مهاجران افغان مقیم اتریش؛ جامعه‌ای رو به بالندگی

حدود ۴۰ هزار مهاجر افغان در اتریش زندگی می‌کنند

تالاری با مجسمه‌ها و نقاشی‌های تاریخی در شهر وین، پایتخت اتریش، شامگاه پاییزی روز جمعه ۲۵ شهریور، میزبان ده‌ها مهاجر افغان است که برای ساختن زندگی بهتر تلاش می‌کنند. کف‌زدن‌های پیاپی، نوای تار دمبوره با ترانه اندوهگین مهاجرت، سکوت را می‌شکند. دختران و پسران جوان روی سکو می‌روند و در مورد گذشته تلخ، امروز پر دستاورد و فردای روشن صحبت می‌کنند.

این مراسم برای تقدیر و قدردانی از جوانان افغان مقیم اتریش است که به‌تازگی از دانشگاه‌های مختلف فارغ‌التحصیل شده‌اند. سخنرانان می‌گویند جامعه افغان مقیم اتریش، با عبور از چالش‌ها، در حال تبدیل‌ شدن به جامعه‌ای پویا و رو به بالندگی است. جامعه‌ای که با عبور از محرومیت‌ها و سرخوردگی‌ها و طی کردن فرسنگ‌ها راه‌ دشوار، اکنون در یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان زندگی می‌کنند.

هلال کاشفی، آوازخوان جوان، با دمبوره‌ای در دست روی سکو می‌رود و شعر ابراهیم امینی را با مضمون مهاجرت می‌خواند. او ترانه را با این بیت شروع می‌کند: «من این‌طرف به قدر سلامم، غریبه‌ام - اندازه تلفظ نامم غریبه‌ام.»

ذاکر سلطانی که ۱۰ سال پیش از افغانستان به اتریش مهاجرت کرده، اکنون در رشته تاریخ و هنر فارغ‌التحصیل شده است. او در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت در سال‌های اخیر شماری زیادی از مهاجران افغان در اتریش، به بهترین دانشگاه‌های این کشور راه یافتند.

سلطانی افزود: «جوانان ما از رشته‌های مختلف و در مدارج عالی فارغ‌التحصیل شده‌اند. من به این باور هستم که ما در یک راه درست در حرکت هستیم.»

سلطانی افزود شماری از مهاجران افغان، هرازگاهی با دست زدن به اعمال خرابکارانه، باعث پخش خبرهای منفی در مورد افغان‌های مقیم اتریش می‌‎شوند، اما بسیاری از جوانان با حضور در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فعالیت‌های علمی و فرهنگی تلاش می‌‎کنند فضا را به نفع جامعه مهاجر تغییر دهند.

سلطانی افزود: «گاهی در رسانه‌های اتریشی اخبار منفی در مورد افغان‌های ساکن اتریش منتشر می‌شود، اما ما تلاش می‌کنیم تصویر مثبتی از جامعه افغان ارائه کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلطانی گفت انجمن مهاجران افغان مقیم اتریش هر سال جشن‌های مختلفی برگزار می‌کند و یکی از جشن‌ها برای تشویق فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها و مراکز آموزشی است.

بیشتر جوانانی که در این مراسم حضور دارند، از قوم هزاره افغانستان‌اند. قومی که در معرض حمله‌های مرگبار داعش خراسان و سرکوب شدید طالبان قرار دارد. این جوانان نیز هر کدام پیش از رسیدن به اتریش، طعم تلخ محرومیت در افغانستان و آوارگی در ایران و پاکستان را چشیده‌اند.

سبیحه مرادی، پس از سال‌ها زندگی سخت در پاکستان، اکنون در اتریش است. او عضو «انجمن دانش‌آموزان و دانشجویان افغانستانی مقیم اتریش» است و می‌گوید با وجود مشکلات فراوانی که سد راه مهاجران در اتریش است، جوانان مهاجر افغان توانسته‌اند با عبور از این مشکلات، راه زندگی را پیدا کنند و از فرصت‌هایی که در زمینه تحصیل و آموزش فراهم است استفاده کنند.

مرادی افزود: «با اینکه چالش‌های بزرگی وجود دارد و زندگی در اتریش هم پیچیده است، اما جوانان تلاش می‌کنند از فرصت‌ها خوب استفاده کنند.»

سبیحه مرادی باور دارد که جامعه افغانستانی مقیم اتریش، رو به بالندگی است و برگزاری چنین جشن‌هایی برای دانشجویان و دانش‌آموزان که هر سال برگزار می‌شود، مشوق‌ خوبی برای کمک به افزایش اشتیاق به تحصیل در میان جوانان است.

در اتریش حدود ۴۰ هزار مهاجر افغان زندگی می‌کنند. بخشی از این مهاجران، با استفاده از فرصت‌هایی که در این کشور فراهم شده است، جزئی از جامعه پیشرو این کشور شده‌اند و شماری دیگر هرازگاهی با اقدام‌هایی خشونت‌بار، سرخط رسانه‌های این کشور می‌شوند.

سبیحه مرادی می‌گوید شمار زیادی از مهاجران افغان که بدون پیشینه تحصیلی وارد اتریش شده‌اند، سرگرم کارهای شاق و روزمرگی‌اند، اما بیشتر این افراد به فرزندانشان کمک می‌کنند تا از فرصت‌های آموزشی و تحصیلی استفاده کنند.

اتریش در چند سال گذشته، یکی از کشورهایی بود که بر اخراج آن عده از مهاجران افغان که تقاضای اقامتشان رد شده بود تاکید داشت. با سلطه طالبان بر افغانستان، روند اخراج اجباری این افراد موقتا متوقف شد، اما هنوز شمار زیادی از مهاجران سرگردان‌اند و نمی‌دانند چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد.

بیشتر از زندگی