نخست‌وزیر آلبانی: فقط با «ایران آزاد» روابط‌مان را از سر می‌گیریم

تیرانا اخیرا به دلیل اقدامات سایبری جمهوری اسلامی روابطش را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده است 

ادی راما و همسرش در آلمان-CHRISTOF STACHE / AFP

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا، دلایل قطع روابط دیپلماتیک با ایران را بیشتر توضیح داد و گفت که این روابط تنها زمانی برقرار خواهند شد که ایران به آزادی برسد. آلبانی نزدیک به سه هفته پیش در واکنش به حملات سایبری علیه زیرساخت‌های خود، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. دولت این کشور که اکثریت مسلمان دارد، گفت که تحقیقاتش نشان می‌دهد که ایران این حملات را انجام داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راما در گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی گفت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که سطح حملات چنان بود که هدف از آن، نابودی کامل زیرساخت‌های ما و بازگشت‌مان به عصر کاغذی بود و در عین حال، پاک کردن تمام داده‌ها ما.»

او افزود که حکومت ایران در این زمینه به موفقیت نرسیده است و داده‌هایی هم که به دست آورده است، «اهمیت خاصی ندارند».

گروهی به نام «عدالت میهن» (Homeland Justice) مسئولیت این حمله را پذیرفت. 

راما تاکید کرد که روابط تیرانا و تهران دارای اهمیت زیادی نبوده‌ است و از این لحاظ فقدان بزرگی برای این کشور محسوب نمی‌شود. در جامعه سایبری، از حرکت تیرانا در حکم قوی‌ترین واکنش تاکنونی به حملات سایبری یاد می‌شود، اما کارشناسان اشاره می‌کنند که انجام چنین اقداماتی علیه کشورهای مهم‌تر و بزرگ‌تری مثل چین که روابط گسترده اقتصادی با خیلی کشورهای جهان دارند، دشوارتر خواهد بود. 

نخست‌وزیر آلبانی گفت:‌ «نابود کردن زیرساخت‌های حیاتی، عملا به معنی بمباران کشور است. شکر خدا که بمب‌ها مرئی نیستند و زخم‌ها فیزیکی نیستند، اما این کار همچنان تهاجم محسوب می‌شود و به منزله بمباران است و آسیبی مستقیم علیه حاکمیت ملی. شما روابط‌تان را با کشوری که شما را بمباران کند، نگاه می‌دارید؟»

او در پاسخ به این پرسش که در چه شرایطی حاضر به تغییر تصمیم در مورد روابط دیپلماتیک با تهران است، گفت: «ایران آزاد.»

راما روز شنبه، ۲۴ سپتامبر (اول مهر) نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، از شورای امنیت خواست که امنیت سایبری را جدی‌تر بگیرد.

بیشتر از جهان