کمیسیون انرژی مجلس: صادرات رایگان سوخت به لبنان دروغ است

وزیر انرژی لبنان گفته بود واردات سوخت از ایران شامل تحریم‌ها نمی‌شود چون رایگان است

جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این از طریق سوریه برای حزب‌الله سوخت می‌فرستادـ شانا

در حالی‌ که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و مقام‌های دولتی این کشور اذعان کرده‌اند واردات سوخت از ایران رایگان است، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران صادرات رایگان سوخت به این کشور را تکذیب می‌کنند؛ در یکی از آخرین واکنش‌ها، هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ادعا کرد که «این موضوع‌ها که ما سوخت را به صورت رایگان در اختیار این کشور قرار می‌دهیم، قطعا دروغ است».

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در قبال صادرات سوخت به لبنان از این کشور پول دریافت می‌کند، به خبرگزاری ایلنا گفت: «مزیت ارسال سوخت به لبنان علاوه بر درآمدزایی برای کشور این است که ما برای همفکران خود بنزین صادر می‌کنیم.»

جواد اوجی، وزیر نفت، نیز روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، در جمع خبرنگاران صادرات رایگان سوخت به لبنان را انکار کرد و گفت که سال گذشته هم صادرات سوخت به این کشور داشتیم و هرچه صادر کردیم، پولش را گرفتیم.

پیش از او، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم ارسال رایگان سوخت به لبنان را تکذیب کرده بود.

انکار مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در حالی است که دبیرکل حزب‌الله لبنان و مقام‌های این کشور به صراحت گفته‌اند سوختی که از ایران دریافت می‌کنند، رایگان است. ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان، روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد (۱۰ اوت)، در مصاحبه‌ با شبکه خبری المنار گفت که در صورت اجازه نجیب میقاتی، نخست‌وزیر کشورش، آماده است برای دریافت سوخت رایگان به تهران سفر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین اذعان کرد که مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، برای ارائه سوخت رایگان به این کشور اعلام آمادگی کرده است. پیش از آن، روزنامه الاخبار هم در گزارشی نوشته بود که سفیر ایران در بیروت در دیدار با نخست‌وزیر لبنان، پیشنهاد ارسال رایگان سوخت را مطرح کرده است.

برخلاف انکار مقام‌های حکومت ایران، سیدحسن نصرالله روز دوشنبه، دوم مرداد، در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین، به بحران انرژی در لبنان پرداخت و به‌صراحت گفت که می‌تواند سوخت رایگان ایران را به کشورش منتقل کند؛ به‌شرط اینکه دولت موافقت کند. او در ادامه گفت که دولت لبنان به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا جسارت واردات سوخت از ایران را ندارد. وزیر انرژی لبنان هم در واکنش به سخنان او گفت واردات سوخت از ایران هیچ مجازاتی در پی ندارد؛ زیرا رایگان است.

بر اساس گزارش شبکه المنار، مقام‌های حکومت ایران به هیئت فنی این کشور که به‌تازگی در تهران حضور داشتند، قول داده‌اند که طی پنج ماه، ۶۰۰ هزار تن سوخت به لبنان ارسال کنند.

بر خلاف سخنان وزیر نفت که ادعای صادرات سوخت به لبنان در سال گذشته را مطرح کرد، این نخستین توافق مستقیم دولت‌های دو کشور است؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این از طریق سوریه برای حزب‌الله سوخت می‌فرستاد. دبیرکل حزب‌الله نیز رایگان بودن آن را تایید کرده بود.

در پاییز ۱۴۰۰، پس از اینکه گزارش‌هایی درباره ارسال محموله‌های سوخت ایران برای حزب‌الله لبنان منتشر شد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «ما نمی‌توانیم درد و رنج طراحی‌شده علیه مردم لبنان را ببینیم.»