شاهزاده محمد بن سلمان نخست‌وزیر عربستان سعودی شد

با فرمان پادشاه عربستان سعودی، ولیعهد این کشور به مقام نخست‌وزیری منصوب شد

بیشتر چهره‌های کلیدی کابینه عربستان سعودی سمت خود را حفظ کرده‌اندBandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه ۲۷ سپتامبر، با صدور فرمانی شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، را به سمت ریاست شورای وزیران و نخست‌وزیری منصوب کرد.

به این ترتیب، با فرمان سلطنتی پادشاه، ترکیب کابینه این کشور تغییر کرده است.

شاهزاده محمد بن سلمان تا حد زیادی عملا به عنوان حاکم عربستان سعودی و قوی‌ترین چهره سیاسی این کشور تلقی می‌شود. ملک سلمان بن عبدالعزیر، در فرمان اخیر تاکید کرد که این حکم تبصره‌ای بر ماده ۵۶ «قانون بنیادین حکمرانی» است که بر اساس آن، پادشاه همزمان نخست‌وزیر کشور است. البته ملک سلمان همچنان هنگام حضور در جلسات کابینه، ریاست آن را بر عهده خواهد داشت.

از دیگر تغییرات مهم کابینه این است که شاهزاده خالد بن سلمان، دیگر پسر ملک سلمان و معاون وزیر دفاع، به مقام وزارت دفاع منصوب شد. پیش از این، شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر مهم برای بازارهای جهانی این است که امیر عبدالعزیز بن سلمان، همچنان در سمت وزارت انرژی باقی می‌ماند و با این حساب، پیش‌بینی می‌شود سیاست‌های ریاض در این زمینه تداوم داشته باشد.

بیشتر چهره‌های کلیدی کابینه سمت‌های خود را حفظ کرده‌اند از جمله امیر فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه؛ محمد الجدعان، وزیر دارایی؛ و خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری. وزارت حج نیز مانند سابق تحت ریاست دکتر توفیق الربیعه خواهد بود که سال گذشته پس از پنج سال حضور در وزارت بهداشت، به این سمت منصوب شد.

از دیگر چهره‌های جدید کابینه، یوسف بن عبدالله بن محمد است که به وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. کابینه جدید در مجموع ۳۵ عضو دارد که البته برخی وزیر مشاورند از جمله ترکی بن محمد آل سعود ۴۲ ساله. از بین ۳۵ وزیر منصوب، ده نفر لقب امیر یا شاهزاده، یک نفر لقب شیخ و هفت نفر لقب دکتر دارند.

بیشتر از