موج بازداشت‌های کور ادامه دارد؛ دادستانی مازندران از بازداشت ۴۵۰ نفر در این استان خبر داد

اطلاعات سپاه پاسداران استان البرز مدعی شد بازداشت‌شدگان سردسته اعتراض‌ها در کرج و رجایی شهرند

موج بازداشت‌ها پس از خیزش سراسری ایرانیان، کماکان ادامه دارد؛ بازداشت‌های کوری که تا امروز نتوانسته‌اند در روند برگزاری این اعتراض‌های خیابانی خللی ایجاد کنند. هیچ نهاد یا گروهی به طور رسمی این اعتراض‌ها را رهبری نمی‌کند و همین باعث شده است که حاکمیت نتواند مانند گذشته با بازداشت، تهدید یا فضاسازی علیه سران اعتراض‌ها مانع از ادامه آن‌ها شود.

در همین راستا، دادستان عمومی و انقلاب ساری از بازداشت صدها تن از افراد معترض در مازندران خبر داد. خبرگزاری ایرنا با اعلام این خبر به نقل از محمد کریمی، دادستان عمومی و انقلاب ساری، نوشت که در روز یکشنبه، ۳ مهرماه ۱۴۰۱، تعداد ۴۵۰ تن از ساکنان این استان «در ناآرامی‌های چند روز گذشته»، بازداشت شدند که علیه آنان کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.

اطلاعات سپاه امام حسن مجتبی در استان البرز نیز از بازداشت تعدادی از شهروندان خبر داد و مدعی شد که آن‌ها سردسته اعتراض‌های اخیر در کرج و رجایی‌شهر بوده‌اند.

اطلاعات سپاه البرز در بیانیه‌ خود، بدون اشاره به تعداد بازداشت‌شدگان، نوشت: «سردسته‌ مخلان امنیت و آشوبگران در برخی مناطق کرج همچون رجایی‌شهر دستگیر شدند. تعدادی از این مخلان امنیت و آشوبگر با لباس مبدل و پوشش زنانه همراه با کوکتل مولوتف در منطقه رجایی‌شهر کرج شناسایی و دستگیر شدند.»

ایرنا معترضان را «اغتشاشگر» خواند و اعتراض‌ها را تحت هدایت «عوامل ضدانقلاب خارجی» دانست. 

دانشجویان بسیاری نیز طی روزهای گذشته بازداشت شدند. انجمن دانشجویان متحد اسامی چند تن از دانشجویان بازداشت‌شده را اعلام کرد. بر این اساس، یوسف تیموری، دانشجوی جامعه‌شناسی ورودی ۹۸ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، بنفشه کمالی، دانش‌آموخته ادبیات فارسی دانشگاه یزد، رامتین موثق، دانشجوی اقتصاد ورودی ۹۶ دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، هومن محمدی‌زاده، فعال صنفی و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز، آذین سعیدی‌نسب، دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران، شیوا موسی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران، مجید امام‌وردی، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران و بهنام دارابی، دانشجوی تئاتر دانشگاه سوره، از جمله بازداشت‌شدگان روزهای اخیر بوده‌اند که در حال حاضر از آن‌ها خبری در دست نیست.

در این میان، دفتر وزارت اطلاعات استان مازندران برای بازداشت یک دانشجو به عملی غیراخلاقی متوسل شد و پدر این فعال دانشجویی را به گروگان گرفت. ماموران وزارت اطلاعات صبح شنبه برای بازداشت میلاد شمالی، فعال دانشجویی و دبیر سابق انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل، به منزل پدری‌ او مراجعه کردند و  پس از اینکه متوجه شدند او در منزل نیست، پدرش را همراه خود به محل کار این فعال دانشجویی بردند. با توجه به اینکه میلاد در محل کارش هم نبود، ماموران در تماسی، به او اطلاع دادند که فقط چند سوال از او دارند و اگر خود را معرفی نکند، پدرش را بازداشت خواهند کرد. پس از این تماس، این فعال دانشجویی خود را به اداره اطلاعات معرفی کرد و سپس در تماسی با خانواده‌ خود، خبر داد که در بازداشت است.

بر اساس گزارش‌های مردمی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، در دو روز اول خیزش سراسری مردم ایران، سپاه حدود ۱۰۰ نفر را در اسلامشهر بازداشت کرد. این بازداشتی‌ها به مقر سپاه سیدالشهدای اسلامشهر منتقل و به مدت ۴۸ ساعت در محوطه باز این مقر با چشم‌بند نگهداری شدند. آن‌ها در این مدت به‌شدت ضرب‌وشتم شدند و در این ۴۸ ساعت، به این بازداشتی‌ها تنها یک وعده غذا که آن هم کمی نان بود، داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز روز شنبه، با انتشار بیانیه‌ای، از بازداشت یا احضار دست‌کم ۱۰ روزنامه‌نگار به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد و خواهان آزادی فوری آنان شد.

بر اساس این گزارش، نیلوفر حامدی، روح‌الله نخعی، فاطمه رجبی، علیرضا خوشبخت، مجتبی رحیمی، ویدا ربانی، الهه محمدی، الناز محمدی، حامد شفیعی و یلدا معیری از جمله روزنامه‌نگارانی‌اند که نیروهای امنیتی ضمن تفتیش خانه‌هایشان، برخی را بازداشت و شماری را احضار کرده‌اند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در این بیانیه نوشت: «لازم است برای چندمین بار تاکید کنیم که از نظر حرفه‌ای، پوشش خبری اعتراض‌های عمومی یا محدود با پوشش خبری زلزله، سیل، افتتاح سد یا کارخانه، انتشار آمار طلاق و‌ گزارش یک حادثه قتل هیچ تفاوتی ندارد.»

این انجمن در پایان یادآور شد که نمی‌توان صرفا به دلیل پوشش خبری اتفاق‌ها، برای رسانه‌ها «محدودیت‌های غیرقانونی» گذاشت و برای احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران اقدام کرد.

مهران محبتی و منیره محمدی هم در روزهای دوشنبه ۲۸ و پنجشنبه ۳۱ شهریور در رشت و سنندج، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. نیروهای امنیتی آرمین همتی، شهروند اهل آبدانان ایلام، را هم بازداشت کرده‌اند. تاکنون از محل نگهداری و اتهام‌های طرح‌شده علیه آن‌ها، اطلاعی در دست نیست.

هه نگاو نیز از بازداشت لیلا قلوزی و فرزندش، دادتام هشتادست، در روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، در جریان اعتراض‌های کامیاران خبر داد و اعلام کرد که از سرنوشت این دو نفر خبری در دست نیست. هه‌نگاو همچنین ویدیویی از خیابان منبع آب شهر مهاباد منتشر کرد که بر اساس آن، نیروهای امنیتی در حال جست‌وجوی خانه‌به‌خانه و بازداشت همراه با خشونت مردم‌اند.

اسماعیل نبی، بهزاد مصطفی‌پور و احسان عبدالله‌زاده نیز در اعتراض‌های پیرانشهر بازداشت شدند و تاکنون از اتهام‌های وارده و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.