کریم خلیلی: مارشال دوستم باید بابت اظهارات نسنجیده خود عذرخواهی کند

حزب وحدت می‌گوید که حمله به خلیلی حمله به یک پایگاه سیاسی معتبر است

کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان AFP/MUNIR UZ ZAMAN

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت ملی افغانستان، ادعاهای مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در مورد خود را رد کردو دوستم او را به دریافت پول و اطاعت از پاکستان متهم کرده بود.

مارشال عبدالرشید دوستم در نشستی مجازی که به مناسبت گرامیداشت یازدهمین سال ترور برهان‌الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، برگزار شد، گفت که محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، از پاکستان پول می‌گیرد و از ترس نتوانسته در این جلسه رهبران سیاسی که به یاد ربانی برگزار شده، شرکت کند و رهبران را از خود دور کرده است.

محمد کریم خلیلی در حساب فیس‌بوک خود، به این سخنان واکنش نشان داد و بیانیه حزب وحدت را به اشتراک گذاشت. در این بیانیه آمده است که مارشال دوستم از شرکت نکردن کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، ابراز ناراحتی کرده و به او اتهام‌های ناروا زده است.

در بیانیه حزب وحدت اسلامی می‌خوانیم : «مارشال دوستم به شکلی غیرمنتظره حرف‌های نسنجیده و خلاف واقع بیان کرد. به طوری که شنوندگان شک می‌کنند این حرف‌ها را یک رهبر گفته باشد.»

این بیانیه می‌افزاید که حمله به خلیلی و تخریب شخصیت او، حمله به یک پایگاه سیاسی معتبر است که پیامدهای آن کل جامعه محروم افغانستان را متاثر می‌کند. حزب وحدت اسلامی با نکوهش سخنان مارشال دوستم، تاکید کرد که او باید بابت اظهارات خود در مورد دریافت پول از پاکستان، از کریم خلیلی عذرخواهی کند.

حزب وحدت اسلامی نوشت: «مارشال دوستم با این اظهارات به تمامی علایق و ارتباطات جامعه هزاره و ازبک و دو حزب پشت‌پا زد و احساسات بسیاری را جریحه‌دار کرد.»

این حزب اظهار امیدواری کرد که مارشال دوستم در اوضاع کنونی کارهایی نکند که به «خشنودی بدخواهان هزاره‌ها و ازبک‌ها» منجر شود. این حزب با خاطرنشان کردن دفاع همیشگی خود از حقوق اقوام محروم از جمله ازبک‌ها، افزود که حزب وحدت اسلامی افغانستان در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان کنار حزب جنبش قرار گرفت و مارشال دوستم از همین راه به سمت معاون‌ اول ریاست‌جمهوری رسید.

حزب وحدت اسلامی در این بیانیه، یادآور شد که با شماری از احزاب سیاسی برای پایان جنگ و تامین صلح کوشیده اما لجاجت اشرف غنی برای حفظ قدرت و بازی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانع موفقیت آنان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که مارشال دوستم در نشست سه‌شنبه اعلام کرد که اگر جهان کمک کند، می‌تواند در مدتی کوتاه طالبان را سرکوب کند، حزب وحدت می‌گوید که  این حزب به تغییر وضعیت از طریق دیپلماسی باور دارد و سیاست اعلان جنگ از راه دور را راه‌حل نمی‌داند، چون به مردم آسیب خواهد زد.

حزب وحدت اسلامی تصریح کرد که حکومت طالبان را قبول ندارد و افزود اگر طالبان به خواسته‌های مردم افغانستان تمکین نکنند و تمامی تلاش‌های سیاسی برای حل مشکلات افغانستان به بن‌بست برسد، مردم خاموش نخواهند ماند.

بیشتر از جهان