هند: در یک سال گذشته قاچاق مواد مخدر از افغانستان افزایش یافت

طالبان از کشت مواد مخدر عشر و زکات می‌گیرند

رهبر طالبان در بهار ۱۴۰۱ دستور منع کشت تریاک را صادر کرد اما این فرمان به کاهش تولید مواد مخدر منجر نشد- JAVED TANVEER / AFP

یک مقام ارشد نیروی دریایی هند، روز سه‌شنبه، ۵ مهر، (۲۷ سپتامبر) در نشست «گفتمان دریای عرب» در شهر بمبئی هند، گفت که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، قاچاق مواد مخدر در منطقه از نظر حجم  و اندازه، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است.

به گفته این مقام هندی، علاوه بر افزایش قاچاق مواد مخدر، فعالیت کشتی‌های جنگی و تحقیقاتی چینی در حوزه دریایی هند نیز چند برابر شده است.

آجندرا بهادر سینگ، معاون دریاسالار و مسئول فرماندهی نیروی دریایی غرب هند، گفت که در یک سال گذشته و پس از پایان ماموریت آمریکا در افغانستان، در زمینه قاچاق مواد مخدر از این کشور تحول بزرگی ایجاد شد و «سازمان‌های امنیتی هند در یک سال گذشته مواد مخدر به ارزش ده‌ها میلیون را در ماهاراشترا و گجرات هند کشف و ضبط کردند. این مواد از افغانستان، پاکستان و ایران می‌آیند.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که پلیس هند هفته گذشته هم از دو تبعه افغان در بمبئی یک کانتینر مملو از مواد مخدر از نوع هیروئین و مت آمفتامین، کشف و ضبط کرد. در این کانیتنر حدود ۴۰۰ کیلوگرم مواد مخدر بود که در ریشه‌های گیاه شیرین‌بیان جاسازی شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سلطه طالبان بر افغانستان، شواهد زیادی دال بر افزایش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور وجود دارد. با اینکه رهبر طالبان در آوریل ۲۰۲۲، هم‌زمان با پایان فصل برداشت محصول تریاک، فرمان منع کشت و تولید مواد مخدر را صادر کرد، به نظر می‌رسد این فرمان نه تنها به کشت مواد مخدر پایان نداد که قیمت آن را در بازارهای جهانی بالا برد و درآمد بیشتری برای طالبان به ارمغان آورد.

در پی این فرمان، بهای مواد مخدر خام در بازار منطقه از ۸۰ دلار به نزدیک به ۲۰۰ دلار رسید. در همین حال، منابعی در استان‌های جنوبی و غربی افغانستان از ایجاد کارخانه‌های کوچک و بزرگ تولید و بسته‌بندی مواد مخدر خبر می‌دهند. اخیرا رسانه‌های محلی افغانستان گزارش دادند که طالبان در استان بدخشان، در شمال شرقی افغانستان، از کشت مواد مخدر عشر و زکات جمع می‌کنند. گزارش‌ها همچنان حاکی از وضع مالیات بر بسته‌های قاچاقی مواد مخدر است.

طالبان که منبع درآمد آنان در ۲۰ سال گذشته نیز قاچاق مواد مخدر بود، اکنون با تسلط بر افغانستان و کمبود شدید بودجه، در تلاش‌اند تا از این ممر درآمد خود نفع بیشتری ببرند. پس از خروج آمریکا از افغانستان، طالبان برای تجارت دیرینه خود فراغ  بال یافتند و در تلاش‌اند تا با صدور فرمان‌ ظاهری منع کشت و قاچاق مواد مخدر و برخی ترفندهای دیگر، نظارت جهانی را دور بزنند.

معاون دریاسالار هند با اشاره به نبود نظارتی جدی بر روند تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، گفت که خروج آمریکا از افغانستان، به بی‌ثباتی جدی در منطقه منجر شد و زمان زیادی لازم است تا وضعیت به حالت عادی برگردد. او افزود: «با توجه به این حجم نابسامانی و افزایش سریع تجارت مواد مخدر، تعجب می‌کنیم که ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان و منطقه چه تاثیری بر کشورهای منطقه داشت.»

این مقام ارشد نیروی دریایی هند به افزایش نفوذ چین در منطقه در پی خروج آمریکا از افغانستان، اشاره کرد و گفت: «اکنون قاطع‌تر و قوی‌تر شدن چین در منطقه را شاهدیم.» او ضمن تشریح موضع تهاجمی چین در دریاهای چین جنوبی و شرقی و نیز در منطقه اقیانوس هند، هشدار داد که گسترش نفوذ چین می‌تواند بی‌ثباتی در منطقه را افزایش دهد.

بیشتر از جهان