زنان شمال سوریه در اعتراض به کشته‌ شدن مهسا امینی تظاهرات کردند

زنان سوری با در دست داشتن نوشته‌هایی به زبان‌های عربی و انگلیسی خشونت علیه زنان را محکوم کردند

روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، صدها زن در شمال سوریه که تحت کنترل کردها است،‌ در اعتراض به مرگ مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» حکومت ایران، تظاهرات کردند. برخی از آن‌ها در این تجمع، موهای خود را کوتاه کردند و روسری‌شان را سوزاندند.

به گزارش رویترز،‌ معترضان هنگام راهپیمایی در خیابانی در شهر قامشلی در شمال شرق سوریه، تصاویری از مهسا امینی، قربانی جوان اهل کردستان ایران را در دست داشتند. آن‌ها همچنین با نواختن سازهای محلی، شعار «زن، زندگی،‌ آزادی» سر می‌‌دادند. این شعار،‌ به نماد مقاومت در برابر سال‌ها سرکوب جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندانش و به ویژه زنان، تبدیل شده است.

کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله، بزرگ‌ترین ناآرامی ایران از سال ۲۰۱۹ را موجب شده است. با اینکه مهسا امینی اهل استان کردستان ایران بود،‌ اعتراض‌ها به مرگ او در بسیاری از شهرها انجام گرفت و شعارهایی مانند «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران» را در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعتراض‌ها فقط به داخل مرزهای ایران محدود نشده و تظاهرات گسترده‌ ایرانیان را در خارج از کشور نیز به همراه داشته است. در عین حال، بسیاری از شهروندان کشورهای دیگر با انتشار متن و عکس در فضای مجازی، به مرگ دلخراش این زن جوان واکنش نشان داده‌اند و حمایت خود را از اعتراض‌ و ایستادگی مردم ایران در مقابل حکومت این کشور اعلام کرده‌اند.

سوسن حسین، زن ۵۲ ساله سوری که در تظاهرات حضور داشت، گفت: «آن زن جوان با رفتار وحشیانه ظالمان حکومت ایرانی مواجه شد. ما چنین توهینی را به هیچ زنی نمی‌پذیریم.»

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این اعتراض‌ها نیز گفت: «ما از اعتراضات و قیام‌ها در ایران حمایت می‌کنیم. نه به بی‌عدالتی، نه به ظلم، آری به حقوق زنان.»

از روزهای آغازین جنگ داخلی در سوریه، گروه‌های کرد، بخش‌هایی از شمال و شمال شرق این کشور را تحت کنترل گرفته‌اند. آن‌ها زمانی که بشار اسد، رئیس‌ جمهوری متحد ایران، به دنبال سرکوب شورش‌ها در سایر نقاط سوریه بود، در آن ناحیه خودمختاری ایجاد کردند.

در روزهای گذشته مسعود بارزانی، از رهبران اصلی کردهای عراق، نیز با خانواده مهسا امینی تماس گرفت و درگذشت او را به خانواده‌اش تسلیت گفت.

بیشتر از جهان