بخت‌آزمایی دوباره جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

کاندید حزب دمکرات در انتخابات ۲۰۲۰

جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا، امروز وارد رقابت‌های درون حزبی برای احراز نامزدی حزب دموکرات، در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا شد. آقای بایدن بامداد روز پنجشنبه در یک پیام ویدیویی گفت که "همه آنچه باعث شده است آمریکا، آمریکا شود در معرض خطر قرار دارد" و او نمی‌تواند دست به "زیر چانه بزند و نظاره‌گر" باشد.

 معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در این پیام همچنین هشدار داد که ادامه حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید ماهیت ملتی به نام آمریکا را برای همیشه و به گونه‌ای اساسی تغییر خواهد داد. سناتور پیشین ایالت «دلاور» که کارنامه دو دوره تلاش ناموفق برای احراز نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیز دارد، همچنین تأکید کرد که "نبردی برای روح آمریکا" در جریان است و "نفرت جایی در این کشور" ندارد.

پیوستن جو بایدن به عرصه شلوغ رقابت‌های انتخاباتی دموکرات‌ها برای بسیاری از ناظران سیاسی خبر شگفت انگیزی نیست. از چند ماه پیش گمانه زنی‌هایی در این مورد وجود داشت که بایدن چنین قصدی دارد. بایدن ۷۶ ساله بیستمین سیاستمدار دموکرات است که نامزد حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شده است. انتخابات مقدماتی قرار است در ۲۶ و ۲۷ ژوئیه، با برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی در ایالت فلوریدا رسما آغاز شود. گفته می‌شود که ترکیب نژادی، جنسیتی، سنی و سیاسی رقابت کننده‌های دموکرات در انتخابات امسال به طور بی‌سابقه‌ای متنوع است. شش غیر سفید پوست، شش زن و یک هم‌جسنگرا تا کنون در فهرست نامزدها قرار دارند.

 پیروز رقابت‌های مقدماتی باید بیشتر از پنجاه در صد آرای در حدود ۴۷۰۰ نماینده حزبی را کسب کند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود. دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی نامزد حزب جمهوری خواه خواهد بود. هرچند تضمین قانونی برای احراز قطعی کرسی نامزدی حزب برای رئیس جمهور برسر قدرت وجود ندارد، اما شکست دادن رئیس جمهور حاضر در کاخ سفید، در رقابت درون حزبی کار دشواریست. از حزب جمهوریخواه بیل ویلدا، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست، تنها مدعی رقابت درون حزبی با دونالد ترامپ است.

واکنش ها به نامزدی جو بایدن

نظرسنجی‌های تازه نشان می‌دهد که معاون سابق رئیس جمهوری در شماری از ایالت‌ها محبوب‌ترین نامزد حزب دموکرات است. با چهار دهه تجربه در کنگره و دولت آمریکا، شماری از تحلیگران، آقای بایدن را یکی از با تجربه‌ترین نامزدان حزب دموکرات می‌دانند. جدی‌ترین حریف او برنی سندرز، سناتور کهن سال ایالت ورمانت است. سندرز خودش را دموکرات سوسیالیست می‌خواند و در انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۳ ملیون رأی آورد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پس از اعلام نامزدی بایدن در تویتتی به او نوشت که "جوی خواب آلود به رقابت خوش آمدی. امیدوارم هوشمندی راه اندازی یک کارزار موفق را داشته باشی- من شک دارم. رقابت سختی خواهد بود. مجبوری از پس کسانی بربیایی که واقعا بعضی‌ دیدگاه‌های مریض و دیوانه کننده‌ای دارند. اگر پیروز شدی، در میدان رقابت خواهیم دید."

واکنش رسانه‌های راست محافظه‌کار به نامزدی آقای بایدن، شباهت بسیاری با دیدگاه رییس جمهوری داشته است. شماری از آن‌ها گزارش کرده‌اند که معاون سابق رئیس جمهوری شانسی در رقابت با دونالد ترامپ ندارد، زیرا ممکن است او در رقابت درون حزبی ببازد و اصلا شانس رقابت با رئیس جمهوری را پیدا نکند.

در میان دموکرات‌ها نیز دیدگاه‌های مختلف در مورد آقای بایدن وجود دارد. شماری از شخصیت‌ها و چهره‌های چپ دموکرات، آقای بایدن را نسخه دیگری از هیلاری کلینتون می‌دانند که کارنامه سیاسی مناقشه برانگیزی دارد و رابطه‌اش با اهداءکنندگان مالی بزرگ انتخاباتی، مانند بانک‌ها و بنگاه‌های لابی باعث می‌شود که رأی دهندگان جوان به او و برنامه کار انتخاباتی او اعتماد نکنند.