دبیرکل اتحادیه عرب: قدس شرقی سرزمینی اشغال‌شده است

کسانی که خواستار احترام به قوانین بین‌المللی‌اند، نباید براساس استانداردهای دوگانه عمل کنند

کوزوو، کشوری با اکثریت مسلمان، سفارتخانه‌ خود را در بیت‌المقدس افتتاح کرد و آن را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت- AHMAD GHARABLI/ AFP

هرچند پس از انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا از تل‌آویو به قدس در سال ۲۰۱۸، انتظار می‌رفت بسیاری از کشورهای هم‌پیمان آمریکا سفارتخانه‌های خود را به بیت‌المقدس منتقل کنند، شمار بسیار اندکی به پیروی از واشنگتن چنین کردند. در سال ۲۰۲۱، کوزوو، کشوری با اکثریت مسلمان، هم سفارتخانه‌ خود را در بیت‌المقدس افتتاح کرد و آن را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، روز شنبه، ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲، در حساب کاربری‌ خود در توییتر، نوشت: «بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و شورای امنیت، بیت‌المقدس شرقی سرزمینی اشغالی است و هرگز نباید به‌گونه‌ای دیگر با آن برخورد شود و تعامل صورت گیرد و البته کسانی که خواستار احترام به قوانین بین‌المللی‌اند، نباید استانداردهای دوگانه را اعمال کنند.»

این در حالی است که پنجشنبه گذشته، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی در حاشیه هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهوری کوزوو، دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب، گفت که ابوالغیط «به توضیح‌های رئیس‌جمهوری کوزوو درباره تلاش‌های کشورش برای به رسمیت شناختن از سوی شمار بیشتری از کشورهای جهان و گسترش روابط منطقه‌ای و بین‌المللی کوزوو، گوش فرا داد».

ابوالغیط سپس خاطرنشان کرد: «هرچند موضع دولت قبلی کوزوو درباره افتتاح سفارت آن کشور در بیت‌المقدس در سال ۲۰۲۱، تصمیم حاکمیتی یک دولت مستقل بود، ما آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی می‌دانیم که بیت‌المقدس را شهری اشغال‌شده می‌داند و آن را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد.»

به گفته جمال رشدی، دبیرکل اتحادیه عرب از رئیس‌جمهوری کوزوو خواست تا «درباره تصمیم بازگشایی سفارت کشورش در شهر بیت‌المقدس تجدیدنظر کند». ابوالغیط افزود: «تصمیم دولت قبلی کوزوو نه اقدامی برای دستیابی به صلح فراگیر در منطقه و نه بازتاب‌دهنده روابط دوستانه‌ای است که شماری از کشورهای عربی را با مردم کوزوو پیوند می‌دهد.»