رحمت‌الله نبیل: افغانستان از قربانی تروریسم به صادرکننده تروریسم تبدیل شده است

نبیل می‌گوید کشورهای آسیای میانه از مستقر شدن دشمنان خود در افغانستان نگران‌اند

رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان و از فعالان سیاسی ضدطالبان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که سلطه طالبان بر افغانستان، این کشور را در موقعیتی قرار داده است که از قربانی تروریسم، به صادرکننده تروریسم تبدیل شده است.

نبیل از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، نهاد دولتی امنیت ملی افغانستان را هدایت می‌کرد و به دلیل تلاش‌هایش برای سرکوب و مهار طالبان، حمایت مجلس نمایندگان و بسیاری از چهره‌های سیاسی دولت وقت را به دست آورده بود. با به قدرت رسیدن اشرف غنی در اواسط ۱۳۹۵، نبیل به دلیل اختلاف‌های سیاسی خود با رئیس جمهوری تازه و حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی دولت او، از مسند خود، ریاست امنیت ملی، کناره‌گیری کرد.

نبیل معقتد است که طالبان براساس برنامه از پیش ‌تنظیم‌شده قدرت‌های دخیل در افغانستان، بر این کشور مسلط شدند و اگر کشورهای جهان و به ویژه همسایه‌های افغانستان، خطر تروریسم را درک نکنند، اوضاع برای همه بدتر خواهد شد.

نبیل در مورد خطر ریشه گرفتن سازمان‌های تروریستی خارجی در افغانستان، می‌گوید: «بعد از تحولات اخیر در افغانستان، شاخه‌های مختلفی از سازمان‌های تروریستی در بخش‌هایی از افغانستان مستقر شدند. کشته شدن الظواهری در کابل، یک نمونه بود در این مورد. پاکستان که صادرکننده تروریسم بود، اکنون می‌گوید مسعود اظهر، [رهبر گروه تروریستی سپاه محمد] در افغانستان است.»

رئیس امنیت ملی پیشین افغانستان می‌افزاید: «هم قربانی تروریسم هستیم و هم در حال تبدیل شدن به صادرکننده تروریسم.»

رحمت‌الله نبیل در ادامه می‌گوید که درخواست پاکستان برای تحویل دادن مسعود اظهر (که گفته می‌شود در داخل افغانستان است) به آن کشور، برای افغانستان نشانه خطر است. او می‌افزاید که دولت‌های کشورهای آسیای میانه نیز باور دارند که دشمنانشان در افغانستان مستقر شده‌اند و این نگرانی در نشست اخیر سران عضو سازمان همکاری‌های شانگهای بازتاب یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نبیل با ابراز نگرانی می‌گوید که اگر افغانستان در نقطه تقابل با کشورهای منطقه قرار گیرد، خطرات بیشتری برای آینده پدید خواهد آمد.

او در مورد نگرانی‌های کشورهای همسایه افغانستان از تبدیل شدن این کشور به پناهگاه تروریسم، می‌گوید: «همه همسایه‌های افغانستان این نگرانی را دارند که این کشور در حال تبدیل شدن به پناهگاه دشمنان آنان است و در این زمینه اقداماتی هم انجام داده‌اند. نگرانی‌های مقام‌های چین، اظهارات سران نشست شانگهای، و اقدامات برخی از کشورهای آسیای میانه، همه بیانگر نگرانی‌های موجود است.»

نبیل در پاسخ به این پرسش که نتیجه گسترش تروریسم در افغانستان و ریشه گرفتن سازمان‌های مختلف تروریستی در این کشور چه خواهد بود، می‌گوید: «بیشتر شدن مشکلات در افغانستان. طالبان در چارچوب برنامه‌ای سازماندهی‌شده وارد افغانستان شدند و نگرانی من این است که در بازگرداندن طالبان به قدرت، برنامه‌های دیگری روی دست باشند. ما میان چهار قدرت هسته‌ای جهان واقع شده‌ایم و سخنان اخیر ترامپ در مورد حفظ پایگاه بگرام و واکنش‌های دیگران در مورد افغانستان، ما را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد.»

جوانان افغانستان در معرض خطر شکار از سوی افراط‌‌گرایان قرار دارند

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید، با انتقال مدارس دینی افراطی‌پرور از پاکستان به افغانستان، جوانان افغانستان در معرض خطر جذب شدن به این مدارس قرار دارند. او می‌افزاید: «در ۲۰ سال جنگ در افغانستان، سربازگیری از طریق مدارس اطرافی‌پرور پاکستان صورت می‌گرفت. اکنون اگر از سه میلیون جوان افغانستان، تنها نیم درصد آنان جذب این مدارس شوند، سالانه ۱۵ هزار نیروی افراطی آماده می‌شوند.»

نبیل تصریح می‌کند که مشکل مدارس در افغانستان تنها با باز شدن به روی دختران و پسران حل نمی‌شود، بلکه باید روی این نکته دقت شود که طالبان در این مدارس، چه چیزی به دانش‌آموزان می‌آموزند.

در ۲۰ سال جنگ طالبان با دولت‌های پیشین افغانستان، مدرسه‌های دینی بزرگ در شهرهای پیشاور، خیبرپختون‌خوا و کویته، از حامیان اصلی طالبان در تولید نیروی جنگ شمرده می‌شدند. دارالعلوم حقانیه که از بزرگ‌ترین مدارس دینی افراطی‌پرور در پاکستان است، میزبان بسیاری از سران گروه طالبان، از جمله ملا عمر، بوده است.

مسئولان این مدرسه در نوامبر ۲۰۲۱، در مصاحبه با نیویورک‌‌تایمز گفتند که افتخار می‌کنند که شاگردان این مدرسه اکنون حاکمان افغانستان‌اند.

طالبان با سلطه بر افغانستان، بسیاری از مدارس دینی خود را که در ۲۰ سال گذشته در شهرهای مختلف پاکستان تاسیس کرده بودند، به شهرهای افغانستان، از جمله کابل، منتقل کردند. دارالعلوم محمدیه که به دست شیخ عبدالرحیم حقانی اداره می‌شد، یکی از این مدارس است. عبدالرحیم حقانی عضو برجسته شبکه حقانی بود که پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، در شهر پیشاور فعالیت می‌کرد و با بازگشت این گروه به قدرت، مدرسه‌ دینی‌اش را به کابل منتقل کرد.

عبدالرحیم حقانی که فتوای قتل اعضای داعش و سلفی‌های هوادار آن را صادر کرده بود، در ۱۱ اوت در اثر حمله انتحاری یک عضو داعش، در مدرسه دینی‌اش در کابل کشته شد. 

بیشتر از