بریتانیا: ارتش روسیه نگران شکست‌ همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین است

نیروهای روس تلاش می‌کنند با حمله به سدها، گذرگاه‌های نظامی اوکراین را زیر آب ببرند

روسیه حملاتش به شهرهای مختلف اوکراین را ادامه می‌دهد - AFP

در حالی که همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه در مناطق اشغالی اوکراین در حال برگزاری است، روسیه به حملاتش به شهرهای مختلف این کشور ادامه می‌دهد.

پیش از این، چهار منطقه تحت کنترل روسیه در اوکراین اعلام کرده بودند که برای الحاق رسمی به روسیه یک همه‌پرسی سریع برگزار خواهند کرد؛ اقدامی که پیش‌درآمدی برای ادعای مسکو در الحاق شماری از مناطق اشغالی اوکراین به خاک خود تلقی می‌شود.

خبرگزاری‌های روسی اعلام کردند که رای‌گیری در لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا صبح جمعه آغاز شده است و نظرسنجی‌ خانه‌به‌خانه انجام می‌شود؛ در عین حال مردم می‌توانند در روز ۲۷ سپتامبر، شخصا و به صورت حضوری، رای دهند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به این اقدام، «همه‌پرسی‌‌های ساختگی» را محکوم کرد.

به گزارش گاردین، زلنسکی در سخنرانی شبانه خود گفت: «جهان به این شبه همه‌پرسی‌ها واکنش نشان خواهد داد و این رفتار قطعا محکوم خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، الکساندر استاروخ، یکی از مقام‌های شهر زاپوریژیا، از طریق کانال تلگرامی خود اعلام کرد که نیروهای روسی روز شنبه حملات جدیدی را آغاز کرده‌ و تاسیسات زیرساختی را هدف قرار داده‌اند. به گفته او، بر اثر این حملات، یک فروند موشک به ساختمانی مسکونی اصابت کرد که به آتش‌سوزی و مرگ یک نفر منجر شد و هفت نفر دیگر را زخمی کرد.

وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه احتمالا در تلاش‌اند به سدهای اوکراین‌ حمله کنند تا گذرگاه‌های نظامی اوکراین دچار آبگرفتگی شوند.

بنا بر گزارش این وزارتخانه، در میان نگرانی‌های مسکو از عقب‌نشینی در میدان نبرد با ارتش اوکراین، نیروهای روسی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پس از حمله به سدی در نزدیکی کریو ریه در مرکز اوکراین، با موشک‌های بالیستیک یا سلاح‌های مشابه به سد دیگری بر رودخانه سیورسکی دونتس حمله کردند.

تلاش نیروهای روسی برای حمله به سدها در شرایطی است که نیروهای اوکراینی در امتداد هر دو رودخانه به سمت پایین‌دست پیشروی می‌کنند. در گزارش بریتانیا، درباره حملات روسیه آمده که «به دلیل فاصله سدهای آسیب‌دیده و مناطق جنگی، بعید است در عملیات اوکراین اختلال قابل‌توجهی ایجاد شده باشد».

در همین حال در روسیه، ساعاتی پس از آنکه کرملین فراخوان بسیج نیروهای ذخیره به تعداد دست‌کم ۳۰۰ هزار سرباز را صادر کرد، مردان روس برای خروج از این کشور صف بسته‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، خط مرزی بین روسیه و گرجستان تقریبا ۱۰ کیلومتر است که طبق گزارش‌ها، مردم بیش از ۲۰ ساعت برای عبور از آن منتظر بوده‌اند.

در حال حاضر، گزینه‌های فرار از روسیه محدودند زیرا در اوایل این هفته، چهار کشور از پنج کشور اتحادیه اروپا که در همسایگی این کشور قرار دارند، اعلام کردند که دیگر به روس‌ها اجازه ورود با ویزای توریستی نمی‌دهند و سختگیری‌های بیشتری را برای ورود به خاکشان اعمال می‌کنند.

به گزارش پولیتیکو، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، از اعضای اتحادیه اروپا خواست مرزها را به روی کسانی که نمی‌خواهند کرملین از آن‌ها استفاده کند، باز کنند.

با این حال، در میان تلاش روس‌ها برای خروج از کشور، گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی، گفت که کشورش به روس‌هایی که فرار می‌کنند، پناهندگی نمی‌دهد. او روز جمعه در توییتر، نوشت: «روس‌ها باید در کشورشان بمانند و با پوتین بجنگند.»

ساتو سیکانن، شهردار منطقه‌ کارلیای جنوبی در فنلاند، نیز روز شنبه اعلام کرد که در روزهای اخیر، تعداد افراد عبورکننده از مرز روسیه به سمت فنلاند نسبت به هفته گذشته، دو برابر شده است. او گفت: «رئیس‌جمهوری فنلاند و کمیته وزیران برای صدور ویزا برای شهروندان روسیه به منظور ورود به این کشور محدودیت‌های قابل‌توجهی را پیشنهاد کردند؛ هرچند تعداد ویزاهای صادرشده در حال حاضر هم به‌شدت کاهش یافته است.»

بیشتر از جهان