مارشال دوستم: تا آخرین قطره خون از افغانستان دفاع می‌کنم

تلاش‌ها برای ایجاد جبهه مقاومت در برابر طالبان در صورت شکست مذاکرات صلح جریان دارد

مارشال دوستم از دفاع در برابر طالبان سخن گفت- SHAH MARAI / AFP

مارشال عبدالرشید دوستم، معاون اول پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی این کشور، پس از شدت گرفتن جنگ نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با طالبان در روستاهای «آقچه» و «فیض آباد» در استان جوزجان، به خط نخست نبرد رفت تا حمایت‌ خود از سربازان افغان را اعلام و آنان را تشویق کند از مناطقشان دفاع کنند و نگذارند  طالبان موفق شوند.

مارشال دوستم به فرماندهان و سربازان که در خط مقدم جنگ در استان جوزجان حضور داشتند گفت: «مطمئن باشید من از شما حمایت می‌کنم، زیرا این خاک را بسیار دوست دارم و تا زبانم کار کند و یک قطره خون در بدنم باقی است، از افغانستان دفاع می‌کنم چون این خاک مانند ناموس ما است و دفاع از آن بر یکایک ما فرض است.»

آقای دوستم افزود: «من از سربازی به مارشالی رسیدم و مشکلات سربازها را می‌دانم. من هر سربازی را که برای دفاع از این خاک مبارزه می‌کند مانند پسرم، یارمحمد، دوست‌ می‌دارم.»

او با تاکید بر این که همه استان‌های افغانستان را می‌شناسد و با دشمنان این خاک جنگیده است،‌ اظهار داشت: «من نه تنها از شمال افغانستان، بلکه از تمام کشورم دفاع می‌کنم و اجازه نمی‌دهم که طالب هرچه دلش خواست انجام دهد.»

این چندمین بار است که مارشال دوستم به خط نخست نبرد می‌رود و حمایت خود از سربازان افغان را اعلام می‌کند. او بارها با طالبان جنگیده و تا زمان شکست آنان، در خط نبرد حضور داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر بار طالبان در شمال افغانستان به‌ویژه استان‌های فاریاب، جوزجان و استان‌های همجوار آن پیشروی داشته‌اند و تلفات سنگینی به نیروهای افغان وارد کرده‌اند، آقای دوستم بی‌درنگ با نیروی ویژه‌‌اش به منطقه جنگی رفته و طالبان را عقب رانده است. دوستم تاکید کرده است که تا زنده است، از این کار دست برنمی‌دارد، مگر اینکه صلح شود. او بارها گفته است که طالبان او را «بابا» خطاب می‌کنند و به مجرد اینکه بدانند او به میدان نبرد رسیده است، با گفتن این جمله که «هله بابا دوستم آمد»، منطقه را ترک می‌کنند و پا به فرار می‌گذارند.

گفتنی است که این مارشال افغانستان بارها تاکید کرده است که اگر دولت مرکزی به او اجازه دهد، طالبان را ظرف سه ماه در تمام افغانستان نابود می‌کند و اجازه نمی‌دهد این گروه دوباره سر برآورند و برای مردم و دولت مشکل ایجاد کنند، خواسته‌ای که دولت افغانستان تاکنون حتی یک‌ بار هم آن را نپذیرفته است.

از نظر آگاهان نظامی افغانستان، دولت این کشور باید به طرح و برنامه‌های جنگی نظامیان با‌تجربه گوش فرا دهد و با طرح و برنامه‌های کسانی که تجربه کافی ندارند، جان سربازان را بیشتر از این به خطر نیندازد.

نوراغا حیدری، نظامی پیشین، می‌گوید: «متاسفانه جنگ در تمام ولایت‌ها جریان دارد و این جنگ به متخصصان جنگی مانند مارشال دوستم نیاز دارد تا طالبان و حامیانشان را نابود کنند. این جنگ جنگی پیچیده و اطلاعاتی است و تا زمانی که ما هم نیروهای مجرب را به کار نگیریم، سربازان هر قدر با‌جرات و مسلح باشند، شکست می‌خورند و دولت نیز ضعیف می‌شود. دولت باید به طرح‌ها و پیشنهادهای نظامیان جنگی با‌تجربه که از میدان جنگ دورند، گوش کند.»

صادق صمیم، آگاه سیاسی، نیز می‌گوید: «متاسفانه جنگ به یک تجارت تبدیل شده است. کسانی که فنون جنگی را می‌دانستند همه خانه‌نشین‌اند و کسی نیست که به حرفشان گوش کند. واقعا جای سوال دارد که چگونه طالبان با یک موتورسیکلت و یک کلاشنیکف، نظامیان ما با توپ، تانک و وسایل جنگی دیگر را شکست می‌دهند. این خود نشان می‌دهد که طراحان و مدیران جنگی ما وارد نیستند.»

پس از دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، به خروج سربازان این کشور از افغانستان و آغاز این روند، افغانستان در وضعیت امنیتی بدی  قرار گرفته است و هر روز که می‌گذرد، این کشور بیشتر با جنگ و ناامنی‌های شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند.

پس از آنکه روند خروج سربازان خارجی از افغانستان آغاز شد، جنگ و ناامنی‌ها در تمام استان‌های این کشور به طرزی بی‌سابقه گسترش یافت. طالبان برای سقوط روستاها و استان‌های افغانستان در تلاش‌اند و دولت افغانستان برای حفظ حاکمیت‌ خود با طالبان درگیر است.

گرچه دولت افغانستان پس از اعلام آمریکا مبنی بر خروج سربازانش از این کشور گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به‌تنهایی هم توان مقابله با دشمن و دفاع از کشور خود را دارند و به سربازان خارجی نیازی نیست، اما اکنون که افغانستان در آستانه‌ خروج سربازان خارجی است، جنگ تشدید شده است و طالبان شماری از روستاها را تصرف کرده‌اند و تلاش‌ها برای ساقط کردن استان‌ها در این کشور هم به‌شدت جریان دارد.

وضعیت کنونی افغانستان و شدت گرفتن جنگ در سراسر این کشور، شهروندان افغان را نگران کرده است. آنان تاکید دارند که جامعه جهانی باید هرچه زوتر روند صلح را دوباره آغاز کند و طالبان و دولت افغانستان را به یک توافق سیاسی وادارد تا مبادا این جنگ افغانستان به سوی هرج‌و‌مرجی خطرناک پیش برد و دیگر کسی نتواند جلو آن را بگیرد.

شدت گرفتن جنگ میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان و سقوط شماری از روستاها به دست این گروه (طالبان) کشورهای خارجی را نیز که در روند جنگ و صلح این کشور دخیل‌ند، نگران کرده است. آنان از دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) خواسته‌اند به‌جای سرمایه‌گذاری برای جنگ، برای روند صلح تلاش کنند. در همین حال، دولت افغانستان بارها طالبان را به فرار از میز مذاکره و تشدید جنگ در این کشور متهم کرده و گفته است که دولت افغانستان چه در گذشته و چه حال حاضر، برای مذاکره با طالبان آماده است تا راه‌حلی برای جنگ و کشتار در این کشور بیابد، اما این طالبان‌اند که با بهانه‌جویی، به جنگ دامن می‌زنند.   

بیشتر از جهان