بازداشت بیش از ۷۳۰ نفر در اعتراض‌های سراسر روسیه

دستگیرشدگان به فراخوان پوتین درباره بسیج نیروی نظامی بیشتر برای جنگ در اوکراین اعتراض داشتند

بر اساس قوانین روسیه، برگزاری تجمع بدون مجوز غیرقانونی و هرگونه فعالیتی در بدنام کردن نیروهای مسلح، هم ممنوع است - AFP

یک گروه حقوق بشری اعلام کرد که در تظاهرات روز شنبه، ۲۴ سپتامبر (دوم مهر)، در شهرهای مختلف روسیه، بیش از ۷۳۰ نفر بازداشت شده‌اند.

به گزارش رویترز، این تظاهرات سه روز پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، درباره بسیج نیروی نظامی بیشتر برای جنگ در اوکراین فراخوانی صادر کرد. این اولین فراخوان نظامی مسکو از زمان جنگ جهانی دوم برای جذب نیروهای ذخیره است که هم‌زمان با شکست‌های متعدد روسیه در اوکراین صادر می‌شود.

گروه نظارتی مستقل اووی‌دی- اینفو (OVD-Info) اعلام کرد که از بازداشت تظاهرات‌کنندگان روس در ۳۲ شهر مختلف، از سن پترزبورگ تا سیبری، مطلع شده است.

بر اساس قوانین روسیه، برگزاری تجمع بدون مجوز غیرقانونی و هرگونه فعالیتی در بدنام کردن نیروهای مسلح، هم ممنوع است.

در تظاهرات اخیر، تنها مردان حضور نداشتند و حضور زنان نیز بسیار چشمگیر بود. تصاویر مربوط به این اعتراض‌ها، افسران روس را نشان می‌دهد که مردان و زنان را به سمت ماشین‌های پلیس هدایت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته برخی کارشناسان، فراخوان بسیج نظامی پوتین به مثابه اعتراف به این مسئله است که جنگ روسیه علیه اوکراین پس از نزدیک به هفت ماه، طبق برنامه پیش نمی‌رود.

سرگئی نیکی‌فوروف، سخنگوی زلنسکی، این فراخوان بسیج و گفته‌های پوتین را یک «تراژدی بزرگ» برای مردم روسیه خواند. او در بیانیه‌ای، اعلام کرد سربازانی که به خط مقدم در اوکراین اعزام می‌شوند، با سرنوشتی مشابه سایر نیروهای ناآماده روسیه که در اولین روزهای تهاجم عقب رانده شدند، روبرو خواهند شد.

به گفته مقام‌های روسی، تعداد کل نیروهای ذخیره‌ای که در این فرمان پوتین فراخوانده می‌شوند، می‌تواند به ۳۰۰ هزار نفر برسد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد تنها کسانی که در امور رزمی و خدماتی سابقه مرتبط داشته باشند، پذیرفته خواهند شد. او افزود که حدود ۲۵ میلیون نفر با معیارها مطابقت دارند، اما تنها حدود یک درصد از آن‌ها اعزام می‌شوند.

مدت کوتاهی پس از سخنرانی پوتین در روز چهارشنبه، رسانه‌های روسیه از افزایش شدید تقاضا برای بلیت سفرهای خارجی با هواپیما خبر دادند. این تقاضای گسترده موجب شد که نرخ بلیت‌ها به مبالغ گزافی برسد و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اعلام کنند که تمام بلیت‌هایشان را فروخته شده‌اند.

هم‌زمان،‌ برخی شهروندان روس برای فرار از کشور به سمت خط مرزی بین روسیه و گرجستان هجوم بردند. این مرز تقریبا ۱۰ کیلومتر است که طبق گزارش‌ها، مردم بیش از ۲۰ ساعت برای عبور از آن منتظر بوده‌اند.

در حال حاضر، گزینه‌های فرار از روسیه محدودند زیرا اوایل این هفته، چهار کشور از پنج کشور اتحادیه اروپا که در همسایگی این کشور قرار دارند، اعلام کردند که دیگر به روس‌ها اجازه ورود با ویزای توریستی نمی‌دهند و برای ورود به خاکشان، سختگیری‌های بیشتری اعمال می‌کنند.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، از اعضای اتحادیه اروپا خواست مرزها را به روی کسانی که نمی‌خواهند کرملین از آن‌ها استفاده کند، باز کنند. با این حال، گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی، گفت که کشورش به روس‌هایی که فرار می‌کنند، پناهندگی نمی‌دهد.

او روز جمعه در توییتر نوشت: «روس‌ها باید در کشورشان بمانند و با پوتین بجنگند.»

بیشتر از جهان