ادامه اعتراض‌های سراسری در ایران؛ کیهان: امانشان ندهید

موج حمایت‌های داخلی و خارجی از اعتراض‌های مردم ایران رو به گسترش است

پس از پایان سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل، ماشین سانسور و سرکوب جمهوری اسلامی شتاب بیشتری گرفت؛ اما نتوانست موج گسترده اعتراض‌ها در سراسر ایران نسبت به کشته شدن مهسا امینی را فرو بنشاند. جوان ۲۲ ساله‌ای که تنها دو ساعت پس از بازداشت گشت ارشاد سکته قلبی و مغزی کرد و به کما رفت و روز جمعه در بیمارستان کسری تهران جان‌باخت.

روزنامه کیهان در یادداشتی، معترضان را «اغتشاشگر و پادوی دشمن» خواند و نوشت: «به جنایتکاران امان ندهید.» کیهان مدعی شد: «ماجرای گشت ارشاد و درگذشت مهسا امینی بهانه‌ای شد تا اغتشاشگران، بانیان و صحنه‌گردانان فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ از معاندین و ضدانقلاب خارج نشین تا پادوهای داخلی غرب به میدان بیایند و سناریوی دیگری از آشوبهای خیابانی را در ایران کلید بزنند.»

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه، ۲۹ شهریور، در سازمان ملل سخنرانی داشت و پس از آن، در جمع گروهی از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا حضور یافت. او هم‌زمان با شدت یافتن سرکوب اعتراض‌ها در ایران، مدعی شد که «دفاع از حقوق بشر در ذات جمهوری اسلامی است».

رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره قتل مهسا امینی گفت که او به همراه سایر نهاد‌های نظارتی و پزشکی این پرونده را دنبال می‌کند و «این موضوع برای ما نه یک ابزار سیاسی، بلکه یک تکلیف الهی و یک وظیفه در جایگاه حاکمیت است». او در عین حال، رسانه‌های غربی را متهم کرد که «​​به کشته شدن زنان و مردان در کشورهای غربی و آمریکا به دست نیروهای پلیس حساسیتی نشان نمی‌دهند».

اعتراض‌های سراسری در ایران روز پنجشنبه، ۳۰ شهریور، به ششمین روز خود وارد می‌شود اما از شامگاه چهارشنبه و تنها چند ساعت پس از پایان سخنرانی رئیسی، اینترنت در ایران قطع شده است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، چند ساعت پیش از این قطعی گفته بود که احتمال دارد نهادهای امنیتی به دلیل «مسائل امنیتی»، محدودیت‌هایی در دسترسی به اینترنت ایجاد کنند.

در پی به اجرا گذاشته شدن این تصمیم، شدت سرکوب‌ها از چهارشنبه شب در شهر‌های مختلف ایران افزایش یافت و از شلیک مستقیم به معترضان در خیابان‌ها گزارش‌های متعددی منتشر شد. با وجود این، دامنه اعتراض‌ها در روز پنجم به چند شهر‌ دیگر هم سرایت کرد و نظام پی برد که در این شهر‌ها نیز تعداد مخالفان قابل‌توجه است.

از تصاویر و فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، چنین پیدا است که معترضان خشمگین توانسته‌‌اند در برخی مناطق، نیرو‌های سرکوب را عقب برانند. در این تصاویر، آتش زدن پوسترهای علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی و پایین کشیدن تابلو دفاتر برخی نهاد‌های حاکمیتی یا دولتی هم دیده می‌شود.

همزمان پیامی از شهبانو فرح پهلوی بازنشر شده است که خطاب به معترضان می‌گوید: «به شما هم‌میهنان افتخار می‌کنم که با تمام سختی‌ها و فشارها جلو این‌ها ایستادید. روحیه قوی و امید به آینده اسلحه شما در برابر اسلحه آن‌هایی است که به شما حمله می‌کنند. این امید را از دست ندهید. مطمئن باشید که روزگار این‌طور نمی‌ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی هم با انتشار پیامی ویدیویی، خطاب به مردم ایران گفت: «شما با هم از هر نیروی سرکوبی قوی‌ترید و اگر این روند ادامه یابد، مسلما پیروز خواهید بود. خیابان دست شما است. نگهش دارید.»

