حمله طالبان به زادگاه مارشال دوستم در جوزجان

نیروهای امنیتی و خیزش مردمی برای ضدحمله علیه طالبان بسیج شده‌اند

گروه طالبان توانسته است ۹ شهرستان از ۱۰ شهرستان جوزجان را تصرف کنند -Asghar ACHAKZAI / AFP

طالبان بامداد امروز جمعه ۲۵ تیر به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در شمال افغانستان حمله کردند و در حال حاضر درگیری شدیدی میان جنگجویان طالبان، نیروهای افغان و حامیان خیزش مردمی ادامه دارد.

یار محمد دوستم، فرزند مارشال عبدالرشید دوستم، فرماندهی نیروهای خیزش مردمی را به عهده دارد و در شهر شبرغان مقابل نیروهای طالبان مقاومت می‌کند.

منابع خبری در ولایت جوزجان تایید کرده‌اند که طالبان صبح امروز از چندین مسیر به شبرغان حمله کرده و بدون مقاومت شدید نیروهای افغان به این شهر وارد شده‌اند. براساس گزارش‌ها در آغاز حمله طالبان به مرکز ولایت جوزجان، نیروهای امنیتی افغان بدون مقاومت عقب‌نشینی کردند و بعد از یک تاخیر دوباره به ضدحمله پرداختند.

هم‌زمان، مقام‌های شورای ولایتی جوزجان می‌گویند که حکومت مرکزی تاکنون برای جلوگیری از سقوط شهر شبرغان هیچ کمک و حمایتی نکرده و تلاش‌های مقام‌های این ولایت برای وادار کردن حکومت به اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر ناکام مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزجان زادگاه مارشال عبدالرشید دوستم است و سقوط این ولایت می‌تواند روحیه نیروهای امنیتی در سایر مناطق شمال افغانستان را به شدت تضعیف کند. گروه طالبان توانسته است ۹ شهرستان از ۱۰ شهرستان جوزجان را تصرف کند اما زادگاه مارشال دوستم در شهرستان خواجه‌دوکوه همچنان در کنترل دولت است.

حمله به مرکز ولایت جوزجان در حالی انجام می‌شود که هیئت طالبان به رهبری شهاب‌الدین دلاور در سخنرانی هفته گذشته خود در مسکو گفته بود که این گروه توانایی ساقط کردن شهرها و تصرف تمام افغانستان را دارد، اما براساس توافق دوحه این کار را نمی‌کند.

توافق دوحه که در فوریه سال ۲۰۲۰ بین آمریکا و گروه طالبان امضا شد، طالبان را ملزم کرده است که به نیروهای آمریکایی‌ و شهرهای بزرگ افغانستان حمله نکنند و در عوض، آمریکایی‌ها هم به طالبان حمله نکنند و تا پایان آوریل ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند. نیروهای آمریکایی با اندکی تاخیر تا ۳۱ ماه اوت از افغانستان خارج خواهند شد.