شب دهم خیزش سراسری ایرانیان؛‌ احتمال اعتصاب برخی سازمان‌ها و نهادها

خبرگزاری فرانسه: شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران به ۷۶ نفر رسید

خیزش سراسری ایرانیان که از روز ۲۵ شهریور و با کشته‌ شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) جمهوری اسلامی، آغاز شد، برای دهمین روز متوالی همچنان با حضور مردم در خیابان‌های بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ سراسر ایران ادامه یافت.

معترضان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و با وجود سرکوب گسترده، تا پاسی از شب، خواسته‌هایشان را فریاد زدند. آن‌ها به‌جز شعار «زن، زندگی، آزادی» که عملا به مانیفست این خیزش سراسری تبدیل شده است، در سایر شعارهایشان، اصل نظام جمهوری اسلامی و به‌طور خاص، شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را هدف قرار دادند و خواستار پایان حاکمیت آن‌ها شدند.

معترضان در ایران به روال روزهای گذشته، همچنان با سرکوب خشونت‌بار حکومت جمهوری اسلامی که ده‌ها کشته و صدها مجروح به جا گذاشت، روبرو بودند؛ خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۷۵ نفر در جریان اعتراض‌های جاری به دست نیروهای امنیتی و بسیج کشته شده‌اند. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، هرچند به‌ دلیل قطعی و اختلال گسترده در اینترنت، امکان تایید شمار قابل‌توجهی از گزارش‌های رسیده از ایران وجود ندارد، قطعا تعداد کشته‌شدگان فراتر از این رقم است و صدها نفر هم در جریان اعتراض‌ها مجروح شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای گذشته، دسترسی به اینترنت در ایران به‌شدت محدود یا قطع شد و رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و پیامرسان واتس‌اپ فیلتر شدند. سازمان عفو بین‌الملل روزهای گذشته، با انتشار بیانیه‌ای، اقدام فوری جهانی برای جلوگیری از تشدید خطر خونریزی بیشتر هم‌زمان با قطع عمدی اینترنت در ایران را خواستار شد. 

همگام با اعتراض‌ها در داخل، ایرانیان خارج از کشور نیز روز یکشنبه در تجمع‌هایی گسترده‌تر از روزهای پیش در شهرهای مختلف سراسر جهان، حمایت و همبستگی خود با معترضان داخل ایران را به گوش جهانیان رساندند.

هر روز بر تعداد چهره‌های شناخته‌شده جهانی در حوزه‌های مختلف و مقام‌های سیاسی کشورهای گوناگون که سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را به‌شدت محکوم و از اعتراض‌های بحق ایرانیان علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، افزوده می‌شود و خبرها و تحلیل‌های مرتبط با این اعتراض‌ها، در رسانه‌های بین‌المللی مختلف پوشش داده می‌شود.