گروهی از خوانندگان در ایران همسو با این پیام، کنسرت‌های خود را لغو کردند که آرش و مسیح، ناصر زینعلی، فرزاد فرزین، سیروان خسروی از جمله آن‌ها بودند. مهران مدیری هم با انتشار ویدیویی، به ادامه آزار و اذیت مردم در جمهوری اسلامی انتقاد کرد و از نیرو‌‌های سرکوبگر خواست به خشونت‌ها پایان دهند. او از مقام‌های سازمان صدا و سیما خواست تصویر و برنامه‌ای از او پخش نکنند.

موج همبستگی داخلی و خارجی با اعتراض‌های مردم ایران هر لحظه رو‌به‌گسترش است.

گروه هکری انانیموس (گمنام)، از مهم‌ترین گروه‌های هکری در جهان، از روز چهارشنبه به نشانه همبستگی با اعتراض‌های مردم ایران، چند سایت دولتی در ایران را هک کرد. در حال حاضر، دسترسی به سایت‌ علی خامنه‌ای، نهاد ریاست‌جمهوری، بانک مرکزی، خبرگزاری صداوسیما، پزشکی قانونی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ایسنا مختل شده است یا امکان‌پذیر نیست.

همزمان کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، هم با ستایش شجاعت مردم ایران گفت: «ما باید هرکاری که می‌توانیم برای پیروزی مردم ایران انجام دهیم.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد که مقابله با «سرکوب خونین اعتراض‌های سراسری مردم ایران، نیازمند اقدام فوری جهانی است».

با وجود این حمایت‌ها و افزایش دامنه اعتراض‌ها در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی به سیاست سرکوب و تهدید و سانسور مردم و خاموش کردن صدای آ‌ن‌ها ادامه می‌دهند. محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌‌کننده سپاه که در سرکوب اعتراض‌ها در ایران سابقه طولانی دارد، هم وارد میدان شده و بار دیگر مردم را به برخورد تهدید کرده است.

نقدی خطاب به مقام‌های قضایی گفت: «اگر تهمت‌زنندگان و توهین‌کنندگان به نیروهای انتظامی را محاکمه نکنید، امنیت کشور را به مخاطره انداخته‌اید.» او اعتراض‌های مردمی را «هرج‌ومرج‌» خواند و افزود که به علت «رها» بودن فضای مجازی است که چنین اتفاقی رخ داده و «امپراتوری رسانه‌ای دشمن» مرگ مهسا امینی را «دستاویز» خود قرار داده است.

سازمان بسیج استادان، طلاب و روحانیون هم با انتشار بیانیه‌ای، «سهل‌انگاری و بی‌توجهی سالیان متمادی مسئولان در مدیریت فضای مجازی» را بستر شکل‌گیری اعتراض‌ها دانست. در این بیانیه ادعا شد: «دشمن می‌خواهد از درگذشت خانم امینی فتنه قومی-جنسیتی و التهاب‌آفرینی به وجود آورد.»

جمعی از طلاب حوزه‌ علمیه‌های تهران هم به بهانه «هتک حرمت مقدسات و آتش زدن پرچم ایران» در تهران تجمع برگزار و از اجرای قانون حجاب اجباری حمایت کردند. روزنامه کیهان در ستون خوانندگان خود چنین نوشت: «لاشخورهای سیاسی که به دفعات کشته‌‌سازی را در پرونده کثیف خود دارند، به صف شده‌اند و درصدد انتقام از نظام‌اند‌.»

در همین حال، اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان، با گسترده توصیف کردن اعتراض‌ها در این استان، به طور تلویحی از موضع‌گیری‌های حساسیت‌برانگیز مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت: «هر نوع اظهارنظر غیرمسئولانه می‌تواند هم آثار منفی داشته باشد و هم اینکه فضایی ایجاد کند که نتوان آن را مدیریت کرد.»