سرکوب در خیابان و تهدید در رسانه‌ها؛ صف‌آرایی حکومت در مقابل مردم ایران

از روسای سه قوه گرفته تا رسانه‌های وابسته به حکومت، ایرانیان معترض را «اغتشاشگر» نامیدند و تهدید کردند

هم‌زمان با گسترده‌تر شدن دامنه اعتراض‌های سراسری، نگرانی‌های حاکمیت نیز افزایش یافته است؛ بیانیه‌های تهدیدآمیز وزارت اطلاعات، ارتش و سپاه پاسداران، رویکرد رسانه‌های حکومتی و سخنان رؤسای سه قوه و شماری از نمایندگان مجلس حاکی از آن است که حاکمیت مانند همیشه با تهدید، برخوردهای خشونت‌آمیز و نسبت دادن معترضان به خارج از کشور، قصد دارد اعتراض‌ها را خاموش و بقای خود را تضمین کند.

روسای سه قوه: معترضان آشوبگر و اغتشاشگرند

روز جمعه یکم مهرماه، غلامحسین‌ محسنی‌ اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، ایرانیان معترض را «آشوب‌طلب» و «اغتشاشگر» نامید و دستور «مقابله» و «برخوردهای بازدارنده» با آنان را صادر کرد. او از دادستان کل و دیگر مراجع قضایی خواست که تکمیل و رسیدگی به پرونده قضایی معترضان بازداشتی نیز «تسریع» شود.

رئیس قوه قضاییه، مردم معترض را به «خسارت واردکردن به اموال عمومی»، «ارتباط با سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور» و «تمرد در برابر پلیس» متهم کرد و از مسئولان قضایی در نقاط مختلف کشور خواست که «بدون هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی» با آنان مقابله کنند.

محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن تهدید تلویحی فعالان رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی، آنان را نیز به «ترویج دروغ و شایعه» و «برانگیختن هیجانات مردم و جوانان» متهم کرد و گفت: «نباید اجازه دهیم دشمن با سوءاستفاده از موقعیت به وجود آمده بخشی از جامعه را که بر اساس شنیدن برخی از اخبار غیردقیق، دارای سوال و مطالبه می‌باشند را مسئله‌دار و دارای شبهه کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس قوه قضاییه ادعا کرد که این اقدام‌ها در «راستای حفظ ایمنی و آرامش شهروندان و صیانت از زندگی عادی» آنان انجام می‌شود.

روز پنج‌شنبه نیز ابراهیم رئیسی در جریان سفر به نیویورک و در حضور خبرنگاران بین‌المللی، ادعای آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد و اعتراض‌های خیابانی مردم ایران را «اغتشاش» خواند و گفت که «هیچ‌کس اغتشاش را قبول ندارد.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور، در جلسه علنی مجلس، اعتراض‌های عمومی را «توطئه خارجی» خواند و مدعی شد که دشمن در پی «ایجاد آشوب در کشور است».

سرکوب معترضان با زبان تهدید

تهدید، بازداشت، متهم کردن معترضان به ارتباط با عوامل خارجی و پرونده‌سازی برای آنان، ترفند تکراری جمهوری اسلامی ایران برای خاموش کردن اعتراض‌های سراسری است.

در اعتراض‌های اخیر نیز علاوه بر مقام‌های ارشد حکومت، دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران نیز از این ترفند برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم استفاده کرده‌اند.

وزارت اطلاعات دولت رئیسی روز پنج‌شنبه ‌به‌صورت انبوه برای شهروندان پیامک ارسال کرد و به آنان درباره حضور در اعتراض‌ها هشدار داد.

روز جمعه نیز اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، در بیانیه‌ای، ایرانیان معترض را «فتنه‌گران داخلی و خارجی» نامید و مطالبه‌های آنان برای آزادی‌خواهی را «خواب شوم علیه ارزش‌های دینی و دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی» خواند.

او همچنین و در ادبیاتی تهدید‌آمیز از قول علی خامنه‌ای اعلام کرد که «کشور از لحاظ دفاعی به مرحله بازدارندگی رسیده است و دشمنان عِرض خود می‌برند».

یک روز پس‌ازاینکه علی کریمی، عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران از بدنه ارتش دعوت کرد به مردم ملحق شوند و نگذارند که خون افراد بی‌گناه بر زمین ریخته شود، ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در هماهنگی کامل با دیگر ارکان حاکمیت، مردم معترض را به ایجاد «اغتشاش» و «تخریب اموال عمومی» متهم کرد و با دفاع تمام‌قد از نیروی انتظامی در بیانیه‌ای تهدید‌آمیز گفت که نیروهای مسلح به «دشمنان» اجازه نمی‌دهند از موقعیت به وجود آمده «سوء‌استفاده» کنند.

روز پنج‌شنبه سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای مشابه، اعتراض‌های خیابانی مردم را «فتنه» خواند و از قوه قضائیه خواست با «دروغ‌پردازان» در فضای مجازی، برخورد «عبرت‌آموز» انجام دهد.

روزنامه کیهان، ارگان رسانه‌ای زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز طی روزهای گذشته به‌تناوب، خواستار برخورد با مردم معترض شده‌اند.

همچنین شماری از نمایندگان مجلس نیز به‌صراحت مردم را تهدید کردند؛ جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نخستین نماینده‌ای که درباره قتل مهسا امینی اظهارنظر کرد و قول پیگیری داد، روز سه‌شنبه معترضان را «منافق و معاند» نامید.

سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در توییتی ادعا کرد که «منافقین و سرویس‌های خارجی» در اعتراض‌های مردمی دست دارند. او نیز معترضان را تهدید کرد و گفت: «کاش دولت اجازه بدهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی طومار اغتشاشگران مفسد را بپیچند.»

روح‌الله متفکر آزاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم مدعی شد که «فوت مهسا امینی فرصتی برای عقده‌گشایی برخی جریانات سیاسی داخلی و دشمنان خارجی شده است.»

زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی هم در توییتی نوشت: «لیدرهای اغتشاشات مرگ مهسا امینی را ‫بهانه‬ قرار داده و می‌خواهند کشور را درگیر آشوب‌های خیابانی کنند و آشکارا اعلام می‌کنند که نام او برای ما اسم رمز حمله است.»