وزیر کشور جمهوری اسلامی، مردم ایران را مسئول کشتار معترضان دانست

احمد وحیدی اعمال محدودیت‌ها بر اینترنت را تایید کرد و مسئولیت آن را نیز بر عهده مردم معترض گذاشت

در حالی که اعتراض‌های سراسری در ایران هفتمین روز خود را پشت سر گذاشته و تصاویر فراوانی از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به مردم معترض منتشر شده است، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، معترضان را عامل کشتارهای اخیر معرفی کرد.

او کشته‌ها را به چهار گروه‌ تقسیم کرد و مدعی شد: «گروه اول کشته‌های گروهک‌های غرب و شمال غرب‌اند، گروه دوم مردم عادی‌اند که یا اغتشاشگران آن‌ها را کشته‌اند یا طی تسویه‌حساب شخصی به قتل رسیده‌ و در این مکان‌ها رها شده‌اند. گروه سوم پلیس‌ها و ماموران امنیتی‌ و گروه چهارم افرادی‌اند که قصد داشتند به مقرهای حساس وارد شوند و ماموران  برای دفاع از این مقرهای حساس آن‌ها را کشتند که آمار آن‌ها بعد از تجزیه‌وتحلیل اعلام می‌شود.»

وزیر کشور دولت سیزدهم با توجه به حضور گسترده جوانان و نوجوانان در این دوره از اعتراض‌ها، به خانواده‌ها توصیه کرد فرزندانشان را «هدایت و از آن‌ها مراقبت کنند تا اسیر دست دشمنان نشوند».

او همچنین محدودیت‌های اینترنتی را تایید و اعلام کرد که این محدودیت‌ها به منظور کنترل امنیت و برای کنترل اغتشاشگران است.

احمد وحیدی، جمعه شب اول مهر در گفت‌وگویی تلویزیونی خیزش سراسری مردم ایران را «سازماندهی» شده خواند و گفت: «اصل محدودیت به‌عهده اغتشاشگران است که موجب این محدودیت می‌شوند. این شرایط هم موقت است تا زمانی که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی مطمئن شوند این وضعیت ادامه دارد.»

او تاکید کرد که باید محدودیت‌هایی اعمال شود تا معترضان نتوانند اعتراضات را سامان دهند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی همچنین بار دیگر بر سناریویی که ساعاتی پس از کشته شدن مهسا امینی از آن صحبت کرده بود، تاکید کرد و بدون ارائه مستندات، اعلام کرد که شواهد پزشکی مبنی بر فقدان ضرب‌وشتم مهسا امینی قطعی است.

وحیدی با اعلام این خبر در پخش زنده گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: «برابر دستور رئیس‌جمهوری، مسئول پیگیری و بررسی موضوع شدم و با استفاده از بخش‌های مختلف پزشکی، تحقیقات محلی، گزارش نظارت‌ها و پزشکی قانونی تلاش شد موضوع با دقت و سرعت لازم جلو برود.»

احمد وحیدی در حالی مسئول پیگیری و حقیقت‌یابی شده است که اصل بی‌طرفی در تحقیقات را کنار گذاشته و از روز اول که مسئولیت این کار را بر عهده گرفته، بدون اعلام نظر پزشکی قانونی تاکید کرد مهسا امینی اصلا هدف ضرب‌وشتم قرار نگرفته و عامل مرگ او بیماری زمینه‌ای بوده است.

وحیدی این بار هم اعلام کرد که نتیجه مشاهدات عینی او و گفت‌وگو با افرادی که در صحنه حاضر بودند و نیز اخذ گزارش از دستگاه‌های مربوطه و سایر بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضرب‌وشتمی در کار نبوده است. این در حالی‌ است که پدر مهسا امینی پیش از این اعلام کرده بود برخی افراد همراه مهسا به او گفته‌اند که مهسا در ون گشت ارشاد و در راهروی بازداشتگاه وزرا کتک خورده است.

