ادعای مسکو درباره نتایج همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین: الحاق به روسیه

ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای صدور قطعنامه سازمان ملل در محکومیت این همه‌پرسی است

هیچ یک از چهار منطقه‌ای که در آن‌ها همه‌پرسی برگزار شد، به طور کامل تحت کنترل روسیه نیستند - AFP

مقام‌هایی که از طرف روسیه در چهار منطقه اشغالی اوکراین مستقر شده‌اند، نتایج همه‌پرسی روزهای گذشته را اعلام کردند. به گفته آن‌ها، اکثریت عظیمی از آرا به نفع پیوستن این مناطق به روسیه است.

به گزارش رویترز، روسیه در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون همه‌پرسی عجولانه‌‌ای را طی پنج روز برگزار کرد. این مناطق در شرق و جنوب اوکراین، روی هم حدود ۱۵ درصد از خاک این کشور را تشکیل می‌دهند. 

به گفته مقام‌های منصوب روسیه، نتایج این همه‌پرسی نشان داد که ۹۹.۲ درصد از شهروندان این چهار منطقه با جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه‌ موافق‌اند. 

رئیس مجلس اعلای پارلمان روسیه گفت که این نهاد احتمالا در روز چهارم اکتبر موضوع الحاق را بررسی می‌کند. با این حال، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه که اکنون به عنوان معاون رئیس شورای امنیت روسیه و متحد ولادیمیر پوتین فعالیت می‌کند، در تلگرام نوشت: «نتایج واضح است. به خانه خوش آمدید؛ به روسیه!»

در جریان همه‌پرسی، مامورانی از طرف روسیه صندوق‌های رای در این چهار منطقه اشغالی اوکراین را خانه به خانه می‌چرخاندند و از مردم می‌خواستند رای بدهند که آیا می‌خواهند به روسیه ملحق شوند یا خیر. این موضوع با مخالفت اوکراین و غرب مواجه شد و چنین اقدامی را غیرقانونی دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اواخر وقت سه‌شنبه، در یک سخنرانی ویدیویی، گفت: «این بازی مسخره در سرزمین‌های تصرف‌شده ما را حتی نمی‌توان تقلیدی از همه‌پرسی نامید.»

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز در واکنش به این همه‌پرسی، آن را «ساختگی» خواند و گفت: «ایالات متحده قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد و از کشورهای عضو می‌خواهد هیچ تغییری را در اوکراین به رسمیت نشناسند و روسیه را به خروج نیروهایش ملزم کند.»

با توجه به اینکه روسیه در شورای امنیت حق وتو دارد، توماس گرینفیلد گفت که ممکن است ایالات متحده این موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل ببرد.

مقام‌هایی آمریکایی همچنین گفتند که ایالات متحده در حال آماده‌سازی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مسکو برای اجرا در صورت الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه، است. آن‌ها همچنین اعلام کردند که جزئيات بسته تسلیحاتی ۱.۱ میلیارد دلاری برای کمک به کی‌یف هم به‌زودی اعلام خواهد شد.

در مقابل، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، اعلام کرد که همه‌پرسی به طور شفاف و طبق استانداردهای انتخاباتی انجام شده است.

او گفت: «اگر کی‌یف اشتباه‌ها و خطاهای راهبردی خود را ادامه دهد و منافع مردمش را در نظر نگیرد، این روند ادامه خواهد یافت.»

اگر روسیه چهار منطقه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کند، پوتین می‌تواند هرگونه تلاش کی‌یف برای بازپس‌گیری آن‌ مناطق را حمله به خاک روسیه تلقی کند.

رئیس‌جمهوری روسیه هفته گذشته تهدید کرد که احتمال دارد برای دفاع از «تمامیت ارضی» کشورش از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

با این حال، میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، به رویترز گفت که اوکراین تحت تاثیر تهدیدهای هسته‌ای یا آرای همه‌پرسی قرار نمی‌گیرد و برنامه‌هایش را برای بازپس‌گیری تمام سرزمین‌های اشغال‌شده از دست نیروهای متجاوز روسیه، ادامه خواهد داد.

او همچنین گفت: «اوکراینی‌هایی که به سازماندهی همه‌پرسی کمک کردند، به اتهام خیانت به کشور حداقل به پنج سال زندان محکوم خواهند شد؛ اما اوکراینی‌هایی که مجبور به رای دادن شدند، مجازات نخواهند شد.»

هیچ یک از چهار منطقه‌ای که در آن‌ها همه‌پرسی برگزار شد، به طور کامل تحت کنترل روسیه نیستند و نیروهای اوکراینی پس از پیشروی در خارکیف در این ماه، پیشرفت‌های بیشتر در مناطق اشغال‌شده را گزارش کردند.

ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که بازپس‌گیری منطقه دونتسک در شرق، اولویت راهبردی کشورش باقی می‌ماند و با توجه به اصرار روسیه برای حضور در آن مناطق،‌ در چندین شهر نبردهای شدید درگرفته است.

بیشتر از جهان