مارشال دوستم: برآمدن طالبان از شمال ممکن نیست؛ همه سرکوب می‌شوند

جنگ در شمال افغانستان به شدت جریان دارد و طالبان توانسته‌اند مرکز چندین استان‌ را تصرف کنند

مارشال عبدالرشید دوستم (راست)، معاون اول پیشین ریاست جمهوری افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی- Twitter

مارشال عبدالرشید دوستم، معاون اول پیشین ریاست جمهوری افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی که تازه به شمال رفته است، به طالبان هشدار داد که با آمدن او، راه نجات ندارند و همه کشته می‌شوند.     

آقای دوستم، طالبان را در برابر خود ضعیف و شکست‌خورده ‌خواند و بر نابودی آنان تاکید کرد: «طالبان جنگ را در شمال آغاز کردند و می‌دانند که چندین بار در شمال به دام افتاده‌اند و این بار نیز راه فرار ندارند. همه‌ آنان سرکوب می‌شوند.»

او گفت: «در نبود من طالبان به پیش‌روی‌های در شمال دست یافتند و اگر من بودم، تمام پاکستان را می‌آوردند، باز موفق نمی‌شدند. حالا به شمال آمدم و به این گروه از چند جانب حمله می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم فرار کنند و باید همه آنان سرکوب شوند.»

او مستقیم از شخص یا نهاد نام نبرد، اما گفت: «حالا برای سرکوب طالبان به شمال آمده‌ام و باز نگویند که مارشال این کرد و آن.»

رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، سرنوشت طالبان را در شمال مانند ملافضل، (از فرماندهان پیشین نظامی و کلیدی این گروه) خواند و افزود:«همه مردم در برابر طالبان قیام کردند و سرنوشت آنان مانند ملافضل خواهد بود.»

ملافضل، در سال‌های حکومت‌داری طالبان در شمال افغانستان، یکی از فرماندهان کلیدی آن گروه بود که پس از سقوط «امارت اسلامی»، به مارشال دوستم تسلیم شد و دوستم او را به آمریکایی‌ها سپرد، سپس به گونتانامو منتقل شد و سرانجام در سال ۱۳۹۳، در قبال آزادی یک سرباز آمریکایی به نام بو برگدال، از بند آزاد شد.

ملافضل اکنون عضو هیئت مذاکره‌کننده‌ صلح گروه طالبان است که در قطر به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدارهای مارشال دوستم به طالبان در حالی عنوان می‌شود که هم‌اکنون جنگ در اکثر استان‌های افغانستان میان نظامیان افغان و جنگ‌جویان طالبان جریان دارد. در شبانه‌روز گذشته به‌ویژه در نواحی شمالی کشور وضعیت جنگی شدیدی برقرار بوده است و طالبان توانسته‌اند بیش از دویست شهرستان و بیش از هفت مرکز استان را در آن مناطق تصرف کنند و دامنه جنگ را به حومه‌ شهر مزار شریف برسانند.

شدت یافتن جنگ و پیش‌روی‌های بی‌پیشینه طالبان در شمال افغانستان، آن‌هم در ظرف چند هفته، پای محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور را نیز به آنجا کشاند. در سفر آقای غنی به شمال، او با مارشال دوستم، عطامحمد نور، و سایر فرماندهان جهادی  به مشورت پرداخت و همفکری کردند که چگونه می‌توانند از پیش‌روی طالبان جلوگیری کنند و نظام موجود را نجات دهند.

اکنون مارشال دوستم، عطامحمد نور و ده‌ها فرمانده‌ نیروهای مردمی در شمال به نبردی سخت و خطرناک علیه طالبان مشغولند. طالبان تلاش دارند که این خط‌های مقاومت مردمی را در هم بشکنند و به سوی شهرهای مهم‌تر کشور پیش روند، اما فرماندهان پیشین جهادی و نیروهای مردمی تا کنون با تمام توان در برابر آنان ایستادگی کرده‌اند. نگرانی‌های جدی وجود دارد که اگر طالبان شهر مزار شریف و استان‌های همجوار آن را تصرف کنند، به زودی به کابل خواهند رسید. اما مارشال دوستم و عطامحمد نور، اطمینان داده‌اند که طالبان توان مبارزه در برابر آنان ندارد و به زودی شکست خواهند خورد، و مردم نباید تشویش داشته باشند.  

گفتنی است روزهای پیش‌رو، روزهای سرنوشت‌سازی برای مردم افغانستان و نظام موجود در آن کشور است. طالبان با تمام نیرو برای پیروزی خود و سرنگونی نظام افغانستان تلاش می‌کنند و از سوی دیگر، نظامیان افغان نیز با جمعی از نیروهای مردمی در برابر آنان ایستادگی می‌کنند. باورها این است که اگر مذاکرات صلح نتیجه ندهد و آتش‌بس اعلام نشود، افغانستان روزهای بد و تلخی را تجربه خواهد کرد و تلفات سنگین مالی و جانی به بار خواهد آورد که جبران آن ناممکن خواهد بود.