امین تارخ، هنرپیشه تئاتر و سینما، درگذشت

امین تارخ که ۶۹ سال سن داشت از چند روز پیش به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری شده بود

امین تارخ متولد ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز بود - ایرنا

امین تارخ،‌ بازیگر سرشناس ایران امروز شنبه دوم مهرماه بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه نوری، مسئول روابط عمومی بیمارستانی که تارخ در آن بستری شده بود، ضمن تایید خبر فوت این هنرمند گفت: «آقای تارخ در تاریخ ۲۸ شهریور به دنبال ایست کامل قلبی و تنفسی توسط آمبولانس به اورژانس بیمارستان منتقل شد و بلافاصله تحت عملیات احیای قلبی و ریوی پیشرفته قرار گرفت. پس از یک ساعت عملیات احیا، ضربان قلب فعال شد و احتمالا به علت طولانی بودن مدت ایست قلبی تنفسی، تنفس بیمار با دستگاه صورت گرفت و در عین حال هوشیاری بیمار بسیار پایین بود.»

به گفته او، در بررسی‌های انجام شده، سکته قلبی وسیع عامل ایست قلبی تنفسی این بازیگر بوده است.

امین تارخ متولد ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز بود. او در سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. سپس تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین فیلمی که تارخ در آن ایفای نقش کرد، مرگ یزدگرد به کارگردانی بهرام بیضایی در سال۱۳۶۰ بود. او همچنین در نقش‌های ماندگاری مانند ابن سینا در مجموعه تلویزیونی بوعلی سینا در سال ۱۳۶۴ ایفای نقش کرد. او بازیگری صاحب سبک بود و نقش‌های مختلف و مهمی را در فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و تئاتر ایفا کرد. 

تارخ هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیئت داوری در جشنواره‌های ملی مختلف و همین‌طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشت. او همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شده بود.

این بازیگر پیشکسوت در سال ۱۳۷۳ نخستین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تاسیس کرد که یکی از فعال‌ترین موسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود. این موسسه در سال ۱۳۷۹ اقدام به برقراری ارتباط با سایر مدارس بین‌المللی آموزش بازیگری کرد و امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی دعوت شد و دو سال به عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرد. 

این بازیگر تئاتر،‌ سینما و تلویزیون ایران، در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت لوح افتخار «هنرمند ملی» شد.

بیشتر از فیلم