کارزار انتخاباتی بریتانیا؛ طرفداران حزب کارگر هنوز در اقلیت‌اند

جرمی کوربین همانند یک پادشاه محکم و تغییر ناپذیر است

مرکز هنری «بَتِرسی» محلی است که کارزار انتخاباتی حزب کارگر از آنجا شروع می‌شود. ساختمان آن هنوز آثار آتش‌سوزی مهیب سال ۲۰۱۵ را بر خود دارد که علت آن همچنان روشن نیست، هرچند بسیاری «اد میلیبند» (رهبر وقت حزب کارگر) را مسئول آن تلقی می‌کنند که اجازه داد درهای آن به روی «هواداران» حزب در جریان انتخابات برای تنها ۳ پوند باز شود.

در این روزهای آشفته، جرمی کوربین، برای خود نقشی همانند یک پادشاه سیاسی درنظر گرفته است. همه چیز با سرعتی سرسام آور تغییر می‌کند، اما کوربین سرجای خود ایستاده است، محکم و تغییر ناپذیر. تنها دو سال و نیم پیش بود که حزب کارگر در انتخابات عمومی شکست خورد، اما همچنان به همان صورت باقی مانده است.

شعارشان همچنان «برای بسیاری، نه انگشت شماری» (در اشاره به طبقات اجتماعی بریتانیا به این معنی که  حزب کارگر برای اکثریت مردم فعالیت می‌کند نه انگشت شماری ثروتمند)، جای پایی است از تونی بلر(نخست وزیر اسبق بریتانیا از حزب کارگر) همانگونه که در انتخابات سال ۲۰۱۷ بود و همانطور که در انتخابات سال ۱۹۹۷ (در کارزارهای آن‌ها) دیده می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این به‌عنوان شعار، موثر است اما تنها جایی که بسیاری از مردم به حزب رای بدهند نه انگشت شماری از آن‌ها. اما کوربینیزم، هیچ چیز که نباشد، الهام بخش که هست. 

تم اصلی کارزار کوربین هم تغییری نکرده است. «کدام طرف را می‌گیرید؟» بارها و بارها، کوربین با صدای بلند به رای دهندگان بریتانیایی گفته:«آیا طرف کسانی را می‌گیرید که با پنهان کردن پولشان در گریزگاه‌های مالیاتی (بهشت های مالیاتی) از پرداخت مالیات فرار می‌کنند تا بتوانند یک کشتی تفریحی دیگر برای خودشان بخرند؟ یا طرف کودکانی هستید که به آموزش ویژه نیازمندند؟»

...عبارتی که پیش از این هم تکرار شده و حقیقتا گیج کننده است.

«کدام طرف هستید؟ کسانی که محیط زیست را آلوده می‌کنند، یا کودکانی که بخاطر آلودگی خفه کننده هوای شهرها با ریه آسیب دیده بزرگ می‌شوند؟»

طرف چه کسی ر ا می‌گیرید؟ پاک یا خبیث؟ بهشت یا جهنم؟ «اسپانج باب» (توضیح: کاراکتر سریال کارتونی محبوب آمریکا که خوشبین و مملو از زندگی است) یا «آقای کرَب» (توضیح: کاراکتر دیگری در همان سریال که نماد فردی بد خلق و منفی است.)؟ 

شوربختانه برای آقای کوربین، طرف صحبتش نمی‌داند قرار است  کدام طرف را بگیرد، زیرا هربار از آن‌ها پرسیده کدام طرف هستند – هری پاتر یا لرد وُلدرمُرت (توضیح: دو کاراکتر اصلی فیلم‌های هری پاتر که یکی نماد کامل پاکی و درستی و دیگری مظهر تاریکی، مرگ و پلیدی است)، هرود پادشاه یا مسیح خردسال (توضیح: هرود پادشاه ۷۴ سال پیش از میلاد مسیح متولد و از طرف روم به حکمرانی یهودیه منصوب شد. هرچند اقدامات مثبت بسیاری در جهت بهبود زندگی یهودیان انجام داد، اما حکومت مستبدانه و بی‌رحمانه‌اش او را در تاریخ بدنام کرده است) – آن‌ها تنها با صدای بسیار بلند فریاد زده‌اند: «طرف تو»!

طرف چه کسی هستی؟ تام یا جری؟ (دو کاراکتر کارتون های کلاسیک والت دیسنی)

طرف تو!

طرف چه کسی هستی؟ دختر شنل قرمز یا گرگ بزرگ بد؟( دو کاراکتر اسطوره کودکان) 

طرف تو!

اما من یکی از گزینه‌ها نیستم!

طرف تو!

شما واقعا متوجه سئوال من نشده‌اید، شده‌اید؟

طرف تو!

کدام طرف را می‌گیرید، خروج از اتحادیه اروپا یا ماندن در آن را؟ 

در واقع، این سئوال را یک گزارشگر مطرح کرد، و طبیعتا، پاسخ این بود که جرمی کوربین، هم در هردو طرف این طیف سیاسی است هم در هیچیک از آن نیست. درست حدس زده‌اید: او طرف شماست!

اگر کسی اهل شهر منسفیلد بوده و برای خروج از اتحادیه اروپا رای داده باشد... یا ساکن تاتنهام و خواستار ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه، هردو در یک طرف (طیف سیاسی) ایستاده‌اند؛ بخصوص هردو طرف جرمی کوربین هستند. جرمی کوربین در یک دنیای فانتزی پس از برگزیت بسر می‌برد که مهمترین مسئله ملت – مسئله‌ای که به سعادت و موفقیت زندگی واقعی مردم بستگی دارد - می‌تواند به آرامی برای روزی دیگر به حاشیه رانده شود و کوربین امیدوار باشد دیگر مطرح نگردد.    

در هر حال، مثل انتخابات سال ۲۰۱۷، شما طرف کوربین هستید اگر – نفس عمیق – خواهان سازمان بهداشت رایگان، خدمات اجتماعی رایگان، مهد کودک‌های رایگان، دستمزد بیشتر، آموزش رایگان، ملی شدن آب، وسايل رفت و آمد عمومی و پست هستید. 

کدام طرف هستید؟ اگر خواهان یک منبع عظیم خدمات رایگان بدون هیچگونه برنامه‌ای برای پرداخت هزینه آن هستید، در طرف جرمی کوربین ایستاده‌اید.

نظرخواهی‌ها نشان می‌دهند که طیف «خدمات گسترده رایگان»، به گونه‌ای شگفت آور، طرفدار «انگشت شماری، نه بسیاری» است (طرفدار چندانی ندارد).

اما اوضاع متلاطم است. سرمایه گذاری‌ها همانطور که می‌تواند افزایش یابد، کاهش هم پیدا می‌کند. حجم کمتر می‌تواند بازده بیشتر داشته باشد. باهم، یکی می‌شویم (اشاره به شعارهای انتخاباتی حزب کارگر). هرچه بشود، مردم قطعا و کاملا در طرف جرمی کوربین هستند!

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه