رحمت‌الله نبیل: مردم افغانستان باید علیه پاکستان «قیام ملی» به پا کنند

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که پاکستان برای بار سوم است نظام افغانستان را نابود می‌کند   

رحمت‌الله نبیل، یکی از منتقدین سرسخت حکومت پاکستان است-فیسبوک نبیل

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، از مداخلات حکومت پاکستان در امور داخلی افغانستان انتقاد کرد و گفت:«مردم افغانستان از هیچ کشوری به حد پاکستان نفرت ندارند، چون پاکستان برای سومین بار است که نظام افغانستان را از بین می‌برد.»

آقای نبیل، حضور و مداخلات پاکستان را در افغانستان غیر قابل تحمل خواند و گفت:«حضور علنی و مخفی پاکستانی‌ها بطور شدید باعث خدشه‌دار شدن احساسات مردم شده است و دوام این وضعیت برای مردم ما قابل پذیریش و تحمل نیست.»

رئیس امنیت ملی پیشین افغانستان با شعار «مرگ به پاکستان» و «پاکستان دشمن افغانستان است» از همه شهروندان افغانستان خواست که علیه پاکستان قیام کنند. او قیام علیه پاکستان را وظیفه وجدانی و ملی هر شهروند افغان خواند و افزود: «برای ما از همان اول روشن بود که دشمن افغانستان کیست؛ اما بودند کسانی که فکر می‌کردند با معامله می‌توانند صفحه جدیدی در روابط  با پاکستان بشگایند؛ وضعیت ناهنجار امروز ثمره خوش‌باوری‌های دیروز است.»

آقای نبیل، یکی از منتقدین سرسخت حکومت پاکستان به شمار می‌رود. او زمانی که سمت امنیت ملی افغانستان را به دوش داشت مانند امروز بارها اعلام کرده بود که پاکستان دشمن اصلی افغانستان است و هیچ‌وقت نمی‌خواهد که افغان‌ها در صلح و ثبات پایدار زندگی داشته باشند. اکنون که افغانستان بار دیگر به دست طالبان ساقط شده است، او می‌گوید که دشمن اصلی افغانستان پاکستان است و این کشور بارها تلاش کرده تا نظام بیست ساله افغانستان را شکست بدهد و سرانجام به هدفش رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نه تنها آقای نبیل، بلکه بیشتر سیاسیون افغان به ویژه نظامیان پیشین این کشور تاکید دارند که پاکستان از طریق طالبان، نظام ملی افغانستان را شکست داد و حالا تلاش دارد که به خواست خود نظام آینده را  نیز در این کشور شکل دهد و به اهدافی که دارد دست یابد. سفر ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان به کابل، آن هم پس از ساقط شدن افغانستان به دست طالبان، انتقادهای افغان‌ها و منتقدین پاکستان را افزایش داد. آنان از مردم خواسته‌اند که علیه طالبان قیام ملی را آغاز کنند تا پاکستان نتواند از طریق طالبان به اهدافی که دارد دست یابد.

امروز، سه‌شنبه، شانزده شهریور، شماری از افغان‌‌ها با گردهمایی بزرگ در کابل پاکستان را متهم به سرنگونی دولت بیست ساله افغانستان کردند و طالبان را دست نشانده‌ای این کشور خواندند. معترضان تاکید داشتند که پاکستان از طریق طالبان همه دستاوردهای افغانستان را نابود کرده است.

اما پاکستان بارها اعلام کرده است که هیچ رابطه‌ی با طالبان ندارد، و می‌گوید طالبان افغان‌هایی هستند که با دولت شان مشکل دارند. «به جای آن که پاکستان را متهم سازید باید مشکل پیش آمده را میان خود حل کنید.»

بسیاری از شهروندان، سیاسیون و  نظامیان افغانستان، این گفته‌های دولت‌مردان پاکستان را گمراه کردن افغان‌ها و جهانیان می‌دانند و می‌گویند که پاکستان چه در گذشته و چه در حال حاضر همیشه مداخلات‌اش را علیه افغانستان داشته و هیچگاه نخواسته است که افغانستان صاحب صلح، ثابت و آرامش شود.