اعتراض‌های جمعه شب در شهرهای مختلف ایران کماکان ادامه داشت. پس از راهپیمایی حکومتی ضداعتراض‌های مردمی به سبک و سیاق همیشگی، میزان سرکوب معترضان و توسل نیروهای امنیتی به خشونت بیش از قبل گزارش شد.

بر اساس ویدیوها و اخبار رسیده از تهران، جمعه شب تعداد نیروهای امنیتی به نسبت بیشتر از شب‌های گذشته بود و بسیج در این اعتراض‌ها حضور فعال‌تری داشت. بسیجی‌ها در ساعات ابتدایی شروع اعتراض‌ها با برگزاری مانور قدرت‌نمایی خیابانی سعی کردند در میان مردم رعب و وحشت ایجاد کنند. نیروهای موتورسوار بسیجی به خیابان‌های اصلی شهر رفتند و با شعارهای «حیدر، حیدر»، «حزب‌الله، ماشاالله» و فریاد زدن و چوب و باتوم چرخاندن تلاش کردند فضای شهر را در اختیار بگیرند تا از حضور مردم جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، مردم در محله‌های نیاوران، بلوار فردوس، آریا شهر، تهرانپارس، ستارخان، شهرک اکباتان، هفت حوض، نازی‌آباد، شهرک امید، چیتگر، بلوار کشاورز، نارمک، قیطریه، پل صدر، ولی‌عصر، پل رومی، تجریش، جنت‌آباد و پارک‌وی به خیابان‌ها آمدند و تا پاسی از شب ماندند و به اعتراض‌های خود ادامه دادند. بر اساس ویدیویی که از تهران منتشر شد، برخی از زنان حاضر در اعتراض‌ها علاوه بر سوزاندن روسری‌ها، مانتوهای خود را هم در آتش انداختند. 

همچنین ویدیوهایی از شهرهای ایران منتشر شد که نشان می‌داد زنان در شهرهای مختلف از سر کردن حجاب امتناع می‌کنند. زنان جدا از اعتراض‌ها، بدون روسری از کنار نیروهای ضدشورش و امنیتی رد می‌شوند و به نظر می‌رسد با گسترش روزبه‌روز اعتراض‌ها، در این روزها، ولویت حفظ نظام بالاتر از حفظ حجاب اجباری شده است. 

صداوسیما در گزارشی، به بازگشایی مدارس و خرید لوازم‌التحریر اشاره کرد و مدعی شد که اعتراض‌های خیابانی باعث شده است دانش‌آموزان نتوانند خرید کنند، چرا که بازار زودتر از زمان معمول تعطیل می‌شود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هم مانند روزهای گذشته بیانیه‌ای صادر کرد و در آن، از دستگیری تعدادی از معترضان در زاهدان خبر داد. اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اعتراض‌ها پس از کشته شدن مهسا امینی، با هدایت «رسانه‌های معاند، جریان‌های ضدانقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی متخاصم»، برنامه‌ریزی و طراحی شده بود.

در این بیانیه آمده است: «با اقدام‌های اطلاعاتی به‌موقع دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان، مقاومت درهم شکسته و تعدادی از عناصر خودفروخته و آشوبگر که قصد تخریب اماکن عمومی و اموال مردم شریف زاهدان را داشتند، دستگیر و به مرجع محترم قضایی معرفی شدند.» وزارت اطلاعات در مورد تعداد دستگیرشدگان چیزی اعلام نکرد.

بخش خبری ۲۰:۳۰ صداوسیما شامگاه جمعه، یکم مهر، آمار غیررسمی کشته‌شدگان تجمع‌های اعتراضی اخیر را که در پی جان باختن مهسا امینی در ده‌ها شهر ایران به راه افتاد، ۳۵ نفر اعلام کرد؛ اما در این برنامه گفته شد که آمار رسمی را نهادهای مسئول اعلام خواهند کرد.