روغن تقدیس و تحویل گوی و تخت سلطنت.

بیشتر از جهان