تلاش الجزایر برای احیای طرح‌های صلح در نشست آینده سران عرب

قرار است در اجلاس الجزایر درباره چالش‌های عمده جهان عرب در سه بخش بحث و تبادل‌نظر شود

الجزایر به دنبال حل پرونده‌های یادشده از طریق گزینه‌های مسالمت‌آمیز است - RYAD KRAMDI / AFP

در حالی‌ که قرار است الجزایر اوایل نوامبر آینده، میزبان سی‌ویکمین نشست سران کشورهای عربی باشد، جهان عرب با چالش‌های متعدد سیاسی، امنیتی و اقتصادی روبرو است که انتظار می‌رود در اجلاس پیش رو درباره آن‌ها بحث و بررسی شود.

این در حالی است که الجزایر به‌عنوان کشور میزبان، از مدت‌ها پیش در تلاش است نشست آینده سران عرب در پایان دادن به چالش‌هایی فراروی جهان عرب نقش پررنگی داشته باشد. رهبران الجزایر در دیدارهای خود با مقام‌هایی بلندپایه کشورهای عربی، سعی می‌کنند طرح‌های صلح عربی را که تاکنون زمینه اجرایی شدن آن‌ها فراهم نشده است، بار دیگر احیا کنند.

به گزارش پایگاه خبری اسکای‌نیوز عربی، قرار است در اجلاس الجزایر درباره چالش‌های عمده جهان عرب در سه بخش بحث و تبادل‌نظر شود. در بخش اول، به آشفتگی‌های امنیتی لیبی، سوریه، سودان و سومالی بپردازد؛ در بخش دوم، توجه خود را به رسیدگی به پرونده‌‌های منطقه‌ای مربوط به عراق، لبنان و لیبی معطوف کند و بخش سوم را به مسئله فلسطین اختصاص دهد.

الجزایر به دنبال حل پرونده‌های یادشده از طریق گزینه‌های مسالمت‌آمیز است. در پیوند با مسئله فلسطین، الجزایر خواهان احیای «ابتکار صلح عربی» است و آن را بهترین راه‌حل برای ایجاد کشور فلسطین در محدوده مرزهای سال ۱۹۶۷ می‌داند که پایتخت آن قدس شرقی باشد.

از زمان آغاز تلاش‌ها برای فراهم کردن زمینه برگزاری نشست سران عرب، الجزایر توانست اعتماد بسیاری از کشورهای بزرگ را که در قبال بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مواضع متفاوت و ناسازگاری دارند، به دست آورد. اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که بر حمایت مطلق مسکو از الجزایر در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد، بیانگر این واقعیت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، وحید بوطریق، تحلیلگر سیاسی و کارشناس امور بین‌الملل، در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی، گفت: «الجزایر با استفاده از تجارب قبلی خود در رسیدگی به پرونده‌های چالش‌برانگیز از طریق راه‌حل‌های صلح‌آمیز، به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد تا مسیر پایان دادن به چالش‌هایی که جهان عرب را دستخوش تنش و ناآرامی کرده است، هموار شود.»

او افزود: «رهبران کشورهای عربی از جدیت و اهمیت طرح‌ها و پیشنهادهایی که الجزایر ارائه‌ کرده است آگاه‌اند و این واقعیت را می‌دانند که الجزایر می‌تواند در راستای دستیابی به راه‌حل‌هایی که جهان عرب را از تنگنای بحران‌های بزرگ امنیتی نجات دهد، نقش موثری ایفا کند.»

الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب هم بسیار تلاش‌ کرد، اما دمشق اعلام کرد که در حال حاضر قصد ندارد به اتحادیه عرب بازگردد. این در حالی است که رهبران الجزایر برای رسیدن به این هدف بارها با مقام‌های مختلف کشورهای عربی دیدار کردند و سعی داشتند در نشست آینده سران عرب سر این موضوع توافق شود.

از سوی دیگر، کمال بوشامه، عضو شورای ملی الجزایر، در صحبتی با اسکای‌نیوز عربی، گفت: «موفقیت نشست سران عرب به میزان جدیت رهبران کشورهای عربی در طرح و پیگیری پرونده‌های چالش‌برانگیز پیش رو بستگی دارد؛ به‌ویژه اینکه چالش‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای و بین‌المللی همه کشورهای منطقه را در محاصره قرار داده است».

بیشتر از جهان